![]() |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Yep, geen probleem. PCM is wel merkgebonden. Wel zorgen dat je de juiste kristallen gebruikt, als je dus een futaba zender hebt moet daar een futaba kristal in. Ga je met die zender een Graupner ontvanger besturen moet je in de ontvanger een Graupner kristal stoppen. Merk bij merk houden dus !
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2004
|
inderdaad, niet alle merken passen bij alle elkaar. Zo is multiplex bv niet compatible met futaba en andere als multiplex op z'n eigen signaal werkt. Deze heeft een andere timing waardoor 12 kanalen op een 10 khz breedte passen. De mpx ontvangers en zenders van nu trouwens kunnen wel op uni signaal werken. En zo kan ik me voorstellen dan andere ontvangers/zenders ook wel verschillen kunnen hebben. ik zou dus wel even navraag doen voor je bv iets van plan bent aan te schaffen...
__________________ Geweven glasdoek 170 gram/m2: in overvloed... 'Woorden....zien het ongeziene' |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Futaba en Multiplex werken probleemloos met elkaar zolang het PPM systeem gebruikt wordt. Alleen PCM is merk gebonden en soms zelfs type gebonden. Christiaan haalt hier een aantal dingen door elkaar zodat het spreekwoord over het klokje en de klepel hier tevoorschijn komt. Vroeger (vele jaren geleden al weet ik niet precies hoeveel) week Multiplex af van de andere merken doordat zijn een behoorlijk ander middenpunt gebruikte. Dat is dus al jaren geleden veranderd en alle merken gebruiken nu 1,5ms als middenstand, ook Multiplex! De kanaalafstand tussen de kanalen is 10kHz. De bandbreedte die elke zender gebruikt is vrijwel altijd beperkt tot 1,5 of 2kHz. Geen enkel probleem met die 10kHz dus. Ook het feit dat er 12 kanalen verzonden worden door sommige Multiplex zender heeft hier niets mee te maken. Bij het PPM systeem is het niet mogelijk om 12 kanalen te verzenden want dan is de herhalingstijd te kort. Alleen bij het PCM systeem kan men 12 kanalen verzenden waarbij de laatste 4 maar eens in de zoveel tijd worden verzonden. Deze kanalen reageren dan ook wat trager maar dat merkt men meestal niet. Wat RHelie schrijft is dus helemaal juist, daar heb ik niets aan toe te voegen! De Compa X4 is een gewone 4 kanaals PPM zender die op de 27MHz, 35MHz of de 40MHz werkt. Tevens zijn ze als FM of AM zenders leverbaar. Als Alexander dus een AM zender heeft en die wil gebruiken met een FM ontvanger dan is er een probleem dat werkt niet. De FM versie zal gewoon met een Multiplex FM ontvanger moeten werken, geen probleem. Mits je natuurlijk op de juiste frequentieband zit. Als de zender 27MHz is en de ontvanger 35 of 40MHz dan werkt het natuurlijk ook niet.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2004
|
ah, ernst, je hebt gelijk; ik heb tijd en bandbreedte door elkaar gehaald. Wat ik me nog wel afvraag is waarom kan ik dan in mijn royal evo nog wel kiezen tussen mpx en uni formaat? omdat er nog steeds! ontvangers van mpx beschikbaar zijn die op mpx signaal werken (check anders maar even http://www.multiplex-rc.de). plus wat betreft dat de 12 kanalen. Die gaan bij de royal evo 12 toch zeker wel via ppm. op de een of andere manier hebben ze een handig trukje met de timing van de kanalen uit gehaald. ik citeer even uit de handleiding van een 12 kanaals ppm ipd ds ontvanger van multiplex: 'The Rx 12 DS receiver has been developed specifically for the new PPM 12 transmission process, which is used for the first time in the PROFI mc 4000. This technology is able to transmit a maximum of 12 channels. All twelve channels operate at equal high speed, without any delay, and all twelve can be used without restriction for any model function."
__________________ Geweven glasdoek 170 gram/m2: in overvloed... 'Woorden....zien het ongeziene' |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
| Citaat:
__________________ The older the boy the more expensive his toy | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Cristiaan, Die omschakeling is een overblijfsel uit het verleden en je zal hem ook niet meer terug vinden in de nieuwe type Multiplex zenders die je nu kunt kopen. Wat Huibert zegt klopt ook, die verschillen merken eigenlijk alleen de servo's. Wat betreft die 12 kanalen via PPM daar heb je gelijk in en ik heb me dat even niet gerealiseerd. Corrien (Jan) heeft daar al eens over geschreven. Hoe het precies werkt kan ik je niet met 100% zekerheid vertellen. Wat ik me herinner is dat Multiplex de normale pulstijden halveert en dat een microprocessor in de ontvanger daar weer de normale pulsen van maakt. Dit is echter een behoorlijk speciaal geval dat Multiplex, voor zo ver ik weet, niet meer in de nieuwe zenders gebruikt. Inderdaad heb je bij dit systeem een speciale ontvanger nodig.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
De 12-kanaals ppm-ontvangers van Multiplex werken uitsluitend met Multiplex zenders, die ppm12 kennen. Dat zijn er - als ik het uit het hoofd goed zeg - alleen de Profi MC4000 en de Royal Evo 12. Bij deze zenders wordt er op ppm12 van elke puls 0,5 ms afgehaald en dan verzonden. Een puls van 1,5 ms wordt dus als 1ms verzonden. De microprocessor in de ontvanger plakt deze 0,5 ms er weer aan, zodat de oorspronkelijke pulslengte weer wordt hersteld. Oeroude MPX-ontvangers (Europa-serie en Combi-Modul) kunnen weer uitsluitend overweg met ppm7. Deze werken dus uitsluitend op oude 7-kanaals zenders of op zenders, waarbij je ppm7 kan instellen (Profi MC3030). Bij deze ontvangers gaat het 1e kanaal de mist in als de ontvanger wordt aangestuurd door een 8-kanaals zender en gaan zelfs de kanalen 1 en 2 fout als er een 9-kanaals zender wordt gebruikt. Het kiezen tussen impulsformaat 'UNI' en 'MPX' heeft niets te maken met de werking van de ontvanger en heeft geen daadwerkelijke invloed op de werking van servo's. Alleen de nulstand van de servo verdraait zo'n 10 graden. Het MPX impulsformaat kent/kende een nulstand van 1,6 ms. De minimale en maximale impulslengtes bedragen/bedroegen daarbij 1,05 en 2,15 ms. Het UNI formaat heeft een nulstand van 1,5 ms, dus min. en max. zijn daarbij 0,95 en 2,05. Andere fabrikanten zijn al langer overgeschakeld naar 1,5 ms als nulstand en Multiplex is dus de laatste, die voor deze uniforme nulstand heeft gekozen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 21 augustus 2006 Locatie: Rolde Leeftijd: 19
|
Ik heb gehoord dat als zender/ontvanger verschillende merken zijn dat je dan niet van de failsafe functies gebruik kunt maken. (zender multiplex profi car 703)
__________________ Xray XB8R-Force .25, HRS, 2xThunder-Tiger servo's-Savage X Force .28, 2xTT servo's-TT-01D-Full option |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Naar mijn weten is failsafe iets wat de ontvanger bied en niet afhankelijk van de zender. Deze grijpt pas in als het zender signaal weg is!
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |