![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 mei 2006 Locatie: Selfkant-Duitsland Leeftijd: 56
|
Hallo, In 2007 krijg ik enkele modelvliegers uit de VS op bezoek en samen willen we enige europese wedstrijden (F3K & F3J) bezoeken. Nu krijg ik nogal wat verschillende reakties over het al dan niet legaal gebruiken van de 72 Mhz; die frekwentieband dus waar onze amerikaanse vrienden gebruik van maken............ Zijn hier mensen die mij daar verder mee kunnen helpen. Vragen liggen onder andere op het verzekeringstechnische gebied maar ook op de storingsgevoeligheid van de 72 Mhz, in West Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk) Natuurlijk zou het voor deze jongens het eenvoudigst zijn aparatuur te gebruiken op de 35 Mhz. maar hun ervaringen (van de amerikanen dus) met onze frekwenties zijn minder goed. De 72 Mhz. schijnt in de States behoorlijk solide te werken ! Arno
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
|
Ook in België is de 72 band nog steeds vrij te gebruiken voor onze toepassingen. Zie verder het probleem niet zo goed in. Stevo
__________________ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Arno, laat ze effe contact opnemen met mijn vliegmakker Roy Brown. Hij is de Associate Vice President voor de AMA Europe. Hij is wel pas vanaf 5 januari 2007 weer hier in het land, Op dit moment zit hij in de States bij zijn familie voor de kerst en nieuwjaar. Hij kan hun meer uitleggen over het hier vliegen met hun spullen en de verzekering. ps ik zal hem alvast een mailtje sturen hierover. |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Je loopt kans dat een verzekering niet uitkeert in geval van brokken op de in Nederland niet toegestane 72MHz band. Daarvoor zouden ze even moeten informeren bij hun verzekeringsmaatschappij. http://home.hetnet.nl/~ronvans -> legale frequenties
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2005 Locatie: Hoogkerk
|
Je kan bij Agentschap Telecom ontheffing aanvragen, helaas was dat voor ons scheepsmodelbouwers niet betaalbaar in 1985. Duitland had toendertijd ook tussen de 300 en 400 Mhz de 70 cm band. Maar je moest per gast gebruiker betalen en kon geen algemene ontheffing krijgen. Je zou dus ook bij Agentschap Telecom kunnen vragen, neem aan dat je met een ontheffing wel verzekerd bent. |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 februari 2004 Locatie: Putten (Gld) Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ , Erwin die vloog bij Aero Club Heemskerk En ook weer/nog steeds lid van de KNVvL(geloof ik) | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 12 mei 2006 Locatie: Selfkant-Duitsland Leeftijd: 56
|
Hallo, Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. 72 Mhz. is niet legaal in Nederland en in Duitsland. Hiermee is het verzekeringsgedeelte afgehandeld dus. Blijft over voor Duitsland het aanvragen van ontheffing. Dit moet alleen lang van te voren gebeuren en kost circa 150 euri's per aanvraag (voor een periode van 30 dagen) Wat ik me nu alleen afvraag is hoe dit in het verleden (ook in nederland) is aangepakt daar waar het ging om internationale wedstrijden / kampioenschappen met deelname uit de VS. Wat dat betreft ben ik verder een absolute leek maar is de 72 mhz minder gevoelig voor invloeden van buitenaf zoals de ami's claimen......... Arno
__________________ altijd weer die buitenlanders................ (schuim hoort op bier, niet in de lucht) |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
Arno, er zijn meer dan genoeg Amerikanen die bij de Afcent en de Awacs werken en bij de omliggende clubs vliegen, er is zelfs een modelvliegclub op de Awacs basis. Ik zal je enkele mail adressen doorgeven die hier misschien meer vanaf weten. Van Roy heb ik al bericht en zodra hij terug is nemen we weer contact met je op hierover.
|
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |