![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2002 Locatie: Eindhoven / Wissenkerke Leeftijd: 25
|
ik ben sinds kort in het bezit van een 12V 6.5 Ah lood accu (nog bedankt he Niek hoe moet ik deze laden? op mijn lader (utramat 25) zit een Pb laad programma. uit de handleiding ( http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb30.jpg en http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb31.jpg je moet de Maximale laad stroom in stellen (op de accu staat 1.95 A max, dus 1.8 lijkt mij wel goed) en dan gewoon gaan laden? volgens het boekje gaat hij dan laden totdat de accu een voltage heeft van 2.3 - 2.5 V per cel; dan is hij 'vol' en gaat hij trickle charge laden. vooraf moet je al instellen hoe groot de stroom moet zijn bij het t c laden, hoeveel moet dit zijn? zijn er nog meer dingen die ik moet weten over loodaccus? vol bewaren heb ik gehoord, ze mogen niet warm worden. hoe lang kan ik hem vol laten liggen? en hoeveel GP600 pakketjes zou ik hiermee kunnen laden? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2002 Locatie: Bodegraven Leeftijd: 38
|
Joost, Loodcellen hebben een erg lage zelfontlading dus die trickle mag desnoods op nul. Normaal gesproken wordt een loodaccu geladen met 2,4 of 2,5 volt per cel. Blijkbaar is jouw lader in staat dit zelf te detecteren. Echter; met een ontladen accu is in dat geval de weerstand van de accu erg klein waardoor er ondanks het geringe spanningsverschil een grote stroom gaat lopen. Deze stroom dient beperkt te blijven omdat de accu anders veel waterstof-gas produceert (bij gesloten cellen kans op scheuren/exploderen) en de electrode-platen krom kunnen trekken waardoor inwendig de zaak kan kortsluiten waardoor de accu rijp is voor het cylindrisch archief/recyclestation. Om deze reden dient de maximum stroom ingesteld te worden. Tijdens het laden gebeuren er twee dingen: 1) De weerstand van de accu zelf loopt op 2) De spanning van de accu zelf loopt op. Deze twee factoren zorgen ervoor dat de stroom tijdens het laadproces terug loopt (v= I xR, R neemt toe, V= spanningsverschil tussen accu en lader neemt af dus I neemt ook af). In feite nadert de stroom naar 0 en op dat moment schakelt de lader af. De accu kan zo dus niet overladen worden.... accu drie maanden laten liggen?? Gewoon even bijladen op dezelfde manier (duurt dan natuurlijk wel korter dan bij een lege accu) Een simpele manier om een dergelijke loodaccu goed te laden is dus met een regelbare lab-voeding: Spanning op 2,4 volt per cel; begrenzen op 2 Ampere en laat maar staan; vol = bijna 0 ampere stroom... Geen overladen mogelijk. In jouw geval: maximaal 2 ampere; PB programma en laden maar GP600 laden?? maximaal een keer of 5. De rest van de capaciteit raak je kwijt aan verliezen in lader en accu's(warmte). |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2002 Locatie: Bodegraven Leeftijd: 38
|
@ Joost: Geen probleem @Ron, Je hebt gelijk; in het eerste deel van het laadproces wordt de stroom door de begrenzer bepaald. De weerstand en het voltage van de accucellen neemt natuurlijk wel toe.... |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Guest
|
Joost ik als modelboot gek laad deze accu's gewoon met een auto accu lader, nooit problemen mee ondervonden. Mijn zoon trok deze accu's, met zijn Atlantic Challenger binnen 6 min. leeg, kon je er een eitje op bakken. Maar gewoon weer aan de auto accu lader geen probleem en dat met accu's die al twee jaar in een alarm instalatie door hadden gebracht. Vuist regel is wel een 12 V accu nooit hoger dan 13,8 V laden, de dynamo in de auto levert ook niet meer dan dat voltage. Dat komt dus neer op 2.3 tot 2.3 v per cel. Laad amperage doet er integenstelling met nicad's niet zoveel toe. Bij nicads is het amperage weer iets waar men op moet letten, hier is het voltage niet zo van belang. Groetjes ruud48 |
|
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 3 oktober 2002 Locatie: Mahlberg (D)
|
Hoi Joosty, over dit onderwerp zijn boeken en boeken en boeken geschreven.... maar volgens mij gaat dat wel goed met je lader Voor een C20 laadstroom (C20 laadstroom=capaciteit/20uur laden) wordt bij GEL 13,65V aangehouden, dit is een langzame lading! Snelladen mag met hogere spanningsbegrenzing, maar houdt in de gaten GEL akku's gassen niet zo als open lood-zuur akku's! Toch zijn ze (met al meer dan 100 jaar ervaring) een erg robuuste manier van energie opslaan (zie de opmerking van ruud4 En hoeveel GP600's je kan laden daarna? Dit is o.a. zeer afhankelijk van je cellen, die nemen bij een vollading eigen capaciteit plus ongeveer 10% op (maar was je GP600 setje wel leeg bij laden?!), maar het is ook erg afhankelijk van je lader.... eigen verbruik is van belang, laadtijd, afschakelspanning van je lader noem maar op. Hoe oud is die lood-akku?! Hoe ouder en slechter behandeld hoe sneller de spanning kan inzakken bij ontlading (dus schakelt je lader voor de GP600 setjes eerder af etc etc).... gewoon proberen lijkt mij het beste advies Groet Bob |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
hoe weet ik uit hoeveel cellen mijn accu bestaat dan ?
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
daar staat hij nu dan ook op. begon met 0 mAh te laden, toen 20mAh, toen 40, en nu (5 min later) 0.06 mAh gaat dit goed? ik vermoed dat de accu vol is/was, dus als het goed is gaat mijn lader zo trickle chargen en kan ik hem af koppelen? mschn een overbodige vraag, maar ik wil mijn accu niet mollen (spannend, eerste keer een lood accu laden | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
ik gebruik de loodacculader van Velleman, kitnr. K8012, is weliswaar een bouwpakket maar als je een beetje kunt solderen heb je hier een prachtige acculader aan. bij mij werkt ie uitstekend. kijk maar eens op de website van Velleman, www.velleman.be piet kuiper |
|
| | #15 (permalink) |
|
volgens mij is mijn lood accu overleden als ik hem laad blijkt hij vol te zijn, en als ik mijn lader eraan hang, en ik begin een (ont)laad cycle, dan geeft hij GELIJK de melding dat de accu leeg is... zelfs als ik de 'drempelwaarde' op 10.50 V zet is hij echt rijp voor de chemokar? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |