Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 januari 2007, 11:40   #16 (permalink)
AJ

AJ's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Corrien: Het voorfront is van een (omgebogen) doorzichtig plastic plaat van 1.5 mm dik ('vivak') met een karton/papier er achter waarop de text etc is geprint.
myshadow: Er stond inderdaad op die schakelaartjes 250V 2A? en ik heb het ook wel eens in een delta-labvoeding gezien, is het echt onveilig? Dan moet ik er natuurlijk een andere schakelaar in zetten.

gr Age Jan
AJ is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2007, 12:04   #17 (permalink)
AJ

AJ's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Het gaat over deze schakelaar http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449950

Wees hier kritisch, het kan zijn dat op een tuimelschakelaar staat dat hij geschikt is voor 250 V, maar dat deze toch niet veilig is omdat de lucht- en kruipwegen op geen enkele wijze voldoen aan de norm van 3 mm voor enkele isolatie en al helemaal niet aan de norm van 6 mm voor dubbele isolatie. De fabrikant bedoelt iets heel anders, n.l. dat de schakelaar niet stuk gaat bij 250 volt!

Als ik dat bij de elektuur lees zou het inderdaad goed kunnen dat deze tuimelschakelaar niet aan de normen voldoet.
Er zit trouwens een zekering waar de netspanning binnenkomt (200mA), dus nog voor de schakelaar en een na de trafo, voor de laderprint, van 3A.
Als er dus een sluiting in de schakelaar zou komen dan gaat de zekering van 200mA door.

Maar het apparaat voldoet wel aan deze 2 eisen:

1) Een enkelpolige netschakelaar is toegestaan voor toestellen die worden gevoed door voedingstransformatoren met gescheiden primaire en sekundaire wikkelingen.
2) Een funktieschakelaar (hiermee wordt een aan/uitschakelaar bedoeld die niet in het 230-V-circuit is aangebracht) is toegestaan als de voedingstransformator gescheiden wikkelingen heeft en het verbruik van het toestel in de "uit"-stand niet meer dan 10 W bedraagt. Wel moet er voor zijn gezorgd dat duidelijk zichtbaar is (bijvoorbeeld d.m.v. een LED) wanneer de netspanning aanwezig is (de steker in het stopkontakt zit).

Dus ik had ook een schakelaar in het laagspannings deel kunnen zetten.

Ik laat het eerst even zo en zal het eens na vragen bij de elektronica winkel.

gr Age Jan
AJ is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2007, 13:59   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AJ
....... Dus ik had ook een schakelaar in het laagspannings deel kunnen zetten......... gr Age Jan
Dat ZOU kunnen ja maar ik raad het niet aan. Helaas gebeurt dit wel heel erg vreselijk veel met alle "moderne apparatuur" die nu op de markt is. Denk maar eens aan de computer waar je nu aan zit maar ook de monitor en de printer. Verder ook je video recorder en DVD speler (recorder), de TV en je versterker. Zelfs de wasautomaat en vaatwasser, de magnetron en de oven. Moet ik nog verder gaan?
Het grote probleem is (vind ik en steeds meer mensen met mij) dat al die apparatuur energie BLIJFT gebruiken zoalang de steker in het stopcontact zit. Oké, het is maar weinig, <10W per apparaat maar tel dat van al die dingen eens op! Dat wordt bij elkaar alleen al in Nederland een heleboel energie. Dat is een heleboel gas, olie of kolen die verstookt moeten worden in de energie centrale.
Maar waarom wordt dit dan toch zo veel toegepast? De reden is simpel het apparaat moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en dit is veruit het goedkoopste. Wanneer er ergens aan de buitenkant van het apparaat een stevige schakelaar gemonteerd moet worden waarmee de 2230V netspanning echt aan en uitgeschakeld kan worden dan levert dat de nodige "problemen" op. Er moet ruimte voor zijn, schakelaars die deze spanningen en stromen mogen schakelen zijn redelijk fors van afmetingen. Ook moeten er voldoende dikke en geïsoleerde draden naar die schakelaar toe gaan. Er zijn nog meer (technische) redenen maar daar ga ik verder niet op in in het kader van dit draadje.
AJ, jij hebt wel de moeite genomen om een schakelaar in de 230V kant te zetten. PRIMA, houden zo, maar een betere schakelaar is wel aan te raden.

Hans Delemarre heeft destijds een mooie site opgezet met vele van zijn ontwerpjes. Helaas is Hans al een poosje geleden vrij plotseling overleden maar de site bestaat nog steeds. Wordt die site nog onderhouden en zo ja door wie? Het zou kunnen zijn dat de site binnenkort gaat verdwijnen als de hostingkosten niet meer betaald worden omdat Hans er niet meer is. Is er een mogelijkheid dat we die site niet kwijt raken? Zou de site in dit forum "geintegreerd" kunnen worden of zo iets. Het zijn maar wilde iedeeën maar het zou toch zonde zijn als die site verloren zou gaan. En het is ook een goede herinnering aan Hans die hier op het forum ook een graag gelezen gast was.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten