![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 4 oktober 2004 Locatie: Groningen Leeftijd: 28
|
Hallo allemaal, zoals velen hier ben ik in de vakantie ook aan het hobbien geweest: Ik heb een NiCd/NiMh lader op basis van het MAX713 IC gebouwd, met het pcb ontwerp van: http://www.delemarre.ciscon.nl/id54.htm De eigenschappen zijn: - NiCd en NiMh (NiMh vanaf 1/2 C) - dV/dt detectie - time out instelbaar van 33min tot 264min (6stappen) - laadstroom instelbaar van 0.2 tot 2.5A (10 stappen) - aantal cellen instelbaar (2,4,5,6,7 of 8 ) Natuurlijk niet zo mooi als dat wat je in de winkel kan kopen, maar ik vind het leuk om zoiets te bouwen. Hier de foto's: Het lader printje waarop het MAXIM IC komt: Enkele komponenten, oa een rij 'sense weestanden' waarmee de laadstroom bepaald en gekozen kan worden: Zelfgebouwd kastje van MDF, de voor en boven kant is een gebogen 'vivak' plaat met een papier erachter: Alles aan elkaar: Een kijk in het kastje: |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 2 augustus 2006 Locatie: duffel/Antwerpen/België Leeftijd: 19
|
erg goed gedaan, proficiat!
__________________ T rex 450 SE, Mini dragonfly--E-Starter, Speedster 300, Spitfire,Messersmidt,depron citabria,acro junior, katana (PA)(in aankomst) --Futaba ff9 super--Lier aviation club--reflex xtr |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
De schema's staan in de datasheet van de MAX712/713, maar ik had geen tijd en zin om dit zelf helemaal uit te werken, heb de makkelijke weg gekozen wat dat betreft. Een helemaal uitgewerkt schema met print ontwerp staat op de site van delemarre, en vast ook wel ergens anders op het net. Componenten komen bij Farnell, Conrad en de elektronicawinkel hier in de stad (Okaphone) weg. Sommige componenten had ik nog liggen, weerstanden en condensatoren, en de trafo ook nog. groet, Age Jan. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Haha de kosten. Het is inderdaad altijd de vraag of zelfbouw uit kan, als je de werktijd meeneemt bijna zeker niet. Maar de prijs van de komponenten valt op zich mee, ik heb het eigenlijk niet bijgehouden, moet je niet doen denk ik, dan schrik je achteraf. Printplaat en trafo en wat kleine componenten als weerstanden en condensatoren had ik nog liggen. De max713 is een sample, was gratis dus. Verder zitten er wat transistoren op die ik moest kopen, de dikke dioden, en de spoel, de knoppen en de meter ook. Ik gok dat ik er 20-25 euro aan uitgegeven heb. Maar als je elk onderdeeltje nog moet kopen kost het best veel denk ik. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ik kan niet precies zien welk draadje welke spanningen voeren maar voor alle zekerheid: zorg ervoor dat je voldoende ruimte hebt tussen de delen waar netspanning op staat (trafo, draden, schakelaar, stekker) en de laagspanningsdelen. (Geen idee welke minimum afstand NEN of CE zus en zoveel voorschrijft)
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
|
Tussen de twee 220Volt draden MOET 7,5mm zitten. Tussen de 220Volt en de laagspanning zelfs 12,5mm. Afstanden mogen kleiner zijn mits er een opstaande rand tussen de geleidende delen zit die de helft zijn van de voorgeschreven afstand. Dus tussen de 220Volt en de laagspanning MOET dan een schotje zitten van minimaal 6,25mm hoog. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Delta-peak detectie? Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
De blauwe en de bruine draad zijn de 230V draden, die komt achter de kast binnen via een eurostekker en gaat dan naar de voorkant naar de schakelaar en weer naar de trafo. De rest van de draden is allemaal laagspanning. Er zit op zich genoeg ruimte, maar het zweeft allemaal wat los in het kastje, de draden dan, de trafo en printplaat zitten goed vast geschroefd. Ik zou de 230 draad nog even vast kunnen maken langs de zijkant van de kast zodat deze niet door de kast heen kan slingeren, de rest van de draden is kort genoeg van punt naar punt zodat die dan niet bij die 230 draden kunnen komen. Waarom moet er tussen de 2 230 draden eigenlijk 7.5mm zitten? In een netsnoer zitten ze ook tegenelkaar? gr Age Jan. |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Ziet er erg goed uit!!! Hans Delemarre zou trots zijn geweest als hij dit bouwverslag nog had kunnen lezen. Hoe heb je overigens het voorfront gemaakt?
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
| Citaat:
Een klein beetje vloeistof (soldeervet/vocht/oid) kan al een overslag veroorzaken en brand laten ontstaan. In bv een *tweelingsnoer* fungeert het isolatiemateriaal (vinyl/plastic) als scheidingsschotje. | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 november 2005
| Citaat:
Ik zie dat je een klein tuimeschakelaartje gebruikt om de netspanning in en uit te schakelen. Deze zijn daar niet voor bedoeld, ook al staat er op de behuizing 250VAC. De lucht- en kruipweg tussen de kontakten en het chassis moet minstens 6 mm zijn. Daar komt nog bij dat metalen knoppen meestal onvoldoende zijn geďsoleerd. Nu heb ik mijn tekst een beetje geleend vanaf deze site www.elektuur.nl Daar staat nog wat meer wat misschien een puntje van aandacht kan hebben. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |