![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juni 2006 Locatie: adegem (belgie) Leeftijd: 38
|
dit is mss een hele domme vraag maar mag je een regelaar nemen die meer ampere's aankan dan je nodig hebt ?
__________________ de moed niet laten zakken als je crasht |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
en groter en duurder. Als er trouwens erg grote verschillen zijn tussen de maximale stroom van de regelaar en de door jouw gekozen setup stroom, kan ik me voorstellen dat dat niet meer ideaal is. Bv. Als je een 70A regelaar hebt, terwijl je in jouw setup maar 5A gebruikt, lijkt me een 10A ESC efficienter. Dit omdat de berekende componenten in zo'n regelaar altijd voor 1 bepaalde stroom (het liefst natuurlijk voor een groot bereik) berekend zijn. Echter werkt het natuurlijk nog prima, en zal je er zeer waarschijnlijk niks van merken. (of denk ik nu weer te ver door... |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Nu is er natuurlijk wel een andere kant aan het verhaal. Die 10A regelaar zal op een postzegel passen en maar enkele grammen wegen. De 70A regelaar zal flink groter zijn en ook zwaarder. Of die grotere afmetingen en gewicht opwegen tegen de (veel) kleinere verliezen zal je moeten uitproberen. Er kleeft echter wel een nadeel aan het gebruik van een grotere regelaar wat wel van belang kan zijn. De regelaars hebben allemaal ook een vorm van beveiliging ingebouwd. De meeste hebben dat in de vorm van een temperatuur begrenzer. Als de regelaar te warm wordt zal hij de motor afschakelen of het vermogen terug regelen. Er zijn ook regelaars die een overstroom beveiliging hebben. Als de motor te veel stroom gaat trekken zal de regelaar ingrijpen. Die beveiligingen zullen bij de grotere regelaar veel later ingrijpen dan bij die kleine. Het zou dus kunnen gebeuren dat de motor al langzaam aan het affikken is terwijl de regelaar nog lekker stroom in die motor blijft sturen. De beveiliging in een kleinere regelaar zou dan waarschijnlijk al eerder ingegrepen hebben en de schade aan je motor zou beperkt kunnen blijven. Het is allemaal wel ver gezocht maar het is niet onmogelijk.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |