![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Hardinxveld
|
Hallo, Ik ben een boot aan het bouwen met als aandrijving 2 decaperm motoren. Nu wil ik de motoren apart regelen. Ik heb een nieuwe Robbe rokraft 100uP en een rokraft 100E. Wat is het verschil tussen die 2? Kan de rokraft 100E zonder problemen op mijn Robbe F-14 zender? Groetjes, Govert |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
De Rokraft 100uP is een microprocessor-gestuurde hoogfrequent regelaar, de Rokraft 100E is een servodriver-gestuurde pulsverlengingsregelaar. Beide regelaars werken uiteraard zondermeer op een F14-zender, maar hebben een volledig andere regelkarakteristiek. Hierdoor zullen beide motoren alleen bij volgas dezelfde snelheid draaien. Het belangrijkste verschil zit namelijk tussen de hoogfrequent- en pulsverlenging-regeling. Bij pulsverlenging werkt de regelaar in het tempo, waarmee de zender berichten naar de ontvanger verstuurt. Dit gaat in een tempo van 50 Hz. Als je in het deel-gas vaart, wordt de motor dan 50 keer per seconde aan en uitgeschakeld. Bij half gas precies even lang aan als uit, dus 10 milliseconde aan en 10 milliseconde uit. Bij 75% gas wordt dit dan respectievelijk 15 en 5 milliseconde. Bij hoogfrequent wordt de motor in een veel hoger tempo aan- en uitgeschakeld. Bij de Rokraft 100uP is dit zo'n 1500 keer per seconde. Met een hoogfrequent regelaar is de motor door deze hogere schakelsnelheid beter gedoseerd te regelen en loopt de motor ook eerder aan. Daarnaast heb je minder vonkvorming in de motor, waardoor deze minder slijt. Als nadeel hoor je de regelfrequentie als een pieptoon in de motor.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |