![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Allen, Ik heb een aantal Schulze alpha-835s ontvangers (en 435's) liggen, zou het problemen kunnen geven om deze ontvangers in brandstofmodellen (methanol en/of benzine) toe te passen? Zo ja, wat zijn die problemen/bezwaren dan en hoe ontstaan ze? ![]() B.v.d.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
hoi kan mij iemand vertellen waar ik moet zijn om uitleg te vragen in verband met afkortingen. bv: snelheids regelaar X-08 ----> voor wat die 8 staat , heeft dit te maken met ampere en waar haal je dan 8 ampere vandaan en hoe bepaal je dan de keuze van snelheidsregelaar tot motor |
|
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dit zijn nu typisch ontvangers voor de kleinere modellen die vooral niet te ver van je weg gaan. De gevoelligheid van deze ontvangers is duidelijk lager dan van "normale" ontvangers. Hierdoor is het berijk ook duidelijk kleiner. Verder dan zo'n 500 meter moet je met je model niet bij je zender weggaan. De oorzaak is dat deze ontvangertjes zo klein en licht mogelijk moeten zijn voor het gebruik in kleine lichte modellen. Daarvoor worden er vooral spoelen weggelaten omdat die veelal de grootste onderdelen zijn. Op het keramische filter na dan. Om een goede selective ontvanger te maken heb je zeker 3 spoelen nodig en deze ontvanger heeft er maar één. Die spoel is het metalen blokje met een zwart "dopje" erin waar een kruis in zit. Hij zit links naast het keramisch filter en dat is het zwarte blok met 35 erop. Doordat er dus duidelijk minder gefilterd wordt zal deze ontvanger veel gevoelliger zijn voor storingen. Om dat weer tegen te gaan verlaagt men de gevoelligheid waardoor dus de reikwijdte flink minder wordt. Met andere woorden, prima ontvangers maar alleen voor de korte afstand. Daardoor minder geschikt voor de grotere modellen want die gaan snel te ver weg.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Bedankt voor de uitleg Ernst, het probleem zit hem dus vooral in het lage bereik en niet zozeer dat de ontvangers niet tegen trillingen kunnen dus. Dan ga ik ze alleen voor electro gebruiken vrees ik Grt.
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 6 januari 2003 Locatie: Amsterdam
|
Mijn ervaring met de 435 is dat het een heel betrouwbaar ontvangertje is. Nooit last van glitches gehad. Afstanden van 500 meter tot het model halen, denk ik, de brandstofvliegers ok niet zo vaak. De zwevers hebben daar meer een handje van De programmering van de software van de Alpha's serie was overigens in handen van een ontwikkelaar die -tot voor kort- achter de meest geavanceerde kleine ontvangers zat.
__________________ Maak het zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan dat. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Berg Grt.
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
@ ernst, Je vergeet hier nog wel de software. Natuurlijk zijn elektronische filters beter, maar dmv software kan je natuurlijk ook redelijk veel "goedmaken". Bij de berg-ontvangers is die software nog wat beter.(niet te gebruiken bij t14 en 9Z synt.) Heb jij je sexta al een keer op lange afstanden uitgeprobeerd Ernst? (ik dacht dat je er een van Peter Berg had gekregen) |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Ik heb het hier over de filtering om de juiste zender "uit de lucht" te kunnen halen. Er zijn duizenden zenders in de lucht en daar moet de ontvanger alleen de jouwe uit halen en gebruiken. Dat gebeurt met behulp van de kanaal filters, een betere benaming is middenfrequent filters. De software filtering zoals de Berg ontvangers gebruiken vindt pas later plaats en heeft geen enkele invloed op de reikwijdte of de storingsgevoeligheid. Nou ja wel een beetje maar dan indirect. Het signaal dat uit de middenfrequent filters komt gaat eerst door de demodulator die de zender informatie er uit haalt. Dat signaal, dat dus de informatie van de knuppels bevat, zal door een microprocessor bewerkt worden en door de nodige software filters gaan. De meeste ongerechtigheden die toch door de middenfrequent filters zijn gekomen worden door die software filters zo veel mogelijk weggefilterd. Als er erg veel storingen binnen komen zullen de software filters steeds meer moeite hebben om daar nog een juist signaal uit te kunnen halen. Dat houdt echt een keer op dus zal de microprocessor dan meestal eerst in de HOLD mode gaan en na een bepaalde tijd in FAIL-SAFE. Dus blijft een goede filter om de juiste zender uit de lucht te kunnen halen van levens belang. De software filters zijn niet bedoeld om die functie over te nemen. Dat kunnen ze niet, ze kunnen die alleen ondersteunen. De software filters zorgen er dus voor dat je ook nog uit een gestoord signaal nog een goed signaal kunt halen. Dat gaat echter niet oneindig door en op een bepaald moment zullen die filters ook geen goed signaal meer kunnen maken van een te veel verstoord signaal. Ik heb vrij veel met die sexta "gespeeld" maar nog niet in een model gehad. Hij zal waarschijnlijk in m'n X400 komen dus niet voor de lange afstand. Het is wel een pracht ontvanger die echt heel mooi werkt. Petje af voor Peter Berg!
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Even een kleine correctie: Peter Berg is een elektronica-ontwerper en heeft de voorkring van de Alpha ontvangers ontworpen, niet de software. Deze is van Schulze zelf. Bij dit type ontvangertjes heeft men inderdaad, zoals Ernst al opgaf, beknibbeld op alle filterkringen om ze zo klein en licht mogelijk te maken. In de software compenseert men dit dan weer door hierin filters aan te brengen en daarnaast is het inperken van de gevoeligheid natuurlijk ook altijd een oplossing om externe (stoor)signalen buiten de deur te houden. Hoe goed deze ontvangers echt voldoen in full-range modellen is nog nooit echt goed onderzocht. Je hoort mensen, die hierover zeer lovend zijn en het kan dan ook best zijn, dat ze hierin voldoen. Persoonlijk ben ik echter voor het standpunt, dat Klaus Westerteicher van ACT op zijn site verwoordt: in kleine modellen kleine ontvangers en in grote modellen grote ontvangers. Als je de relatief grote standaard-ontvangers van de bekende merken bekijkt, zie je, dat hierin heel veel meer componenten worden gebruikt. Dit komt niet doordat de ontwerpers daarvan minder slim zijn, maar doordat men meer ruimte heeft om alle kringen vollediger uit te werken (en vaak ook doordat deze ontvangers wat meer mogen kosten). De MzK Sexta ontvanger heeft inderdaad uitsluitend problemen met het synthesizer-module van de T9Z/FC28.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
Ik begrijp jullie (Ernst en Jan) En ik denk dat jullie mijn bovenstaande post ook wel begrijpen. Ik weet ook dat een berg niet kan tippen aan een 149DP, puur door de filtering. En ik ben het dus ook helemaal eens met ACT en Jan, "in kleine modellen kleine ontvangers en in grote modellen grote ontvangers. " Ik wist echter niet dat de pcm2048 zenders (synt) geen last hadden in combinatie met berg. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Een Berg ontvanger zal echter absoluut NIET werken met een PCM2048 zender. Deze ontvangers werken uitsluitend met PPM zenders. PCM is nog steeds merk en in enkele gevallen ook nog type gebonden.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Niet op alle slakken zout leggen Ernst Grt.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |