Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 januari 2007, 16:30   #1 (permalink)
TJM
Guest

Standaard Zender compatibiliteit?

Hallo mensen,ben nieuw hier en heb even een vraagje wat betreft mijn TX.
Mijn zender ,futaba t6exap komt uit Canada(met bijbehorende heli) en heeft een kristal voor de 72 mhz band.
Nu weet ik dat ik hier niet mee mag vliegen,dus vroeg ik me af of ik ongestraft een 35mhz kristal kan plaatsen?
Volgens de manual werkt hij op de 35/40/41/72 mhz band.
Bedankt alvast,
Tom.
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 16:36   #2 (permalink)

Leeftijd: 52
Standaard

met alleen een ander kristal ga je het niet redden. Daarmee kun je binnen een gebruikte band 335/40/72 wisselen van frequentie. Om van band te wisselen moet je het HF (hoog frequent) moduul omwisselen.

Of dat bij jouw zender kan weet ik niet.

groet,

Erik
Oud 12 januari 2007, 16:41   #3 (permalink)
TJM
Guest

Standaard

Bedankt voor je antwoord Erik,
Dat zou jammer zijn.
Ik hoopte er makkelijk af te zijn.Is dat zelf te doen dat moduul omwisselen of moet dat door een speciaalzaak gedaan worden,en is dat dan nog rendabel tov een nieuwe zender kopen?
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 17:01   #4 (permalink)

Standaard

Op deze site: http://manuals.hobbico.com/fut/6exas-manual.pdf

een manual van je zender gevonden. Daar lijkt geen info in te staan over het kunnen verwisselen van een HF moduul. Dat doet het ergste vrezen. Een te verwisselen HF moduul moet goed zichtbaar zijn. Klaarblijkelijk is je dat nog niet opgevallen Ook een reden om niet optimistisch te zijn over je kansen.

Naar mate de zender een luxere/duurdere zender is neemt de kans op economisch zinvol wisselen van een HF moduul toe. Voor goedkopere zenders is aanschaf van een andere set beter.

Een ander HF moduul betekent ook een andere ontvanger. Vroeger waren er wel ontvangers (Robbe Mars Rex) die een verwisselbaar HF deel hadden.

Erik
Oud 12 januari 2007, 17:08   #5 (permalink)
TJM
Guest

Standaard

Ik zal sowieso een 35mhz zender moeten hebben voor m'n skysurfer,en toekomstige aankopen .
Daar ik redelijk nieuw ben in RC land,is er een merk/model wat mij aangeraden word qua zender?
Moet in ieder geval een 6 kanaals zijn.
Ben geen pro en ben voorlopig niet van plan dat te worden dus het moet niet te gek..suggesties?
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 17:19   #6 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

mx-12 mx-12 mx-12!!!! 6 kanaals, en niet te duur (ik heb 150 betaald voor de complete set met zender ontvanger servo etc, 40 mhz versie, en de 35 is *nog* goedkoper te krijgen (omdat ie meer verkocht word en ik deze uit duitsland heb gehaald dus)
Oud 12 januari 2007, 17:21   #7 (permalink)

Standaard

kijk ook even naar de multiplex cockpit serie.. zeker even vergelijken met de mx-12.
Oud 12 januari 2007, 18:38   #8 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Ik zou mutliplex mooi laten liggen. Op zich prima spul, als je altijd alleen maar multiplex koopt. Zodra je gaat mengen (bv. multiplex ontvanger bij futaba zender, of andersom) krijg je problemen. Dit heeft te maken met een andere pulsbreedte voor de middenstand van een servo.

De MX 12 is een prima zender met veel mogelijkheden. De FX-18 van Robbe/Futaba is imo nog beter, iets duurder maar 2 kanalen meer..

40Mhz voor een vliegtuig: niet doen.
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 18:44   #9 (permalink)
TJM
Guest

Standaard

Ok,lijkt me duidelijk..dan wordt het de mx-12.
Ik heb set aanbiedingen gezien van 165 euro met r700 ontvanger en standaard servo..Zijn er nog tips waar ik het beste kan kopen?
Bedankt voor alle info zover!.
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 19:08   #10 (permalink)

Standaard

eum...ben het niet helemaal met hezik eens. tegenwoordig hebben alle zenders het zogenaamde uni format en hebben de middenstand op 1,5 ms. (ergens anders op dit forum wordt hier ook druk over gesproken). Het is echter wel mogelijk om met mpx zenders ook het oude formaat te gebruiken als je bv nog een mpx ontvanger hebt liggen. maw, multiplex zenders en ontvangers en zenders zijn zeer prima uitwisselbaar met andere merken (zoals ik zelf ook doe, bv een multiplex royal evo zender met simprop, futaba, webra ontvangers en futaba/robbe, graupner, hitec, conrad, towerpro ed servos: werkt allemaal prima!).

Ik denk toch stiekum dat je een beetje spijt van de mx-12 gaat krijgen. idd de multiplex cockpit sx is dan wel ietsie duurder als set (zender, ontvanger en servo) maar je hebt dan wel synthesizer, flightphases (erg handig omdat je dan de dual rates voor alle stuurkanalen op 1 schakelaar ipv op 3 schakerlaars hebt), meer timertjes, meer mixer mogelijkheden etc.

wbt winkels: bv http://www.andys-hobbyshop.de heeft ze beide voor aantrekkelijke (lees lage) prijzen. En anders bv http://www.hobbyin.nl of http://www.quartel.nl
Oud 12 januari 2007, 19:14   #11 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Het kan zijn dat multiplex het probleem inmiddels opgelost heeft.. bij ons is net iemand met een multiplex set verschenen, ik zal het eens in de gaten houden.

Tot nu toe echter heeft bij ons op het veld het merendeel (zo niet alle) van de mensen met een multiplex set (zender of ontvanger of beide) problemen met storingen en niet functionerende apparatuur..

Als de Multiplex set duurder is, is de FX-18 volgens mij een nog betere keuze. Die heeft alles wat jij noemt en is geen multiplex :P..

Dit met uitzondering van een synth, maar dat zijn naar mijn mening leipe dingen waar een beginner zeker niet mee moet beginnen, omdat die de discipline ervoor nog niet heeft. Even een ander kanaal selecteren, oh jee, nu valt er daar een toestel uit de lucht, verdorie, vergeten of die knijper er nog was..

Ik denk niet dat hij spijt gaat krijgen van een MX-12, gezien het grote aantal tevreden gebruikers die ervoor zijn. Wat betreft features en prijs lijkt de multiplex wel een goede deal te zijn, mits het ding dus probleemloos functioneert.
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 19:18   #12 (permalink)

Huibert's schermafbeelding

Standaard

Ben het helemaal met Christiaan eens, de moderne Mpx apparatuur is gewoon uitwisselbaar met de andere merken. Heb zelf de Cockpit SX gekozen omdat hij 7 kanalen heeft, dit betekend voor mij concreet dat een zwever met 4 kleppen in de vleugel volledig gebruikt kan worden. Hierbij komt dat deze zender uitermate gebruikersvriendelijk is. :P Als je dus eits meer wil/kunt besteden denk ik dat je met deze zender veel beter uit bent.

Zie de reactie van Hezik en kan mij na 25 jaar werken met Multiplex hier niet echt in vinden . Wel blijkt telkens dat je echte MPX fans en haters hebt. Zou zeggen, kijk of je ze allebij in handen kunt houden en even mee spelen en bepaal dan je eigen keus.
Oud 12 januari 2007, 20:05   #13 (permalink)
TJM
Guest

Standaard

Ai,dilemmas dilemmas..
De cockpit synth kan dus in principe elke frequentie aan? dan maakt het dus niet uit welke ontvanger met wat voor kristal dan ook ik dan gebruik?
En je zou dus ook per ongeluk iemand anders kunnen storen ?
Roept u maar
  Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 20:16   #14 (permalink)

Standaard

jep, synth systemen werken wel op een band (voor vliegtuigen is dit 35 mhz) en daarbinnen kun je een x aantal kanalen kiezen. en dus op een frequentie gaan zitten die al door een ander in gebruik is. multiplex heeft daar wel leuke oplossingen voor, scanners die de frequentieband afscannen en laat zien welke ingebruik zijn (zijn modules die je in je zender kunt pluggen...)

ofwel, de enige restrictie die je dan nog hebt is dat zowel de zender als de ontvanger op dezelfde band zit (35 mhz dus...) en dat het kanaal vrij is!
Oud 12 januari 2007, 21:10   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan Vis
jep, synth systemen werken wel op een band (voor vliegtuigen is dit 35 mhz) en daarbinnen kun je een x aantal kanalen kiezen. en dus op een frequentie gaan zitten die al door een ander in gebruik is. multiplex heeft daar wel leuke oplossingen voor, scanners die de frequentieband afscannen en laat zien welke ingebruik zijn (zijn modules die je in je zender kunt pluggen...)

ofwel, de enige restrictie die je dan nog hebt is dat zowel de zender als de ontvanger op dezelfde band zit (35 mhz dus...) en dat het kanaal vrij is!
Bovendien is de Cockpit SX uit te breiden met een channel check: je kan het gewijzigde kanaal alleen in gebruik nemen als er op dat moment geen anderen zijn die diezelfde frequentie gebruiken. De channel check dient verder ook om de hele band te scannen: je kan dus ook zien welke frequenties al in gebruik zijn.

Met channel check vallen dus GEEN vliegtuigen 'spontaan' uit de lucht, zoals Hezik beweert! Bovendien wordt bij ons op de club vrij veel met MPX gevlogen (ca. een derde van de mensen) en ik heb nog niet meegemaakt wat Hezik beschrijft met gegarandeerde storingen aan zenders en/of ontvangers.

En ja: ik heb zelf een MPX Cockpit SX en de voorloper daarvan. Maar ook een Futaba FF9. Allen erg plezierig in het gebruik!
MPXfan is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten