![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 1 januari 2007 Locatie: almere Leeftijd: 37
|
hallo mensen, ik heb al een hoop topics gelezen oven het niet af knippen van antenne draad maar de vorige eigenaar heeft dat dus wel gedaan sterker nog het orginele draad is maar een cm of 10 deze is wel weer verlengd. maar hoe lang mag hij nu max zijn is hiervoor een berekening of heeft heir iemand ervaring in (wat ik wel denk gr. mike
__________________ er is altijd iets positief tegen over het negatief. Sea Commander. De Aloysia in aanbouw De Amsterdam in aanbouw |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Ik heb 'm even hiernaar verplaatst... Micky, het is handiger als je ook het merk en type ontvanger erbij zet, én of het een 27, 35 of 40 mHz ontvanger is. solderen in een antennedraad is sowieso niet goed; beter het restje voorzichtig van de print af solderen en een nieuwe draad opzetten (van de juiste lengte matuurlijk)
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
is wel handiger he roel l: hoop dat het goed te zien is op de achterkant staat nog dat het am is gr.mike
__________________ er is altijd iets positief tegen over het negatief. Sea Commander. De Aloysia in aanbouw De Amsterdam in aanbouw |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 april 2006 Locatie: Munstergeleen Leeftijd: 40
| Citaat:
Ik heb bij mijn auto de antennedraad dmv solderen verlengd, dus da's niet goed? Ik zeg niet dat solderen WEL goed is, begrijp mij niet verkeerd, maar ik heb de draad in mijn onwetendheid dus gewoon verlengd. Volgens mij heeft die kabel toch geen impedantie of wel? Groeten, Mischa | |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
nou ik ben daar ook wel benieuwd naar waarom niet en ik wil eigelijk een echte antenne op mijn boot zetten is het wijs om daar het antennedraad mee te verbinden gr.mike
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
Nu staat het er maar 1x hoor. Was een foutje, zie hier En verder ben ik niet bang vergeten te worden, wel dat de FAQ's niet meer gelezen worden... EDIT: deze hele post kan je vergeten |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Op zich is het solderen halverwege een antennedraad geen principiëel bezwaar, tenzij de antenne aan trillingen bloot staat. Het is echter wel een minder fraai gezicht en je zult een isolatie moeten aanbrengen. Ook is het geen probleem om in de antenne stekkertjes op te nemen. Om de ontvanger makkelijker te kunnen verwisselen gebruiken modelvliegers nogal eens vergulde stekkertjes en bedienen scheepsmodelbouwers zich soms van Märklin stekkertjes. Dit heeft geen invloed op de ontvangst. @mikey74, wat bedoel je met een echte antenne? Zo'n losse sprietantenne of de antenne, die op het schip thuishoort? In beide gevallen behoort de totale antennelengte niet te veranderen. Er zal dan dus een stukje antennedraad afgeknipt moeten worden.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
sorry voor het laat reageren was druk op mijn werk, @corrien, bedank voor de goede uitleg het is me helemaal duidelijk zal nog wel vaker gebruik maken van je kennis mvg mike
| | |
| | #11 (permalink) | |
|
@corrien Citaat:
De antenne lengte is toch afhankelijk van de frequentie (en dus van de golflengte) Kun je aan de hand van de frequentie de optimale antenne-lengte uitrekenen? Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | ||
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
In ontvangers wordt de antenne altijd kunstmatig verlengd. De draad maakt daarbij deel uit van een antennecircuit, dat meestal bestaat uit een verlengspoeltje en 1 of meer afstemspoelen. De lengte van de antennedraad is dus een keuze van de fabrikant, net zoals de mate waarin deze kunstmatig wordt verlengd. Als je een standaard-ontvanger van Graupner-JR of Robbe-Futaba koopt is daarvan als regel de draadlengte 100 cm. Bij Multiplex is dat als regel 90 cm. Het maakt daarbij niet uit of het een 35 MHz of 40 MHz ontvanger is, de antennedraad heeft altijd dezelfde lengte. Het verschil zit 'm dus in het antennecircuit en in de mate, waarin de antenne wordt verlengd. Zo hier en daar kom je op dit forum wel eens een theoretische berekening tegen van wat de lengte van een 27 MHz, 35 MHz of 40 MHz antenne zou moeten zijn, maar aan deze berekeningen heb je niets, zolang je de gegevens van het antennecircuit niet weet.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |