Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 januari 2007, 19:52   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Fotor's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard Vreemd ontvangsprobleem

Ik heb een vreemd ontvangstprobleem bij een van mijn zwevers. Het gaat om de volgende setup:
- kleine electrazwever Robbe Bandit
- zender MX-12
- mode 2: links gas, rechts hoogte / richting
Als ik op de zender de rechterknuppel in het kwadrant linksonder (up + links richting) beweeg, dan stopt de motor ermee en blijven de roeren staan op dezelfde positie. Als de rechterknuppel in een ander kwadrant staat treedt het probleem niet op. Ik kan dus de hele boel stoppen door up+links richting te geven; knuppel ergens anders en alles doet het weer.
Zonet heb ik wat getest, en tot mijn verbazing treedt dit probleem niet op met de originele (simpele 4-kanaals) zender die bij de Bandit geleverd werd. Je zou dan denken dat het probleem bij de MX-12 ligt. Deze geeft echter geen problemen bij de andere vliegtuigen. De MX-12 heeft een mooi schermpje waarbij de 'commanded' uitslagen te zien zijn, ziet er allemaal uit zoals het moet. De ontvanger in de Bandit gaat ook piepen als er geen ontvangst is (bv zender uit), ook dit treedt niet op bij het genoemde probleem. Er is dus wel degelijk ontvangst van een normaal signaal door de ontvanger.

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen??

Raymond
Fotor is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2007, 20:04   #2 (permalink)

dutchhelipilot's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Lijkt op een soort software fout van dat programma, probeer de instellingen nog een in een nieuw leeg programma, die je eerst een reset geeft voor je opnieuw programmeerd.

Het kan zijn dat bijvoorbeeld je geheugen niet goed geinisaliseerd is geweest op wat voor reden dan ook.

Ik zelf reset een programma altijd voor ik er iets nieuws in zet, dan wordt het geheugen een soort geformateerd (alleen dat model natuurlijk en niet de andere programma's)

Andere mogelijkheid is natuurlijk een defecte potmeter is de zender, maar dan moet je service gaan zoeken.

gr Remco
Oud 14 januari 2007, 21:40   #3 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Welk merk/type ontvanger zit er in de Bandit? Ik neem aan, dat er in deze ontvanger een microprocessor zit? Treedt het probleem alleen op als je vol links en vol up geeft of ook al eerder in het desbetreffende kwadrant?

Bij dit probleem verwacht ik, dat de ontvanger het probleem veroorzaakt en dat deze ontevreden is over de servo-uitslagen, die op de desbetreffende knuppelfuncties zijn ingesteld. De uitslagen iets verkleinen zou dan het probleem oplossen.

Graupner zenders geven van nature iets grotere servo-uitslagen dan andere merken. Ontvangers met daarin een microprocessor hebben software aan boord, die deze servo-uitslagen controleren. Beter gezegd: de pulslengtes worden gecontroleerd op geldigheid. Bij sommige merken werkt deze software met zeer krap bemeten parameter en wordt een geringe afwijking al als fout gezien. De ontvanger gaat dan meteen in hold- of failsafe-mode.
Oud 14 januari 2007, 22:43   #4 (permalink)

Fotor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de Bandit als een RTF set gekocht, dus met zender en ingebouwde ontvanger. Er staat geen typeaanduiding op de ontvanger, maar hij is van Robbe.
Het probleem treedt niet alleen bij volle uitslag op, ook bij kleine uitslagen. Zodra de knuppel ergens linksonder komt stopt de boel ermee. Het lijkt inderdaad een soort failsafe-mode, de servo's gaan niet glitchen zoals wanneer de zender uitstaat. De servo's blijven in een soort hold-functie en de motor kapt ermee.
Ik vind het vooral apart dat het probleem zich bij mijn MX-12 wel voordoet en bij de meegeleverde zender niet. Ik zal eens proberen het Bandit geheugen in de MX-12 te resetten en opnieuw te programmeren.
Oud 15 januari 2007, 02:52   #5 (permalink)
fbk

fbk's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Lijkt me een timing probleem, de niet-standaard ontvanger heeft vermoedelijk een probleem met de meerdere kanalen van de MX-12.
Oud 15 januari 2007, 08:14   #6 (permalink)

Fotor's schermafbeelding

Standaard

Tja, in dat geval zal ik als ik met de Bandit wil vliegen de originele zender ook mee moeten nemen. Het is niet anders.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten