![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Zevenaar Leeftijd: 51
|
HELLUP !!! Ik ben even de weg kwijt ........ Ik heb een Futaba FF7 met een 7-kanaals ontvanger en wil 2 servo's op hoogte-roer ; niet zo raar bij een roer uit 2 delen. Volgens het boekje is kanaal 2 voor het hoogte-roer. (zie foto) Nu dacht ik, oké dan zet ik de 2e servo op kanaal 5 (intrekbaar landingsgestel) want die gebruik ik toch niet. Maar kanaal 5 is alleen aan te sturen via een schakelaar, en dan is de keuze alleen aan of uit. Verder staat er dat kanaal 7 vrij te programmeren is, maar de 7e aansluiting is voor de accu ! Ik snap er helemaal niets meer van ....... Hoe krijg ik de 2 hoogte roeren op 2 servo's ????? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Wanneer het een 7 kanaals ontvanger met 7 aansluitingen is dan kun je op de laatste aansluiting je 2e hoogteroer servo aansluiten. De accu zet je dan op kanaal 5 of dmv. een V kabel bij je 2e hoogte servo.
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
gaat niet een FF7 heeft maar 7 kanalen (logisch) nu heeft futaba de regel van vaste kanalen voor bepaalde stuurfuncties. en natuurlijk is kanaal 8 voor 2de hoogte in gebruik. Ik had de oude FF7, hier kreeg ik het niet mee klaar. optie is een vrije mixer te nemen en kanaal 2 met een vrij kanaal te mixen. Bij mijn FF7 lukte dit maar de trim werkte dan enkel op 1 servo. Misschien is dit probleem opgelost met de nieuwe 7 en gaat de trim mee. een Y kabeltje kan gebruikt worden om een servo te sturen en tegelijk een accu op aan te sluiten voor de ontvanger. Peter |
|
| | #4 (permalink) | |
| Guest
|
Hoi, Ik heb ook een FF7, maar dan voor mn heli, maar ik heb er een extra boek bijgekocht: "Futaba 7C - The user's guide, van Annmarie Cross" en daar staat iets over in Citaat:
| |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Gewoon met een Y kabeltje 2 hoogteservo`s op 1 kanaal zetten ! In het ergste geval moet je er een servo ompolertje bij nemen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Beste 3W_flyer en Nosmo, Na lang lezen en veel proberen was ik inderdaad zover gekomen ; de beide hoogte roeren werken nu wel, door kanaal 2 en 5, 100% te mixen. Maar inderdaad de digitale trim werkt alleen op kanalen 1 t/m 4, en niet op kanaal 5 waar nu de 2e hoogte-servo zit. Hier is niet mee te vliegen. Als ik het goed begrijp werkt het alleen met een Y-kabel ; die ga ik zo even kopen. Nosmo : heb jij voor mij het ISBN-nummer van dat boek ? Voegt dat boek echt veel toe aan de handleiding ? Is er een NL-handleiding ? |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Als je het boek in America besteld kan je hem voor 25 euro inc shipping in huis hebben, zelf heb ik em mee besteld vanuit engeland daar was hij 15 pond. Ik vond de Futaba handleiding zeer kryptich, ik ben een beginner en moest voordat ik de FF7 kocht nog de betekening leren van vele termen. Als je alle termen al kent moet het aardig lukken met de futaba handleiding, het extra boek legt alles wel veel rustiger uit, 1 pagina voor elke zender functie, voor zowel heli's als vliegtuigen. Ik heb ooit een review gezien van het boek, nog wel te vinden via google. Het boek is in het Engels. | |
|
| | #8 (permalink) |
|
En dan de rolroer servo's .... het kan toch niet waar zijn ....... volgens de handleiding komen die op kanaal 1 en 6, met als gevolg dat servo 6 niet getrimd wordt Hier ook weer een Y-kabel ? Lang leve de nieuwe, moderne techniek ![]() Nosmo, bedankt voor het ISBN-nummer ! |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Hoezo wordt servo 6 niet getrimd? Alleen bij gebruik van de vrij programmeerbare mixers wordt uitsluitend de knuppelfunctie meegenomen en de trim dus niet. Bij de standaard mixers heb je dit probleem uiteraard niet.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Wat voor toestel heb je eigenlijk ? De 2 losse roeren kun je ook aan elkaar koppelen en zodoende met 1 servo bedienen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Had inderdaad gekunt, maar de kit FUN-FLYER-OLE (ook wel FUN-FLYER VIPER-MAX) van www.A2-Modellbau.de was nou eenmaal voorzien met 2 servo's op HOOG..... Zie ook mijn bouwverslag GAMMA DX-11 | |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
In de zender "ompolen" werkt niet want er zitten nu 2 servo's op 1 kanaal. Rheli, wat bedoel jij met een servo-ompolertje ?? Ik kan waarschijnlijk alleen de servo anders inbouwen en het heveltje omdraaien, maar dan moet ik de Sullivan-kabels ook anders leggen Dat is een vervelend klusje nu net alles netjes gefolied is. | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 23 januari 2006 Locatie: Delft Leeftijd: 22
|
oke, dan komt hier nu een recept van mij, je haalt de servo uit het model, draait de schroefjes er uit, neemt de soldeerbout ter hand, draait de aansluitingen of draadjes naar de motor om, en je draait de draden naar de buitenste 2 opootjes van de potmeter om. (en dan weer in elkaar zetten) en klaar is ie, de omgekeerde servo servo ompolertje is een klein chipje dat de inkomende servo signaal andersom maakt, dus van 1 ms maakt ie, 2 en van 1.3 1.7 etc.. (en 1.5 = 1.5 natuurlijk is echter niet gratis, en servo ombouwen wel :P helaas is dat dan weer niet zonder risico..
__________________ TX: mx-12 40.925 kan88. Depron TigerMoth in aanbouw. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
|
Ik zou niet zo snel aan servo's gaan solderen als het niet nodig is, eventuele garantie die er op zit ben je dan zeker kwijt.... Grt.
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |