Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 10 maart 2007, 20:08   #1
alfisti
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard grotere transistoren

ik heb van conrad de rijregelaar 245232 waar in 4 transistoren worden gebruikt de bd675 en de bd676 helaas kunnen deze max 2 amp gekoeld hebben .mijn motortje gebuikt iets meer en ik wil dan ook graag ipv deze wat zwaardere transitoren plaatsen die ongeveer 8 tot 10 amp kunnen hebben weet iemand welke en hoe of wat
  Met citaat reageren
Oud 10 maart 2007, 20:24   #2
hezik
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De gemiddelde electroboer kan je hier zonder problemen mee verder helpen, althans, wat betreft transistoren.

Of het verstandig is en gaat werken, is een 2e. De printplaat en de hele schakeling zullen ontworpen zijn op max 2A, dat wil jij gaan vervier- of zelfs vijfvoudigen. Dat zou kunnen betekenen dat je met zwaardere torren niet je transistoren eruit blaast, maar andere componenten of zelfs printbanen.

Je doet er verstandiger aan om een andere regelaar aan te schaffen, eentje die af-fabriek wel de gewenste stromen aankan.
  Met citaat reageren
Oud 10 maart 2007, 21:27   #3
 
Corrien's schermafbeelding
 
Lid sinds: 28 oktober 2003
Locatie: Maasland
Leeftijd: 67
Berichten: 9.121
Standaard

De BD675 en BD676 zijn darlington-transistoren. Dit zijn twee achter elkaar geschakelde transistoren in één behuizing. Ze hebben een hoge verliesspanning en worden daardoor ook snel heet.

In dit formaat (TO126) zul je geen zwaardere darlingtons tegenkomen. Je kunt eventueel tegen elke transistor een tweede solderen, bij voorkeur eentje van hetzelfde merk en uit dezelfde serie. De aansturing hoef je hiervoor niet te veranderen. Een ander alternatief is het monteren van BDW 83 en BDW 84 transistoren. Deze zitten in de veel grotere TO220 behuizing, waarbij het enig buig- en knip-werk kost om ze op de print te solderen (het is in ieder geval zeker-te-weten passend te maken). Ook hiervoor hoef je de aansturing niet te veranderen. Darlingtons hebben namelijk een hoge versterkingsfactor en nemen daardoor genoegen met een klein stuurstroompje.

Wat je ook doet, het blijft op deze manier natuurlijk wel behelpen. Als het budget het toelaat kun je dan ook beter een fet-regelaar aanschaffen. Deze hebben ook nog eens een hoogfrequent regeling, waardoor de motor veel mooier loopt en beter gedoseerd te regelen is.
__________________
Jan
Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd.
Corrien is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 08:59   #4
alfisti
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

bij de aanschaf van evt een kant en klare regelaar welke zou ik dan kunnen gebruiken en wat kost zo iets ongeveer
het enige nadeel van een kant en klare regeling is dat je niet de pot meter van de nul instelling op de as van de motor kan maken en dat was ik eigenlijk wel vanplan zodat ik een soort grote servo heb
kan ik bv elke rijregelaar gebuiken die de stroom aankan omdat er normaal gesproken bv 4/10 of 16 turns motoren aanhangen en ik een simpele elektro motor ga gebruiken met koolbortels
  Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 11:36   #5
 
Corrien's schermafbeelding
 
Lid sinds: 28 oktober 2003
Locatie: Maasland
Leeftijd: 67
Berichten: 9.121
Standaard

Om te experimenteren met een zelfbouw-servo zou ik toch maar het Conrad-regelaartje verbouwen. De kosten lopen dan niet zo erg op en je haalt wat minder moeilijkheden op je hals. Een servo-elektronica lijkt namelijk wel wat op een snelheidsregelaar, maar is toch duidelijk anders. Deze probeert namelijk het motortje zo lang mogelijk vol gas te laten draaien. Met een zgn. elektronische motordemping wordt er daarna voor gezorgd, dat het motortje precies op het juiste moment stopt. Een regelaar regelt het toerental terug als de nulstand wordt benaderd en heeft ook een relatief grote dode slag. Je krijgt dan een servo, die weinig houd-kracht heeft, een stelkracht die afneemt als je de gewenste stand bereikt en hij wordt ook nogal onnauwkeurig.

Eigenlijk zou je dus op het regelaartje wat componentenwaarden moeten veranderen om een redelijk resultaat te verkrijgen. Nu wordt hierop een M51660L gebruikt, die eigenlijk als servo-driver is bedoeld. Dit maakt het een stuk makkelijker. Als het schema van dit Conrad-regelaartje hier wordt geplaatst kan ik wel opgeven welke componenten er veranderd moeten worden en ook waar er nog weerstanden toegevoegd moeten worden.

Een kant-en-klaar gekochte regelaar kan natuurlijk ook motoren aansturen, die relatief weinig stroom opnemen. Om deze aan te passen aan je wensen is echter heel wat minder makkelijk, zo niet onmogelijk.
__________________
Jan
Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd.
Corrien is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 15:10   #6
Banned
 
Lid sinds: 3 maart 2005
Locatie: Somewhere
Berichten: 1.372
Standaard

Verkeerde schema's.......ik zoek even verder en zal alsnog het juiste schema plaatsen.
Dit moet het de goede schema zijn.

Click the image to open in full size.
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 15:41   #7
Banned
 
Lid sinds: 3 maart 2005
Locatie: Somewhere
Berichten: 1.372
Standaard

Probeer eens uit te leggen waarvoor je het printje/schakeling wilt gaan gebruiken.
Voor een 35 euro heb je al een 13Nm/cm (big)servo, zelfbouw kost veel duurder en meer inspanning.
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 17:02   #8
 
Corrien's schermafbeelding
 
Lid sinds: 28 oktober 2003
Locatie: Maasland
Leeftijd: 67
Berichten: 9.121
Standaard

De wijzigingen doen we in de volgende stappen:

1) Eerst wordt het pulsverlengingsnetwerk gewijzigd. We gaan de gasregeling inkorten, zodat de motor zo veel mogelijk vol gas draait tot-ie op z'n plekkie is. Dit netwerkje bestaat uit C4, P2 en R4.
C1 is 0,47 uF en wordt 0,22 uF.
P2 + R4 moeten samen zo'n 120k worden. Dit kun je uiteraard op meerdere manieren doen. Je kunt P2 zo ver dichtdraaien, dat-ie 100k wordt. Je kunt 'm ook vervangen door een vaste weerstand van 100k of je vervangt de serieschakeling van P2 en R4 door één weerstand van 120k.
2) De dode slag gaan we kleiner maken, zodat de nauwkeurigheid verbetert.
R7 is 2k7 en dit wordt 1k à 1k5. Begin met 1k2.
3) we gaan een motordemping maken. Normaal gesproken wordt het nulpunt bepaald door P1 en C1. Dit gaan we een beetje door de motor laten beïnvloeden. Het is namelijk zo, dat het motortje altijd een beetje doorloopt als het wordt stopgezet. Hierdoor krijg je, dat het nulpunt altijd wordt gepasseerd. De elektronica gaat dan het motortje weer de andere kant op sturen, zodat dit continu heen en weer blijft draaien. Dit willen we niet hebben en daarom beïnvloeden we de nulpunt-timing een beetje. We kunnen dit bij P1 doen, maar ook bij C1 en eventueel bij beide. Dit wordt een beetje experimenteren, waarbij het de bedoeling is het motortje in één keer te stoppen. We beginnen bij C1 en aan de hand van het resultaat kunnen we dan verder kijken.
Monteer vanaf de rechter motoraansluiting een weerstand van - pak 'm beet 330k naar C1. Dit is dus vanaf de collectoren van T3 en T4 naar pin 2 van het IC cq de plus-aansluiting van C1. Als de servo nu gaat zwabberen rond z'n nulpunt moet je de weerstandwaarde verhogen, gaat de motor in de nulstand wat brommen, dan verlaag je de waarde.

Samengevat:
C4 wordt 0,22 uF
P2 + P4 worden samen 120k
Vanaf de collectoren van T3 en T4 monteer je een weerstand, die je experimenteel moet bepalen. Begin met 330k.
__________________
Jan
Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd.
Corrien is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2007, 18:53   #9
alfisti
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

waar ik hem voor wil gebruiken is als volgt
de bedoeling is om een servo te maken met veel kracht de grootste in nederland verkrijgbare servo 24 kg is niet genoeg voor mijn project.
ik bou vrachtwagen modellen 1:4 en op de voor as staat al gouw 50 kg gewicht.
om dan in stilstand de stuur as om tekrijgen maak ik gebruik van een motor met tandheugel welke komt uit een deur van een auto als raam open/dicht motortje
de vragen dus best wel wat stroom en eigenlijk wil ik op de stuuras de pot meter zetten zodat deze weer in de nul stand terug komt.
evt als dat goed werkt kan en wil ik deze schakeling ook op mijn rem motor(ruitenwissermotor )toepassen
ik denk dat ik met dat schema wel wat kan en ga van de week effe shoppen naar onderdelen
bedankt allen
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:33.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1