![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2006 Locatie: lille belgie Leeftijd: 21
|
bij een crash had ik een servo stuk nu vroeg ik mij af of je het motortje zouw kunne vervangen door een relais
__________________ p51b easysport gws spitfire HB-1 (bijna klaar) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Standaard servo electronica werkt vrij simpel .... Een potmetertje gekoppeld aan de uitgaande as van de servo geeft de positie aan ..... de servo-electronica test aan de hand van de posite van de potmeter of deze overeenkomt met de knupelstand .... wijkt deze af dan wordt het motortje links- of rechtsom aangestuurd om de as (plus potmeter) in de juiste positie te draaien ... haal je nu de electronica los (en ook de potmeter) .... je zet de potmeter in de middenstand .... als je nu je stuurkuppel (of 2 of 3 standen schakellaar beweegt zal zodra je voorbij de middenpositie komt er een stroompje gaan lopen door de motor, de potmeter "corrigeert" niet meer, dus het motortje loopt net zolang als de knuppel uit de middenstand staat .... i.p.v. een motortje kan je natuurlijk ook een 5V relais gebruiken of een lampje, dit blijft dan ook zolang bekrachtigd als dat je knuppel(of schakelaar) uit de middenstand staat ....
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2004 Locatie: Putten (Gld) Leeftijd: 50
|
Of het voor alle servo's geld weet ik niet, maar er zijn er die niet continue bekrachtigen (dus snel aan/uit). Gevolg is dat het relais niet continue "aan" blijft maar steeds aan/uit schakelt. Je kunt dit eventueel oplossen door één diode op te nemen in één van de draden naar het relais en daar achter een condensator (elko bv 100uF) naar de andere draad (condensator werkt als accu).
__________________ , Erwin die vloog bij Aero Club Heemskerk En ook weer/nog steeds lid van de KNVvL(geloof ik) |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Dat gebeurt meestal rond het uitschakelpunt Erwin. Als je een schakelaar op je zender gebruikt dan treed het probleem wat je aangeeft niet op. Ivo, Er is hier al een ander draadje over, ik kan het alleen niet zo snel vinden. In dat draadje heb ik al omschreven hoe dat ombouwen in z'n werk gaat. Het is vrij simpel en met een beetje behoorlijke soldeerkunst en de juiste gereedschappen en materialen zou iedereen het moeten kunnen doen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2006 Locatie: lille belgie Leeftijd: 21
|
dus als ik alles goed begrijp gewoon aan de draden van het motortje het relais hangen en die potmeter op de middestand zetten had al aan het zoeken geweest met de zoekfuntie maar had niets gevonden
__________________ p51b easysport gws spitfire HB-1 (bijna klaar) |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
zet er een diode tussen dan werkt het nog veel beter
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |