![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 januari 2005
|
Ik heb een graupner ultramat 14 lader. Deze kan van 1 tot ... cellen laden en heeft ook een automatische afslag. Kan ik hiermee 2 stickpack van 6 cellen tegelijk laden als ik ze in serie zet? Dan heb ik een 12 cellen pack. Het zijn 2 identieke pakken. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Het kan wel maar het is beter voor de accu's als je het NIET doet. De twee accu's worden waarschijnlijk niet in serie gebruikt maar als afzonderlijke paketten. Eerst de ene en dan de tweede. Daarom zullen er altijd kleine verschillen tussen de accu's zijn. Zo zal de ene accu altijd iets meer ontladen zijn dan de andere. Wanneer je de accu's dan gaat samen voegen tot één en ze dan zo gaat laden kan dat verschil problemen veroorzaken. De accu die iets minder ver leeg is zal dus eerder vol zijn en dan al een delta piek veroorzaken. Als de lader gevoellig genoeg is afgesteld dan kan hij erop afslaan. Helaas is de andere accu dan nog niet helemaal vol. Wanneer de lader wat minder gevoellig is afgesteld dan kan het zijn dat hij die deltapiek niet opmerkt. Die piek is tenslotte maar van de helft van wat hij zou zijn als de hele accu tegelijk vol is. De lader gaat dan door met laden tot de tweede accu ook vol is. Als daarvan de delta piek wel wordt opgemerkt dan slaat de lader toch af en zal de eerste accu gedeeltelijk overladen zijn maar dat zou niet direct een groot probleem hoeven te zijn. Helaas bestaat de kans dat ook de delta piek van die tweede accu niet opgemerkt wordt en dus zal de lader door blijven laden. Dat zal dan wel grote problemen kunnen veroorzaken. De accu's worden stevig overladen en zullen daar niet echt beter van worden. In het meest extreme geval zou de accu zelfs kunnen ploffen. Dat zal een zeldzaamheid zijn maar de mogelijkheid bestaat wel. Daarom is het gewoon beter dat de accu's onafhankelijk van elkaar netjes geladen worden. Dat is beter voor de accu's en voor je gemoedsrust.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
Ik doe met mijn startkist niets anders, werkt prima !
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Toppie idee!, zodra ik mijn ultramat 14 binnen heb, ga ik dit ook doen, scheelt nogal!
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |