Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 januari 2008, 17:11   #1 (permalink)
Hans Bakker
Guest

Standaard laden van af 12 volt

Hallo allemaal ,

ik ben op zoek naar een duur lader die op 12 volt werkt om in de auto /caravan mijn zender en ontvanger accu's te kunnen lader .
liefts losse componenten , dus een losse voor zender ,en een voor ontvanger,liefts eigen bouw zodat ik deze zelf kan uitbreiden naar behoefte meerdere ontv.accu's
als dit met printjes opgebouwt wordt moet dit wel kunnen.

weet wel iets van electronica maar ben geen electronicus.

Hans
  Met citaat reageren
Oud 6 januari 2008, 17:16   #2 (permalink)

savage .26 picco's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Misschien een domme vraag .. Maar waarom zelf bouwen ?

Op het moment is bij Quartel bv. de Powerpeak infinity 2 te koop voor 69,-

Dit is een (snel)lader op 12 volt met 2 laaduitgangen , 1 specifiek voor zender/ontvanger en 1 die je overal voor kan gebruiken .... Tis een computerlader dus je kan zien wat er geladen is en hij slaat vanzelf af ..

Tis maar een idee
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
savage .26 picco is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2008, 20:20   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Ik ben het met savage eens, waarom zelfbouw? De laders die je kant en klaar kunt kopen zijn nu zo langzamerhand goedkoper dan zelfbouw en je hebt in één keer een goed werkend apparaat.
Daar komt nog bij dat je "wel iets" van de elektronica afweet maar geen elektronicus bent. Oké, het is leuk om zelf iets te bouwen en als dat dan ook nog goed werkt dan is het helemaal leuk. Alleen is het zo langzamerhand erg lastig om aan de juiste onderdelen te komen en de prijzen ervan gaan steeds verder omhoog.
Er is, voor zover ik weet, nog maar één elektronica blad in Nederland waar je misschien nog wat aan hebt. Ga eens kijken op de site van Elektuur (www.elektor.nl) daar vindt je zeker een geschikt schakeling en aanwijzingen om hem te bouwen.
Succes.
Oud 7 januari 2008, 18:02   #4 (permalink)
Hans Bakker
Guest

Red face laden van af 12 volt.

Voor al eerst wil ik niet snelladen daar ik de de accu's langzaam gebruik wil ik ze ook langzaan laden , nl max 0,1C
naar mijn meneing is dan de levensduur van de accu's veel langer en heb ik niet meerdere snelladers nodig die toch zo'n 70 € per stuk kosten.
mijn verstand van electronica is redelijk maar voor het uitrekenen van schakelingen toch iets te weinig...
en eh zelf bouw............
ik kan dan mijn lader naderhand uitbreiden met meerdre module's voor meerdere accu
éventueel andere accu's bv 5 cel ontvanger accu.

en mijn motto waarom alles kopen als je het ook zelf kunt maken , misschien krijg je erdan ook iets meer verstand van waar je mee bezig bent.

Groet hans
  Met citaat reageren
Oud 7 januari 2008, 18:38   #5 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

0.1C laden vanaf 12 volt kan je simpel met weerstanden doen.

Gewoon de verschilspanning berekenen die de weerstand moet overbruggen en samen met de laadstroom de waarde van de laadweerstand berekenen
Oud 7 januari 2008, 22:46   #6 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Hans, je hebt gelijk als je zegt dat het flexibeler is en dat je het leuk vindt. Dat vind ik ook en daarom bouw ik zelf zo af en toe ook nog wel eens wat maar wel veel minder dan "vroeger". Zelf ontwerpen heb ik in het verleden ook wel gedaan en als ik nu iets wil maken dan pak ik vaak een bestaande schakeling die ik aan mijn eisen aanpas. Alleen loop ik steeds vaker tegen het probleem dat onderdelen moeilijker te verkrijgen zijn en steeds duurder worden. Sommige "leuke" of interessante schakelingen kan je moeilijk of helemaal niet nabouwen omdat het belangrijke onderdeel nergens te koop is.
Maar goed laat dat je niet te veel tegenhouden en probeer het gewoon. Als ik kan wil ik je best helpen.
Daarom eerst een tip.
Als je jouw accu's toch alleen maar langzaam wilt laden dan loop je tegen een klein probleempje aan. De delta piek is dan zo klein dat hij erg moeilijk of helemaal niet te detecteren is. Een lader bouwen die stopt als de accu vol is zal dus hoogstwaarschijnlijk niet lukken.
Je kan dan een ander soort lader bouwen, een lader die stopt als een bepaalde spanning bereikt wordt. Eigenlijk meer een lader zoals een loodaccu lader. Lang geleden heb ik een aantal van dat soort laders gemaakt en die werkten toen prima. De schakeling is vrij simpel maar je moet wel voor elke accu een apparte schakeling maken. Mij is destijds gebleken dat je de lader wel "omschakelbaar" kan maken maar de zaak wordt daardoor onbetrouwbaar. Gelukkig is de schakeling simpel en goedkoop dus als je er meerdere nodig hebt kan je zo maken.
Mocht je interesse hebben dan zal ik het schema opzoeken en plaatsen.

Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 7 januari 2008 om 22:52
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2008, 23:08   #7 (permalink)

Standaard

Hallo,

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120
of
http://www.stefanv.com/rcstuff/charger.htm
of
http://corsair.flugmodellbau.de/file...n/elektron.htm (zoek woord "lader"
of
http://www.discovercircuits.com/B/batt-chrg.htm
of
http://www.stefanv.com/rcstuff/charger.htm
of
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/carnc12.htm
of
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/ccharger.htm
of
http://homepages.paradise.net.nz/bhabbott/charger.html
of
http://hhollard.club.fr/chardechar.htm
of
...

Zelf printjes maken :
http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken

Succes ermee !

Olivier
Oud 8 januari 2008, 08:32   #8 (permalink)

Standaard

Beste modelbouwers
Ben het helemaal eens dat zelfbouw loont.
Ook ik bouw nog wel eens regelmatig een electronisch apparaat.De lader die ik heb gebouwd stond in Elektuur maart 1982 pag.3-61.
Deze is voor 2 verschillende spanningen in te stellen. Bij mij voor 12 en voor 6 volt.
Een continue spanning met een dalende laadstroom die uiteindelijk overgaat in een soort druppellading.Dit wordt aangegeven met een ledje als de accu gevuld cq. onder druppellading staat.
Mocht een van jullie dit schema niet kunnen bemachtigen dan kan ik het je opsturen per mail.
Bij mij werkt het geheel naar grote tevredenheid.
Succes met de zelfbouw.
Rins
rins is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2008, 21:31   #9 (permalink)
Hans Bakker
Guest

Thumbs up laden van 12 volt

Olivier,
hartelijkdank voorje post.

met deze schema.\,s kan ik uit de voeten , ik ga een expirimenteren met deze schema's
het constant snelladen van kleine accu's gaat niet lang goed , ongeveer 5 maanden , intussen zijn dus nu twee accu's defect.

hans
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2008, 16:13   #10 (permalink)

Zore's schermafbeelding

Weblogartikelen: 1
Standaard

Mss een foutieve serie batterijen. Bij Lipo's komt dat zelfs nog voor...
Oud 11 januari 2008, 16:42   #11 (permalink)

Standaard

Ik denk dat het stuk gaan eerder in de afslag te zoeken is , of het gebrek daar aan

Ik heb voor m'n m18mt 1200mah intellecjes doe ik enkel snellaad ....

Met een computerlader heb je daar geen problemen mee , afslag gaat netjes optijd .
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
Oud 11 januari 2008, 18:16   #12 (permalink)

zinnia's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

Je kunt ook voor een 50-tal euro een omvormer 12V= naar 220V kopen. De laders die je nu al hebt kunnen blijven dienen, en een hele hoop andere 220V apparaten kun je ook gaan gebruiken op de camping. Voor die prijs heb je al een omvormer van een 300watt.
Oud 11 januari 2008, 18:19   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zinnia Bekijk bericht
Je kunt ook voor een 50-tal euro een omvormer 12V= naar 220V kopen. De laders die je nu al hebt kunnen blijven dienen, en een hele hoop andere 220V apparaten kun je ook gaan gebruiken op de camping. Voor die prijs heb je al een omvormer van een 300watt.

Euuhhhh .. Ik kan ff niet volgen wat dit met het opladen van batterijen te maken heeft
Oud 11 januari 2008, 23:30   #14 (permalink)

zinnia's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard

savage, ik denk dat Hans thuis wel een lader heeft op 220V, maar hij zou zijn batterijen ook graag opladen in de auto/caravan (12V) Nu kun je al je apparatuur gaan kopen op 12V, maar je kunt ook zo'n omvormer aanschaffen (12V= --- 22OV) dan heb je maar 1 keer kosten, en kunt alle kleine apparaten van 220V gebruiken op de batterij.
Ik heb zelf zo'n omvormer van 300watt, kan mijn GP-snelladers en soldeerbout, meenemen als we met de bootjes op verplaatsing gaan.
Is dit duidelijker?
Oud 11 januari 2008, 23:39   #15 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Tja... is niet de meest zuinige oplossing, een omvormer naar 220 volt en dan weer terug in de lader naar 12 tot 15 volt....
Een omvormer trekt zeker je auto-accu in een nacht leeg

Zoals ik al zei kan je prima met 1 berekende weerstand vanaf 12 volt langzaam laden, daar is echt geen schema voor nodig.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten