Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 januari 2008, 15:11   #1 (permalink)

eclipse86's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard volt spy

hallo, ik heb een brandstofkist (1m40 10cc 4takt)
omdat ik met een 600mah ontvangeraccu werk had ik er graag zo een voltspy ingestoken(lampjes van groen naar rood) maar nu heb ik geen kanaal meer vrij op mn ontvanger. mag ik die solderen aan de stekker van de schakelaar?(ipv een Y kabelke)

alvast bedankt
eclipse86 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2008, 15:55   #2 (permalink)

Standaard

Y kabel werkt prima.
gldr is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2008, 16:28   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Persoonlijk raad ik je aan om toch een Y-kabeltje te gebruiken. Goed solderen is niet zo makkelijk als heel veel mensen denken en ik heb heel veel knoeiwerk gezien, zelfs van "experts". Ik weet natuurlijk niet hoe goed jij solderen kan maar hoe dan ook is het volgens mij gewoon veiliger om een Y-kabel te gebruiken.

Voordat je die Voltspy gaat gebruiken wil ik je wel waarschuwen. De aanduiding van zo'n ding is GEEN goede indicatie van de laadtoestand van je accu! Het is absoluut niet zo dat je aan de aanduiding van die Voltspy kan zien hoe veel energie er nog in de accu zit.
Waarom? Wel omdat de spanning van de accu vrijwel niet afhankelijk is van de energie die (nog) in de accu zit. Een volle accu van 4 cellen, net van de lader zal een klemspanning hebben van ongeveer 5,6V. Sommige iets hoger maar 5,6V is "normaal". Wanneer je de accu dan een poosje (bijvoorbeeld 1 uur) niet gebruikt zal de spanning langzaam iets zakken en tussen de 5,2 en 5,4V blijven hangen.
Als je de accu dan gaat gebruiken zal je zien dat de spanning vrij vlot (binnen 10 minuten) zal dalen tot rond de 5V. Dan blijft de spanning heel lang (bijvoorbeeld 2 uur) nagenoeg constant maar zakt heel langzaam naar de 4,8V.
Wanneer de spanning ongeveer 4,8V is zal de gemiddelde accu al voor 80% leeg zijn. Toch is de spanning nog hoog genoeg en kan de accu nog steeds stroom leveren dus je kan nog prima vliegen. Het probleem is alleen dat de spanning nu steeds sneller gaat zakken. Binnen een kwartier is de spanning dan gezakt tot 4V en is de accu effectief leeg! Hij kan nog maar weinig stroom leveren en de ontvanger zal niet betrouwbaar meer werken.
Het vervelende is dat de accuspanning weer zal oplopen wanneer je er geen stroom meer uit trekt. Dus als je met ontladen stopt dan zal binnen een kwartiertje de spanning weer opgelopen zijn tot 4,8V. Als je dan naar je Voltspy kijkt zou je denken dat de accu nog vol genoeg is. Helaas zal je in grote problemen komen als je dan toch wilt gaan vliegen. Als je mazzel hebt gaat de besturing al de mist in terwijl je model nog op de grond staat. Al je pech hebt gebeurt het in de lucht en is een crash onvermijdelijk.
Met andere woorden vertrouw die Voltspy nooit!

P.S. De tijden die ik hier noem zijn slechts voorbeelden. Het gaat hier om de verhoudingen, de werkelijke tijden hangen af van de accu en het stroomverbruik van de besturing. Hier kan ik dus geen enkel zinnig ding over zeggen.
Oud 13 januari 2008, 17:11   #4 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eclipse86 Bekijk bericht
hallo, ik heb een brandstofkist (1m40 10cc 4takt)
omdat ik met een 600mah ontvangeraccu werk had ik er graag zo een voltspy ingestoken(lampjes van groen naar rood) maar nu heb ik geen kanaal meer vrij op mn ontvanger. mag ik die solderen aan de stekker van de schakelaar?(ipv een Y kabelke)

alvast bedankt
Ja.

Wel in de draden tussen schakelaar en ontvanger solderen.

Citaat:
Persoonlijk raad ik je aan om toch een Y-kabeltje te gebruiken. Goed solderen is niet zo makkelijk als heel veel mensen denken en ik heb heel veel knoeiwerk gezien, zelfs van "experts". Ik weet natuurlijk niet hoe goed jij solderen kan maar hoe dan ook is het volgens mij gewoon veiliger om een Y-kabel te gebruiken.
Goed solderen is helemaal niet zo moeilijk.
Veel mensen doen er moeilijk over.
Staat genoeg te lesen over hoe je moet solderen , en Clubgenoten kunnen het vaak ook effe voordoen.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2008, 17:29   #5 (permalink)

eclipse86's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

ik geef toe ik ben geen "expert" in solderen maar heb al toch heel wat gesoldeerd in de laatste jaren.... anders maak ik gewoon een y kabel. toch bedankt voor de uitleg...

ik heb wel al gezien dat bv een duurdere voltspy 25euro heel anders is dan eentje van 5 euro...
het is bedoeld om toch klein beetje op de hoogte te zijn van mijn accu want eentje van 600mah hoeveel vluchten zou je daarmee kunnen doen van +-10min??

alvast bedankt voor de uitleg!
eclipse86 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2008, 18:01   #6 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eclipse86 Bekijk bericht
ik geef toe ik ben geen "expert" in solderen maar heb al toch heel wat gesoldeerd in de laatste jaren.... anders maak ik gewoon een y kabel. toch bedankt voor de uitleg...

ik heb wel al gezien dat bv een duurdere voltspy 25euro heel anders is dan eentje van 5 euro...
het is bedoeld om toch klein beetje op de hoogte te zijn van mijn accu want eentje van 600mah hoeveel vluchten zou je daarmee kunnen doen van +-10min??

alvast bedankt voor de uitleg!
Om te kunnen solderen hoef je geen "expert" te zijn .

De voltspy van 5€ werk niet veel anders als die van 25€

Ik heb er nog een in de kist liggen (al jaren niet gebruikt) van Multiplex.

Die drukte je dan na een uurtje vliegen in een ontvanger uitgang en dan drukte je dan 5 sec op een knopje.
De Accu werd belast met 1 Amper.

Sinds Ik lade apperatuur heb waar de toestand van de Accu gescheckt word gebruik Ik ze niet meer.

Ontvanger accu´s worden altijd de avond er voor geladen en die zijn zo groot dat Ik rustig de hele dag kan vliegen.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2008, 22:11   #7 (permalink)

Gerben's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

De duurdere "voltspy" apparaatjes van graupner en schulze geven wel degelijk wat extras.
Ze geven niet alleen de momentane spanning aan, maar laten ook zien wat de minimale spanning was tijdens de vlucht. Dit geeft een wat betere indicatie van de ladingstoestand aan en ook een indicatie van de algehele staat van de accu. Als de accu ouder wordt stijgt de interne weerstand en worden de dips groter. Op een gegeven moment is zon accu echt op, hoewel spanning en soms ook capaciteit in orde lijken.

Een derde functie die deze slimmere apparaatjes hebben is het storingen tellen. Zo krijg je een indicatie van problemen voor het je een model kost.

Wil je het helemaal mooi maken dan kijk je hier:
http://www.sm-modellbau.de/shop/
Deze leest de verbruikte capaciteit uit in plaats van de spanning weer te geven. Een veel exactere aanduiding, maar kost dan ook wel wat.

Met vriendelijke groet,
Gerben
Oud 13 januari 2008, 23:25   #8 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht
... Goed solderen is helemaal niet zo moeilijk.
Veel mensen doen er moeilijk over.
Staat genoeg te lesen over hoe je moet solderen , en Clubgenoten kunnen het vaak ook effe voordoen.

Mvg Johan
Ja Johan, voor JOUW, en ook voor mij, is goed solderen niet zo moeilijk. Helaas blijkt in de praktijk dat heel veel mensen DENKEN dat ze goed kunnen solderen wat dan heel erg tegen blijkt te vallen. Ik ben supervisor van een service afdeling en krijg regelmatig spullen binnen die door "experts" onderhanden zijn genomen. Geloof me daar springen soms de tranen van in je ogen. Je vraagt je dan af hoe het mogelijk is dat zulke mensen bij een reparatie bedrijf kunnen werken.
Ook bij modelbouwers heb ik dit met regelmaat gezien. Heel veel solderingen die aan de buitenkant netjes lijken maar bij nadere inspectie is het soldeer niet (voldoende) uitgevloeid en zit het onderdeel eigenlijk niet vast aan de print. Toch werkt alles maar op sommige momenten treden er hele vreemde storingen op. Aan alles wordt gedacht van kapotte kristallen en een andere zender op grote afstand toe, maar niet aan rottige solderingen in de zelf verlengde servo snoertjes of andere zelf gesoldeerde dingen.
Ik vindt het ook niet leuk dat ik dit moet zeggen maar helaas is GOED solderen voor veruit de meeste mensen veel moeilijker dan ze zelf vaak denken. Dat heeft meer dan 30 jaar ervaring mij ondertussen wel geleerd.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten