![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Dan vind ik de opgaves op de site van PK wat realistischer Roelof, hoewel nog steeds erg aan de optimistische kant. Ik kan ze in ieder geval niet meteen rollend van het lachen (en ergernis) afschieten en zal dus ook niet zeggen, PK sue me.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 maart 2008 om 13:46 |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #18 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Citaat:
Het zou gewoon veel netter zijn als ze van de juiste getallen en situaties gebruik zouden maken. Helaas is dat niet de beste oplossing als je wilt verkopen. Heel veel auto's worden ook verkocht met verbruikscijfers die niet echt reλel zijn. Alleen onder de meest gunstige (laboratorium) omstandigheden halen die auto's 1:20 of zo iets. Maar het staat zo mooi in de folders en ook in de richting van de milieu lobby als je een nieuwe auto op de markt brengt die 1:24 loopt! En dan boos worden als de consumentenbond een test doet waaruit blijkt dat je blij mag zijn als je 1:16 haalt!!!! Hetzelfde geldt dus ook voor dit soort zaken en helaas trappen er nog steeds veel mensen in. Top rijder die en die gebruikt een motor en regelaar van merk X en accu's van merk J. Hij laad de accu's op met 25C en doet dat met een lader van merk Z. Hij doet dat al meer dan een jaar! Hoppa, allemaal die motor en regelaar kopen. De accu's zijn wel erg duur dus dan toch maar een goedkopere accu gekocht. Maar die lader is zo goed want hij kan zo veel wat de goedkopere niet kan. En dan komt de teleurstelling. De prestaties vallen flink tegen, zou het dan toch die accu zijn? Toch die dure, maar wel hele goede Zo wordt er van alles en nog wat bedacht om maar te verklaren waarom jij niet die prestaties weet te halen. Nu dat is simpel. Die motor en regelaar woden door de fabrikant optimaal op elkaar afgeregeld. De accu wordt uitgezocht en van 100 stuks zijn er misschien maar 2 "bruikbaar". Elke 2 of 3 wedstrijden komt er een nieuwe accu in want de prestaties verminderen snel. De lader gaat wel een poosje mee maar als de fabrikant weer een nieuw "topmodel" op de markt wil zetten zorgen ze er eerst voor dat de toprijders er eentje hebben om hem te "testen". In werkelijkheid is het om de mensen vast lekker te maken zodat ze die nieuwe lader ook direct gaan kopen wanneer hij in de winkel komt. Dit speelt natuurlijk ook in de modelvliegwereld. Helaas voor veel fabrikanten is de modelvliegerij al heel wat ouder dan de autowereld. Er lopen daarom een heleboel mensen rond die "vroeger" bijna alles zelf moesten maken of uitvinden. Dat zijn dus een heleboel mensen die in al die jaren heel veel van deze materie te weten zijn gekomen. Daarbij zijn er ook de nodige mensen van wie de elektronica hun werk is. Die mensen hou je niet zo makkelijk voor de gek! Dat weten de meeste fabrikanten ook dus daarom zie je veel minder van dat soort beweringen in die tak van sport.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann Laatst gewijzigd door Ernst Grundmann; 3 maart 2008 om 14:38 | ||
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 17 maart 2006 Locatie: Hoofddorp Leeftijd: 47
|
Met zoveel elektronika kennis bijelkaar heb wel een uitdaging, zeker als je fabrikanten niet kan vertrouwen. Maak/ontwerp een statische opstelling waarin brushless motoren en regelaars getest kunnen worden. Open voor discussie is welke parameters ga je testen. Voor de motoren en regelaars: vraag aan vrijwilligers om hun regelaar en/of motoren te mogen lenen. Verzamel de relevante gegevens en publiceer die gegevens op het forum. Publiceer wel de exacte specificaties van je testopstelling zodat de gegevens gecontroleert kunnen worden. Behalve mijn Mts energietechiek (draaistroom motoren) opleiding heb ik de ballen verstand van brushless, maar ik ben wel geintresseerd in de techniek voor in auto's. Ik ga deze discussie dan ook zeker verder volgen. Mvg, Theo
__________________ Tamiya TA04, XRAY T2 |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
Weet je wat het risico is met die opgeblazen cijfers? Omdat die regelaar minder aan kan dan hij lijkt te kunnen, en dan misschien al warm wordt in je auto bij flink scheuren, denk je dat je een nog grotere nodig hebt als je er een net wat snellere motor in zet, en komen ze vanzelf met een 2000 A versie, die dan weer helemaal "het" is. Net als met geluidsboxen, geven ze niet het continue vermogen, maar het piek-piek vermogen. En mensen maar tegen elkaar opbieden met die getallen... "Ik heb er eentje met wel zoveel watt!" Doe gewoon als fabrikant een eerlijke meting, en geef aan wat je in de praktijk kan halen, ipv deze "specificaties-inflatie". Dan weet je precies wat je koopt, en wat de verhoudingen zijn tussen de merken en types. Bij je echte auto staat toch (hopelijk) ook het echte vermogen in de folder, en niet wat hij zou kunnen halen op zoveel % nitro, met uitgeboorde cylinders, en met een levensduur van 1 dag? Let wel, deze model vlieger zegt niet dat dit een slechte regelaar is, maar alleen de voorstelling van zaken over wat hij nu werkelijk kan, die is nogal van de "ons wasmiddel wast nu zelfs 100% schoon bij -30 graden (dus onder nul)" categorie...
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Lid sinds: 7 maart 2009 Locatie: Rijsenhout Leeftijd: 47
|
Zo, geen stof in je ogen gekregen bij het afblazen van dit oude topic?
__________________ www.machheemstede.nl Andre van der Steen Tamiya M-03/ X-ray T3-011/Transponder 6609697 |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
| Citaat:
Het werd vandaag in een recent topic aangehaald zonder "stofkapjes verplicht" melding erbij. Blijkbaar heeft die persoon een extreem goed geheugen en had ik mijn ogen nog niet goed sneeuwvrij gemaakt. Op zich is er trouwens weinig veranderd, "opgeblazen" specs komen nog steeds volop voor, met vaak opgeblazen rc spullen tot gevolg.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Mea culpa, mea maxima culpa. Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills | |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Toch is de inhoud van dit draadje nog steeds niet helemaal verouderd. Helaas worden de reeds beschreven verkoop verhaaltjes nog steeds "verkocht" en zijn er nog steeds mensen die daar in trappen.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |