Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 maart 2008, 15:04   #1 (permalink)

Echelon's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard Speed Passion ESC brushless

Kan iemand mij helpen?
Ik zou graag met een 6.5t of een 7.5t brushless van LRP of Novak willen rijden met mijn buggy. Maar de regelaars van die merken zijn wel duur... Ik heb een goedkopere brushless ESC gevonden de Speed Passion Feigao ESC... hier een linkje: RCeasy » Speed Passion - Feigao Brushless ESC
rated current: 60A
max current: 240A
motor limit @6 cells 5.5, @ 4 cells 4.5

Dus kan iemand hieruit opmaken of hij goed genoeg is? De sphere brushed + brushless heeft dacht ik maar 200A... Dus misschien is hij zelfs beter (qua Ampére, maar met de set-up mogelijkheden van de sphere is niet te twisten.) Volgensmij zijn de feigao motors wel erg populair, maar deze ESC niet..
De vraag is nu eigenlijk: goedkoop (maar met risico?), of duurder maar gegarandeerd qualiteit en veel mogelijkheden kwa progamering(als ik geen pech heb) PLZ help me hierbij Alvast bedankt
Echelon is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2008, 15:12   #2 (permalink)

savage .26 picco's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Hou er wel rekening mee dat bij zowel LRP als Novak de ratings per fase worden gegeven.. Zie hier de Novak lijst: http://www.teamnovak.com/products/es...spec_chart.htm

En kijk dan naar de ratings van brushless (per fase) en brushed , en vooral het verschil met de Speed passion....

Als ik naar deze regelaar kijk denk ik dat deze maar 60 ampére per fase geeft , met een max van 240 ampére waar de LRP en Novak's richting de 1600 gaan ...
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT

Laatst gewijzigd door savage .26 picco; 1 maart 2008 om 15:16
savage .26 picco is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2008, 17:10   #3 (permalink)

Echelon's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hey, bedankt. Volgensmij is die regelaar die ik heb genoemd niet goed genoeg...
Echelon is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2008, 18:56   #4 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge. Meteen kopen. Klein probleempje: bij 1600Ampère verdampt het koper in de draden, explosief. En nog steeds die stompzinnige *&^%$ 'turns'. Wat een koldertabel. Marketingtroep, grenzend aan oplichterij. Hoeveel mensen trappen hier nog steeds in, cq. worden genaaid?

@Novak
Please sue me
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 1 maart 2008 om 19:05
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2008, 19:08   #5 (permalink)

Standaard

Die 1620 ampére zijn bij aansluiting op een brushed motor waarbij alle 3 de fase's op de - komen te zitten , aparte fase's zijn 540 ampére...

Ff doorscrollen naar de legenda onderaan de lijst

In de vliegtuigwereld wordt de tabel wellicht als kolder gezien , net als de turns .... Maar we hebben het hier over auto spullen waarbij iets andere eisen en dergelijke van toepassing zijn

De opstartstromen liggen bij een auto aanmerkelijk hoger als bij een vliegtuig aangezien een prop de stress op een motor geleidelijk opvoert , waar er bij een auto motor meteen de volle belasting op staat....
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
Oud 1 maart 2008, 19:11   #6 (permalink)

Standaard

Dat is bij mij (en alle elektrotechnici) niet per fase, wat Novak onder fase verstaat. Dan nog, 540A is onzin. Gespecificeerd by een die-temperatuur van 25graden. Het staat er wel netjes, dat had ik WEL gezien, maar het blijft oplichterij.

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 2 maart 2008 om 23:14
Oud 2 maart 2008, 22:44   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Ik ben het met Ron eens dat dit nergens op slaat en naar oplichting ruikt. Als je de tabel goed leest en ook de opmerkingen eronder dan hebben ze een klein beetje gelijk. ALS je in staat bent om de tempreatuur van het binneste van elke transistor (en FET is ook een transistor!) onder de 25°C weet te houden dan zouden ze bij elkaar 1620Amp kunnen verwerken. In de werkelijkheid is dat compleet onmogelijk. Wanneer men zegt dat het 540Amp per fase is dan tellen ze het nog verkeerd op ook want dan gaat er nog steeds geen 3x540=1620Amp lopen. De stroom zal dan 540x√3=935Amp zijn.
Zelfs 540Amp "per fase" is niet mogelijk. Hier wordt uitgegaan van de MAXIMUM specificaties van de transistor fabrikanten. Dat deze fabrikanten daar nog een hele reeks voorwaarden bij stellen wordt hier niet genoemd en er wordt ook geen rekening mee gehouden. Ik denk dat als je alle waardes in die tabel door 10 deelt dat je dan veel dichter bij de werkelijkheid uitkomt.
Daar komt bij dat, net wat Ron ook al schrijft, als je zoveel stroom uit je accu wilt trekken de draden al zoveel weerstand hebben dat ze als straalkacheltjes zullen gaan werken. Vooropgesteld dat je accu die stromen kan leveren want ook dat is zo goed als onmogelijk. Oké, een stevige accu van een elektrische heftruck of zo, die kunnen dat wel. Maar een 6 of 7 cellen NiMH of NiCad???? Nee hoor, die kunnen dat echt niet.
Het is me al vaker opgevallen dat vooral in de autowereld elektronisch gezien veel onzin wordt verkondigd en ook veel vreemde dingen worden gedaan. Ook het halstarrig volhouden aan het aangeven van het aantal windingen is voor een groot deel onzinnig. Oké, het aantal windingen zegt iets over de eigenschappen van de motor. Wil je echter uit kunnen rekenen wat voor regelaar je nodig hebt en wat voor accu dan heb je andere gegevens nodig. Dan heb je de maximaal toelaatbare stroom door de motor nodig. Dan moet je weten bij welke stroom de motor zijn optimale vermogen levert. En dan moet je ook weten hoe warm die motor mag worden EN hoeveel verlies er in de motor optreed. Dan kan je uitrekenen welke accu je moet gebruiken en welke regelaar. Je kan eventueel ook uitrekenen hoe warm de motor kan gaan worden en of er dan extra koeling nodig is.
Oud 2 maart 2008, 22:59   #8 (permalink)

Standaard

En het blijft een regelaar. Hoe je die specificeert, hoort niet afhankelijk te zijn of de motor in ster of driehoek staat geschakeld, volksverlakkerij. Maar om even in Novak's 'redenering' mee te gaan, dan zouden we het hebben over een stroom van 930 Ampère (factor √3, niet factor 3). Nog steeds genoeg stroom voor leuke pyrotechnische effecten.

En alles wat Ernst en ik geschreven heb, dus ook de fraaie effecten, zal ook optreden bij kleine tijden van zeg 0,1sec. Dus ook bij 'optrekken' en korte pieken.

En de 'kleine lettertjes' onder de tabel zijn net zo klein als in een ouderwetse verzekeringspolis

Jammer dat deze discussie niet in het elektro-auto forum staat. Misschien toch eens een verwijzing door plaatsen.

@savage
Even voor alle duidelijkheid, opdat er geen irritatie ontstaat: met "Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge.... " enz.enz. zeik ik Novak af, niet jou.

edit: Ernst was me 11 minuten voor

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 maart 2008 om 00:00
Oud 2 maart 2008, 23:20   #9 (permalink)

Standaard

En zo ziet een regelaar voor borstelloze motoren eruit voor een RB vliegtuig. 63Volt, 120A continu, 200A gedurende maximaal 15 seconden:
Willkommen bei Kontronik

Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 maart 2008 om 00:03
Oud 2 maart 2008, 23:23   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
@savage
Even voor alle duidelijkheid, opdat er geen irritatie onstaat: met "Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge.... " enz.enz. zeik ik Novak af, niet jou.

edit: Ernst was me 11 minuten voor
Geen probleem Ron Ik heb de tabel niet gemaakt , alleen de verwijzing i.v.m. de vergelijking tussen de 2 regelaars .......
Oud 3 maart 2008, 00:15   #11 (permalink)

Standaard

Click the image to open in full size.

of deze 300A continu en 400A peak

10-40 Ni-Zellen
3-14 Li-Zellen
300 A (400 A)
Opto-Koppler
universell konfigurierbar über DIL-Schalter
Oud 3 maart 2008, 00:18   #12 (permalink)

M Pinkster's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

weer die model vliegers die zich weer druk maken om de spullen voor de rc auto,s
net als bij de ploffende accus.
maak je toch niet zo druk om dit soort onzinnige getallen.
als ze maar doen waar ze voor gemaakt zijn en dat is regelen niet kortsluiten.
novak komt uit amerika en als daar iets niet doet zoals in de beschrijving staat
word novak dus aangeklaagt lol
de gtb regelaar is gewoon echt wel goed en daar gaat het om
niet om ALS ik sluiting maak blijft ie dan ook heel!?
daar zijn ze niet voor gemaakt.
ps waar die 1600 amp weg komt weet ik niet en intreseert me ook geen hol.
gewoon kopen dat ding haha.
Oud 3 maart 2008, 00:50   #13 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

lucbra's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Volledig met Ernst en Ron eens!
De transistoren kunnen vermoedelijk in totaliteit theoretisch bij 25°C 1600A schakelen.
Ik ben eventjes gaan bladeren bij International Rectifier (een gerenomeerd fabrikant van MOSFETs), en die bieden MOSFETs aan met een max. toegelaten stroom (silicon limit) van 400A. Daarnaast een wordt een package limit van 120A gespecifieerd. Een heel stuk lager dus dan theoretisch toegestane waarde.

Laten we even aannemen dat de PCB waarop deze FETs geplaatst zijn, de stroom tot de aansluitingen kunnen brengen, dan zien we in de tabel van Novak een simpel draadje van 14awg (of 2.08mm²). Dit zou betekenen dat hierdoor een stroomdichtheid 250A/mm² loopt. Voor een normale geleider van 2.5mm² wordt een stroomdichtheid van 10..12A/mm² aangehouden.
Nu weet ik wel dat in de bedrading bij ESC's soepele (dus veel dunne draadjes) geleiders gebruikt worden (dit om het skin effect te minimaliseren), maar dan nog mag je rustig stellen dat die 500A per fase aan de hoge kant. Je bedrading, MOSFETs en ESC zouden met een korte knal en flits naar de eeuwige electronicavelden verhuizen.

Als Novak dit toestel op de markt brengt met de bovengenoemde specificaties, zou ik me toch lichtjes vragen stellen. Als ze echter bij hun standpunt blijven, zou je kunnen voorstellen dat Novak (of zijn invoerder) eens een demonstratie organiseren. Dit is over het algemeen de beste manier om tot realistische waarden te komen.

Luc
Oud 3 maart 2008, 07:57   #14 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Dat de werkelijkheid in de electro autowereld zoek is is duidelijk. Het ergste is dat er rijders met aanzien deze materie ook als werkelijkheid verkopen.

Er wordt ook veel (niet anders) gepraat in "turns" en mijn visie is dat men praat over een accu-lading die je in 5 of 4 minuten leeg rijdt (=1 heat). Maar ja, een acculading van 10 jaar terug was maar de helft van wat het nu is en uitgaande van de huidige accu's moet je een regelaar van toen niet maximaal belasten op de gegeven turn-spec.
Oud 3 maart 2008, 13:37   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lucbra Bekijk bericht
... Nu weet ik wel dat in de bedrading bij ESC's soepele (dus veel dunne draadjes) geleiders gebruikt worden (dit om het skin effect te minimaliseren) ...
Alleen voor de flexibiliteit Luc, skin-effect treedt niet op bij 'onze' frequenties:
Peters LRK Site
-> Skin-Effekt bei LRK-Wicklungen

(Dat waren nog eens discussies toen (RC-Network), waarbij de deelnemers met bebloede koppen weer huiswaarts gingen )

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 15 juli 2008 om 17:36
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten