![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 18 september 2004 Locatie: Moordrecht Leeftijd: 34
|
Ik heb op mijn werk een kapotte UPS kunnen scoren. Ik ben deze aan het demonteren, en ben voornamelijk geinteresseerd in de dikke trafo, waarmee ik een 24V voeding voor mijn aanstaande zwaartekracht schuimsnijder ga maken. Begrijpelijkerwijs zitten er twee behoorlijk zware condensatoren (elco's) op de printplaat. Kan ik dit apparaat veilig uit elkaar halen, of bestaat er gevaar voor kortsluiting / schokken en zijn er speciale voorzorgsmaatregelen nodig?
__________________ Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 3 maart 2008 Locatie: Westerhaar Leeftijd: 25
|
je kunt de elco's aan aarde leggen (dis bedoel ik vrij letterlijk) namelijk 2 draden de grond in stoppen, en aan de 2 poten van de elco houden, dan is alle lading weg (volgens mij moet 1 draad aan de aard aansluiting van de randaarde in een stopcontact ook genoeg zijn, echter weet ik dat niet zeker) natuurlijk wel bijzonder voorzichtig zijn.
__________________ I've made up my own mind, so please dont bother me with facts. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
Neem een goede geïsoleerde punttang en sluit de twee pootjes van de elco's even kort (staat zo'n 300V op die dikke licht blauwe elco's). Geeft even een knal, maar wel de meest efficiënte manier. Zo doe ik het ook altijd (ook met geschakelde voedingen uit computers etc.). De correcte manier is (als de UPS nog gemonteerd is): - UPS van netspanning halen en over laten gaan op noodstroom/accu; - Accu laten ontladen totdat de UPS uitschakeld; - Accuconnectoren loshalen en accu verwijderen; - UPS nog een paar dagen laten staan; - Kap verwijderen; - Elco's ontladen (snelste met een tang, anders met een 220V/25W lampje op twee meetsnoeren en dan de meetpennen op de elco's doen); - Printplaat verwijderen en trafo losknippen.
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 september 2004 Locatie: Beemster (Noord Holland) Leeftijd: 34
| Citaat:
Even een lampje of weerstand gebruiken. Of nog beter, even meten of er nog wel spanning op staat de kans is namelijk groot dat de elco's al zijn ontladen door de electronica.
__________________ www.aeroclubkennemerland.nl | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Als zo'n apparaat defekt is, kun je er duvel op zeggen dat er nog spanning op de elco's staat. Ook nog maaaaaanden later. Ervaring is hierbij de leermeester! Het gebruik van een geïsoleerde punttang om ze even met een kortsluiting te ontladen is weliswaar weinig elegant, maar wel de snelste en voor je zelf de veiligste manier. Ik doe het ook altijd zo. Geklooi met een op meetpennen aangesloten lampje kost me te veel tijd. Je moet overigens wel een akelig beroerd punttangetje hebben gebruikt als dat hierdoor een smeltplek oploopt.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Die elco's houten geen spanning als je de accu hebt losgekoppeld....... gewoon slopen
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 5 september 2006 Locatie: Merelbeke Leeftijd: 48
|
Als ik jou was, zou ik de elco's met een 1Watt of 2Watt en 47Ohm weerstand kortsluiten. Dit is de methode om op de veiligste en meest elegante manier om de ladingen te laten wegvloeien. Naderhand doe je dezelfde procedure nog éénmaal over, en herhaal je dezelfde procedure op de uitgangsklemmen. @Prop-er: hoe oud is dit toestel eigenlijk? Het zou namelijk kunnen dat de condensatoren beginnen lekken als die al > 5j niet meer gebruikt geweest zijn. Alle andere methoden die hier voorgesteld zijn, kunnen op niet door de beugel, en leiden dan ook tot één of andere manier tot beschadigingen. Luc |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 3 maart 2005 Locatie: Somewhere
| Citaat:
Blijkbaar zijn de zgn *electronische* mensen vergeten dat je met een *tangetje* kortsluiting maakt en dat de elco kan exploderen bij kortsluiting. En geloof me, je wilt niet in de buurt zijn van een exploderende elco ! | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Als dat ding uit staat een tijdje zijn die elco's leeg..... ontladen heeft geen zin.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Bedankt voor de vele adviezen. Het apparaat is sinds een week uit de running. De leeftijd van het beestje schat ik op zo'n 5 jaar. Ik heb nog een berg 220V 100W lampen liggen. (van vòòr het spaarlamptijdperk). Als de multimeter spanning over de elco's aangeeft ga ik het daar eens mee proberen. Of misschien toch even het punttangetje erbij houden. Weet in ieder geval weer dat mijn onderbuikgevoel klopte. Nogmaals bedankt!
__________________ Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
De meting wees uit dat er 110V op de elco's stond. De punttang gaf een prachtige knettervonk. Daarna nog een keer kortgesloten om de laatste spanning op te heffen. Dank allen. (En Tadango is gezakt voor z'n adviesdiploma
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb nog een paar frequentieregelaars in de kelder liggen. Deze zijn ongeveer 10 jaar geleden uit bedrijf gegaan en zijn daarna nooit meer onder spanning geweest. Je krijgt van mij 100 euro (!!) als je een van de condensatoren met blote handen bij de polen pakt. Laat zien dat je een man bent en ga de uitdaging aan. | |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Ik heb wel hoogspanningsvoedingen van TV's/monitoren gehad die na een jaar uit staan nog altijd braaf 150 Volt restspanning op de elco's hadden staan (van de 300V die er ooit op heeft gestaan). Succes met de bouw van je schuimsnijder.
__________________ Ik discussieer niet, ik probeer je uit te leggen waarom ik gelijk heb. | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Even het stopcontact meten...... Er was eens een *electromonteur* die wilde weten of het stopcontact werkelijk 16 Ampere was. Hij pakte dus zijn universeelmeter, zette deze op 20 Ampere AC en stak vervolgens de meetpennen in het stopcontact. Stopcontact zwart, meetpennen verbrand, meetsnoeren gesmolten, universeelmeter werkelijk geexplodeerd en een hevig verontwaardigde *electromonteur* waren het gevolg. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ho even BigBoat, ik was toen nog maar 14. Het is uiteindelijk toch nog goed gekomen met mij. Ik sta er van te kijken dat die elco's zo lang spanning vasthouden.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |