![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1096 (permalink) |
| Guest
|
Goed verhaal Ernst, interessant. Ik had iets vergelijkbaars gehoord van kenners. Echter het verhaal van de "nep" antenne, dus dat hij niets doet, komt ook van kenners. Ik laat de "nep" antenne i.i.g. zitten, hij kan zeker geen kwaad! En ook onder de 90graden uiteraard Maar één dingetje begrijp ik nog niet helemaal. Ik raak redelijk overtuigd dat de "nep"/massa antenne een functie heeft. Echter er zijn ook Assans met dezelfde print layout (ze zien er voor mij als leek gelijk uit), op deze ontvangers ontbreekt WEL de "nep" antenne. Zijn ze dan anders afgesteld o.i.d? Of werken deze ontvangers minder goed? Dit zijn wel de auto ontvangers. Vriendelijke groeten, Aldert |
|
| | #1097 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 55
|
Als het nep antennes zijn dan moeten die "kenners" mij maar eens uitleggen waarom een bedrijf als Assan die aan hun ontvangers maakt. Wat is in vredesnaam daar de meerwaarde van? De ontvangers met één antenne zijn auto ontvangers zeg je. Wel daar heb je de verklaring. Deze ontvangers zullen duidelijk minder gevoelig zijn en hebben waarschijnlijk ook aanpassingen in de software om dat voor een deel te compenseren. Het resultaat is dat je met die ontvangers een reikwijdte zal halen van misschien niet meer dan 100 meter. Ga je verder weg dan zal de ontvangst steeds slechter worden en je zal vaker "lockouts" krijgen. Op een bepaald moment werkt het helemaal niet meer. Dit is voor vliegende modellen uit den boze! Een reikwijdte van 500 meter is echt het absolute minimum om onder normale omstandigheden veilig te kunnen vliegen. Voor grote modellen en zwevers die echt ver weg kunnen is 1000 meter wel het minimum. Om onder die omstandigheden ook nog verzekerd te zijn van een zo optimaal mogelijke ontvangst wordt dus gebruik gemaakt van meerdere antennes. Hoe die gebruikt worden hangt helemaal af van de gebruikte schakeling dus de ontwerper. Dergelijke schakelingen kunnen voor ons misschien heel vreemd lijken. De schakelingen die dergelijke hele hoge frequenties moeten verwerken worden beïnvloed door ontzettend veel zaken. Zelfs het gebruikte materiaal en de dikte van de print hebben invloed op de werking. Het is zelfs zo dat de breedte en de dikte van de koperbaanjes op de print al invloed hebben. Een beetje soldeertin op de verkeerde plaats kan al een fatale invloed hebben op de werking van een ontvanger. En dan bedoel ik hier niet een druppel soldeertin die kortsluiting veroorzaakt maar een beetje tin op een koperbaantje waardoor het iets dikker is geworden. Het is jammer dat ik niet meer mag vertellen over de elektronica op mijn werk. Dat is voor een deel zeer hoogfrequente techniek (>20GHz). Daar wordt een filter in een ontvanger inderdaad afgesteld door met een soldeerbout een heel klein beetje tin op een baantje te leggen. Daar zitten printspoortjes op die nergens mee zijn verbonden en dus nep lijken. Haal je ze weg dan werkt de hele ontvanger niet meer, ze zijn essentieel voor de werking. Zelfs het inkorten van zo'n baantje heeft al merkbare invloed.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #1098 (permalink) |
| Lid sinds: 19 april 2006 Locatie: Houten Leeftijd: 51
|
Ik ben zelf tevreden assan gebruiker en ben overtuigd van de kwaliteit van Assan's produkten. Over de 'fake' antenne kan ik alleen het volgende zeggen: De ontvangers met kleine sprietjes doen het bij mij goed in sportvliegtuigjes, ook eenvoudige 2m zwevers. Ik monteer ze dan gewoon zoals ze zijn en laat de sprietjes gewoon uitsteken, zeker geen 90 graden tov elkaar. Verder heeft er iemand een (niet wetenschappelijk verantwoord) proefje gedaan en deze persoon kon geen verschil in ontvangst vinden tussen een assan ontvanger met de standaard twee sprietjes en een ontvanger waarvan de 'fake' antenne verwijderd was. Proefje is ergens op internet te vinden. Dus ik zou zeggen, gewoon in de romp stoppen en vliegen. |
| | |
| | #1099 (permalink) |
| Lid sinds: 28 februari 2004 Locatie: Tiel Leeftijd: 31
|
Het Assan indoor ontvangetje van 3,2 gram heeft wel maar 1 antenne maar het kan best dat ze ergens op de print de andere antenne hebben verwerkt als print spoor. Zelf dat ontvangertje vlieg je storingsvrij tot zeker 150 meter. Verder zal ik denk ik niet gekomen zijn aangezien hij in piep modelletjes zit. Bij twijfel kan je altijd even een full range test doen in een open veld. Of de antenne op de zender verwijderen ook 10% van het zendvermogen geeft en zo dus maar een klein stukje hoeft uit te lopen weet ik niet. Graupner doet het dacht ik wel zo en spectrum heeft een bepaalde mode om het zendvermogen te reduceren.
__________________ De vraag is niet of het vliegt, maar hoelang het in de lucht blijft Eigen modelbouw site |
| | |
| | #1100 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 juni 2005 Locatie: Voorburg, The Netherlands Leeftijd: 53
|
Het wordt maar eens tijd dat ik mijn ervaring met Assan aan het forum toevertrouw Ik heb ruim een jaar geleden mijn MX12 met de hackmodule omgebouwd naar 2.4 en gelijk al mijn modellen met een Assan ontvanger uitgerust. Voor de hoogte richting gevlogen modellen de witte 4 kanaals ontvanger en voor de modellen met aileron etc de 8 kanaals zwarte doos al dan niet met verlengde antenne.
__________________ Modelvliegen is pas leuk als je het samen doet Eigen site in de maak: www.hunter58.nl |
| | |
| | #1101 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Alles lijkt hier perfect te werken. Alleen wilde ik de antenne naar bovenop verhuizen, blijkt die haakse connector aan het verlengkabeltje ook te ver uit te steken.... ![]() Als de zender op z'n rug (o.a, in de koffer) ligt, mag er niets buiten de lijn handgreep/voetjes uitsteken en dat doet die connector weliswaar minder dan de originele antenne, maar nog steeds een millimeter of 3 teveel. Now what?
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #1102 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Ik weet niet welke zender je hebt, maar als je een metalen handgreep hebt zou je die wat verder kunnen doorbuigen.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #1103 (permalink) |
|
Ik heb een laagje schuim (8mm of zo) in de koffer met ter hoogte van het moduul een uitsparing. De zender ligt op zijn rug op het schuim en de antenneaansluiting valt in de uitsparing. Ik heb trouwens ook van verpakkingsschuim een ondersteuning van de printplaat gemaakt die de printaansluiting mechanisch ontlast. Moest daarvoor wel het moduul openmaken maar aangezien het moduul al een jaar oud is zat ik daar niet mee. Laatst gewijzigd door br@m; 29 juli 2010 om 15:18 |
| | |
| | #1104 (permalink) |
| Lid sinds: 22 december 2003 Locatie: Ergens in Brabant
|
Ik heb nu een ander probleem, als mijn Assan module in de MX22 Graupner zender klik dan werk de module wel en dan weer niet, als ik de module beweeg dan heb ik wel en dan weer geen ontvangst en ja dan zal er wel een los contact zijn maar ik heb alles al tig keer na gekeken en kan niks vinden. Zijn er mensen die de losse module gebruiken die dit ook is overkomen en daar een oplossing voor hebben, of zal het een kliko module worden.
__________________ TerratopzenderTaximaxicharterMinimagServo'smetouderobbestekkersFSR25motor |
| | |
| | #1105 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2004 Locatie: Dronrijp Leeftijd: 49
| Citaat:
Volgens mij heb ik zelfde probleem gehad: Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door piccolopup Op mijn FF-9 heb ik een losse antenne aangesloten op de Assan module. Nu ben ik even aan het pielen met mijn zender en deze ligt plat op tafel en steunt daarbij op de aansluit stekker achter in de module, deze drukt daarbij ± 1 á 2 mm in de module, na het inschakelen van de zender maakt hij geen verbinding met de ontvanger, na een poosje begint de blauwe led op de zender te knipperen, ditzelfde gebeurt ook wanneer ik de stekker met de hand indruk. Wanneer ik de zender oppak gaat hij branden en heeft gewoon verbinding. Hebben jullie dit ook? Ik vlieg natuurlijk niet met de zender op de grond, maar het is wel lekker ,zeker te weten dat je setje vertrouwd is.. Ik heb me zelf maar even "gequote" voor de duidelijkheid! Ik heb de TX module opengeschroefd, de module bestaat uit 2 printplaatjes, waarvan op de onderste, het vrouwelijke stekkergedeelte voor de zender zit en op de bovenste printplaat zit het goudkleurige gedeelte waar de antenne op geschroefd wordt. Wat blijkt nu, deze printplaatjes worden eigenlijk nergens door ondersteund, alleen door het vrouwelijke stekker gedeelte van de zender. En daar zit nu juist het probleem: het goudkleurige antenne-schroef-busje is dus op de bovenste printplaat gesoldeerd met aan de onderkant van dat plaatje een te grote klodder soldeertin, doordat de plaatjes min of meer verend bovenelkaar zitten, raakt de bovenste plaat het stekkergedeelte wat op de onderste plaat zit, precies op een aansluiting van die stekker. Ik zal nu proberen die klodder wat weg te vijlen o.i.d.. Of misschien met een stukje isolatietape de stekker af te dekken. Ik zal proberen om vanmiddag een foto te plaatsen voor meer duidelijkheid. Kijk even terug in dit draadje..........
__________________ Logo 10 ~ Augusta A 109 ~ Easy star ~ Lid LLC Aeria | |
| | |
| | #1106 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
![]() En even een ander punt: Hoe zit het nou met dat gezeur over wel of geen CE?
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #1107 (permalink) |
|
Ik kwoot dan ook mezelf maar even Niet vijlen, gewoon tussen de twee printjes net onder de coax aansluiting een vulstukje stoppen van hard schuimmateriaal. Isolatie en mechanische ontlasting in één. |
| | |
| | #1108 (permalink) |
| Lid sinds: 22 december 2003 Locatie: Ergens in Brabant
|
Hopelijk heb ik mijn probleem opgelost, een stukje schuim tussen de 2 printen gedaan en alle soldeer punten van de 2 printen en de stekker van de opsteek gesoldeerd, en nu is deze weer steeds on line, ik kan kloppen wat ik wil maar hij valt niet meer uit en ik hoop dat dit zo blijft!!
__________________ TerratopzenderTaximaxicharterMinimagServo'smetouderobbestekkersFSR25motor |
| | |
| | #1110 (permalink) |
| Lid sinds: 11 november 2008 Leeftijd: 17
|
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de X8D module van Hobbyking(zwart) en de witte X8D module.op de witte module staat V2. Is de ene module beter dan de ander? Of maakt het niet uit? mvg, Melle |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |