![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Beste mensen, Ik ben bezig een boot te maken. Deze zal gebruik maken van 2 motoren. Voor de besturing zou ik graag 2 knuppels willen gebruiken (de omhoog omlaag voor gas en links rechts voor sturen) op een 2kannaals knuppeltje (die dus 4 richtingen op kan) hiervoor heb ik het volgende idee bedacht. Ik vroeg mij af of dit een juiste oplossing is en of er eventueel betere oplossingen zijn (het gaat hier puur of deze manier van besturen zal werken) Alvast bedankt, MasterX |
|
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
MasterX, Het kan allemaal veel simpeler en beter. Je neemt twee motorregelaars, voor elek motor één. Je sluit die aan op één kanaal. Het tweede kanaal mix je op de zender met het eerste kanaal. Waneer je dan "gas" geeft zullen bij motoren gaan draaien. Stuur je dan met de andere knuppel dan zal de ene motor sneller gaan draaien dan de andere en zo stuur je. Als je geen mixer op de zender hebt dan kan je een losse mixer kopen en die tussen de uitgangen van de ontvanger en de regelaars zetten. Dat werkt ook prima. Dit systeem werkt veel beter en betrouwbaarder dan met zelfgemaakte schakelaars en je kan ook veel nauwkeuriger sturen. Als je met jou systeem volgas vaart en je wilt de bocht om dan schakel je één motor uit. Je boot zal met een ruk de bocht om gaan met een beste kans dat hij om zal slaan. Ook zal je boot langzamer gaan varen. Wil je een beetje gecontroleerd de bocht om dan moet je eerst "gas" terug nemen. Daarna één motor uitschakelen en dan weer voorzichtig "gas" geven. Een ruime bocht maken met een flinke snelheid zit er dus niet in. Langzaam varen en een scherpe bocht maken zit er ook niet in. Je moet namelijk flink veel "gas" geven om een scherpe bocht te kunnen maken. De snelheid zal dan ook flink op kunnen lopen. Met het twee regelaar systeem kan je één motor een klein beetje langzamer laten draaien waardoor je een ruime bocht bij een hoge snelheid kan maken. Je kan ook één motor vooruit en de andere achteruit laten draaien. Daarmee kan je dus hele scherpe bochten maken en toch vrijwel stil blijven liggen. Wil je hier meer van weten ga dan eens je licht opsteken bij een vaargroep (of een vaarclub) daar kunnen ze je heel veel meer vertellen. Succes.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |