Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 juni 2008, 21:20   #1 (permalink)
MasterX
Guest

Standaard betreft: besturings schakeling

Beste mensen,

Ik ben bezig een boot te maken.
Deze zal gebruik maken van 2 motoren.
Voor de besturing zou ik graag 2 knuppels willen gebruiken (de omhoog omlaag voor gas en links rechts voor sturen) op een 2kannaals knuppeltje (die dus 4 richtingen op kan)

hiervoor heb ik het volgende idee bedacht.
Ik vroeg mij af of dit een juiste oplossing is en of er eventueel betere oplossingen zijn
(het gaat hier puur of deze manier van besturen zal werken)

Click the image to open in full size.

Alvast bedankt,

MasterX
  Met citaat reageren
Oud 12 juni 2008, 22:40   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

MasterX,
Het kan allemaal veel simpeler en beter. Je neemt twee motorregelaars, voor elek motor één. Je sluit die aan op één kanaal. Het tweede kanaal mix je op de zender met het eerste kanaal. Waneer je dan "gas" geeft zullen bij motoren gaan draaien. Stuur je dan met de andere knuppel dan zal de ene motor sneller gaan draaien dan de andere en zo stuur je.
Als je geen mixer op de zender hebt dan kan je een losse mixer kopen en die tussen de uitgangen van de ontvanger en de regelaars zetten. Dat werkt ook prima.
Dit systeem werkt veel beter en betrouwbaarder dan met zelfgemaakte schakelaars en je kan ook veel nauwkeuriger sturen.
Als je met jou systeem volgas vaart en je wilt de bocht om dan schakel je één motor uit. Je boot zal met een ruk de bocht om gaan met een beste kans dat hij om zal slaan. Ook zal je boot langzamer gaan varen. Wil je een beetje gecontroleerd de bocht om dan moet je eerst "gas" terug nemen. Daarna één motor uitschakelen en dan weer voorzichtig "gas" geven.
Een ruime bocht maken met een flinke snelheid zit er dus niet in. Langzaam varen en een scherpe bocht maken zit er ook niet in. Je moet namelijk flink veel "gas" geven om een scherpe bocht te kunnen maken. De snelheid zal dan ook flink op kunnen lopen.

Met het twee regelaar systeem kan je één motor een klein beetje langzamer laten draaien waardoor je een ruime bocht bij een hoge snelheid kan maken. Je kan ook één motor vooruit en de andere achteruit laten draaien. Daarmee kan je dus hele scherpe bochten maken en toch vrijwel stil blijven liggen.

Wil je hier meer van weten ga dan eens je licht opsteken bij een vaargroep (of een vaarclub) daar kunnen ze je heel veel meer vertellen.
Succes.
Oud 17 juni 2008, 16:51   #3 (permalink)
MasterX
Guest

Standaard

bedankt voor je reactie.

weet je mischien ook een naam van een relatief goedkope mixer.
En waar ik deze kan vinden. (ik kan dit niet vinden op google en conrad niet)

alvast bedankt,

MasterX
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2008, 20:58   #4 (permalink)

Roelof's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

V-tail mixer
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten