Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 juni 2008, 20:51   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Crazylegscrane's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Question Hoe stel ik mijn MPX evo 9 in voor motorzwever??

Hallo medevliegers,

Ik zit met een irritant probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden.

Ik wil een electro motorzwever op mijn mpx Evo 9 zender instellen.
Ik heb 2x rolroer, richting, hoogte en gasregeling.
Wat wil ik kunnen doen?
Ik wil mijn roelroeren met een schakelaar kunnen gebruiken als spoiler.
Ik wil met een ANDERE schakelaar dezelfde rolroeren kunnen instellen als flaps.
Ik wil de mate van uitslag voor beide (spoiler en flaps) opties in kunnen stellen.
Ik wil richting kunnen koppelen (instelbaar) met rolroeren.
Ik wil hoogte kunnen instellen op spoiler/flaps en deze waarde kunnen regelen.
Als je de spoiler inschakelt duikt de neus naar beneden, wat je dan iets compenseert met hoogte.....
O ja, en thr cut op de drukknop rechts.
En hoogte kunnen mixen met gasregeling........

......Tja ik besef dat ik nogal wat wil.....

Als ik het instructieboek van de zender lees, kom ik al gauw uit op de template hotliner! Het lijkt of die is geschreven voor mijn probleemstelling.
Echter, na het aanmaken van een model volgens hotliner en glider+ of power, verschijnen de problemen.
Ik heb de schakelaars "O" en "J", maar omdat dit 3 standen schakelaars zijn, ook de schakelaars "N" en "I" geprobeerd toe te wijzen voor de spoiler en flaps.
En dan............ via de aileron+ functie stel je dan eerst de servoweg in voor je rolroeren, en dan die voor de spoiler en flaps......dacht ik!
Maar ja...het enige wat er gebeurt als ik een schakelaar omzet is dat ik naar beide zijden een zelfe uitslag krijg op 1 schakelaar (3 standen)
Ik krijg het er gewoon niet in om met 1 schakelaar de flaps in en uit te kunnen schakelen en met een andere schakelaar de spoilers in en uit te kunnen schakelen. En voor beide opties de uitslag waarde in te kunnen stellen.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe en/of wat ik over het hoofd zie, of vergeet ik nog iets te doen...........
Is hier een pasklare oplossing voor?Deze zender kan zoveel, dit is toch een "simpel" probleem...........toch????

Waar ik ook tegen aan loop is dat als ik thr-cut instel op een van de drukknopjes, en ik activeer en deactiveer hem een keer, dan begint de motor al stationair te lopen. Hoort dit zo, of haalt de zender ergens deze startinstelling vandaan, en is dat te wijzigen??

Wie kan mij op weg helpen??

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes
Martin
Oud 15 juni 2008, 23:39   #2 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Ik denk dat je het handisgt eigen mixers kan definieren. Je moet even wennen aan d MPX manier van denken, maar dan gaat het vrij goed en weet je ook wat je doet. Je wensen lijst is in ieder geval duidelijk.

Ik had een vage situatie:
Een 2 motorig schuim model zonder richting roer.
Ik heb toen 2 mixers gemaakt: "motor links" en "motor rechts".
De mixer bestond uit +30% rudder en +100% motor voor links, en -30% rudder en +100% motor voor rechts.
De mixer toegewezen aan het kanaal waar de desbetreffende motor opzat en voila: bij rudder sturen krijg je gedifferentieerde motor aansturing.

Probeer te snappen hoe de mixers snappen. Je hebt "gevers" als knuppels, schuiven en schakelaars en servo uitgangen. Die moet je niet met elkaar verwarren.

Je kan meerdere mixers (bestaand of zelf gedefinieerd) aan een servo uitgang koppelen.
Vooral je hoogte kan je dan overal vanaf laten hangen bijv:
- 100% elevator EN -10% throttle EN -20% flap EN +25% schuif enz...

Verget die standaard throttle cut. Die is voor verbrandingsmotoren. Even gas verder dicht en dan weer stationair. Gebruikt en andere schakelaar, of deactiveer en probeer zelf iets te definieren.
Oud 16 juni 2008, 09:51   #3 (permalink)
WHB

WHB's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Op de site van Multiplex staat ook nog een tutorial. Wellicht geeft deze jou meer inzicht in hoe de oplossing te vinden. Deze geeft een betere beschrijving dan de originele handleiding. Ook staan er programmeervoorbeelden in

Bij de throttle cut via de schakelaar heb je als het ware het eerste stukje van de stuurpuls (servo loop) op de betreffende schakelaar overgebracht. Wanneer je jouw regelaar bij het aanzetten van de ontvanger moet vertellen wat zijn minimum en maximum waarden zijn moet je er voor zorgen dat je de TC eerst even uitzet. Daarna werkt hij.
WHB is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2008, 16:03   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Crazylegscrane's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

@Harold/WHB,

Bedankt voor jullie reactie, maar het idee blijft, ondanks het zelf toewijzen van een mixer hetzelfde!
Ik wil van een bepaalde gever een reactie...... Dat geef je ook aan als je een mixer zelf definieert. Als ik rolroer, spoiler, flaps, hoogte, en gas in de mixer aangeef, krijg ik uiteindelijk hetzelfde resultaat!
Als ik zowel de tutorial als het instructieboek nalees, dan zou de template "hotliner" voor mij perfect zijn.
Alleen de uitslag van flaps/spoiler .......... blijft naar beide kanten hetzelfde en dus niet instelbaar.
Ik heb nu middels flight phase, 3 standen ingesteld, normal, thermal en landing.....
Het kan maar ook dat is niet ideaal.......
Is er niemand die de hotliner template op een goede manier heeft werken?
(uitslag flaps instelbaar, en uitslag spoiler instelbaar)
Bedankt in elk geval zover!!

Groetjes

Martin
Oud 18 juni 2008, 21:21   #5 (permalink)

Robinio's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Heb je al geprobeerd om voor beide zijden een aparte mixer aan te maken (Bijv. rolroer 1 en rolroer 2)?
Dan beinvloeden de richtingen van beide mixers elkaar namelijk niet meer. Dit heb ik ook moeten doen om twee hoogteroer helften te kunnen mixen met de rolroeren.

Laatst gewijzigd door Robinio; 18 juni 2008 om 21:33
Robinio is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2008, 21:32   #6 (permalink)

Robinio's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazylegscrane Bekijk bericht
Alleen de uitslag van flaps/spoiler .......... blijft naar beide kanten hetzelfde en dus niet instelbaar.
In Setup/define mixer kun je in de rechter kolom aangeven op welke wijze de uitslagen van de inputs in te geven zijn. Heb je hier de verschillende opties al geprobeerd? Ik weet niet direct welke je nodig hebt, maar het zou in de handleiding moeten staan welke functie wat doet.
Oud 18 juni 2008, 23:15   #7 (permalink)
WHB

WHB's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

Klopt. Je begint in het menu "servo afstelling" de maximaal gewenste servoweg in te stellen. Vervolgens moet in de toegekende mixers de voor die mixer specifieke waarden worden aangegeven. Het moet gewoon lukken, alleen doe je het niet vaak genoeg om er routine in te krijgen.
WHB is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten