Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 juni 2008, 23:33   #1 (permalink)
weger
Guest

Standaard Snelheidsregelaar

Van een vorig project overgehouden rc spul wil ik inbouwen in een boot. De ontvanger heeft geen aansluiting voor een snelheidsregelaar. Kan ik toch op één of andere manier iets doen ? De grijze draden zijn voor de hoofdmotor. De losse dunne zwarte en rode draden zijn voor de verlichting. De 'bijhangende' motor is van een waterpomp.
  Met citaat reageren
Oud 19 juni 2008, 23:39   #2 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Geef eens wat meer informatie, welke regelaar (merk en type) en plaats eventueel een foto van de regelaar als je geen merk en type weet.

De snelheidsregelaar (ESC=electronic Speed controller) sluit je normaal aan op het kanaal van je gas op de ontvanger.

Welkom trouwens op het forum
Oud 20 juni 2008, 08:32   #3 (permalink)
weger
Guest

Standaard

Ik heb nog geen regelaar gekocht, ik heb geprobeerd om foto's van de ontvanger mee te sturen, maar dat lukt niet. Ik mag geen bijlagen versturen ??? Snap er niks van.
  Met citaat reageren
Oud 20 juni 2008, 09:10   #4 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Standaard

Foto's kan je oploaden via bv photobucket. De link kan je dan in je bericht plaatsen.

Maar ik begrijp dat je een ontvanger hebt en een ESC daaraan wilt koppelen. Dat is helemaal geen probleem. Op de ESC zit een servosnoertje welke je in het kanaal van het gas stopt (meestal kanaal 1).

Aan de ESC gaat de motor en de accu gaat ook op de ESC. Je ontvanger krijgt dan zijn voeding van de ESC, let wel dat je dan een ESC koopt met een BEC (Battery Eliminator Circuit). Deze zorgt ervoor dat je de rij/vaar/vlieg accu kan gebruiken voor je ontvanger en servo's en daar dan geen losse ontvangeraccu voor hoeft te kopen.

Duidelijk of wil je een plaatje hoe de aansluitingen moeten komen?
Oud 20 juni 2008, 20:05   #5 (permalink)
weger
Guest

weger49@hotmail.comEen tekening zou mooi zijn, ik ben niet de handigste als er meer dan 3 draden aanzitten . Ik kreeg vandaag reclame binnen van conrad, staat toevallig een regelaar in. V9.6 XR 18 turns mot. limiet, 50 A duurstroom, BEC- data: 5V=, 1A. Voor mij allemaal vraagtekens maar is dit wat? Ik stuur de hele wereld foto's , maar hier wil het nog steeds niet....
  Met citaat reageren
Oud 20 juni 2008, 21:37   #7 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Standaard

Click the image to open in full size.
Oud 20 juni 2008, 22:46   #8 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Dit is echt speelgoed en niet geschikt om serieuze modellen mee te besturen.
Het is geen ontvanger maar meer, het is een combinatie van een ontvanger, een motorregelaar een paar schakelaars voor een waterpomp en verlichting en mogelijk ook nog servo elektronica.
Het is zo goed als onmogelijk om hier andere dingen zoals een ESC of een servo op aan te sluiten. Als je dat wilt doen moet je het nodige van de elektronica afweten en gaan meten wat voor signalen waar op de print aanwezig zijn. Met die signalen zou je misschien iets kunnen doen. Misschien ook niet want het komt vaak voor dat men bij dit soort dingen eigen signalen gebruikt die voor de "echte" modelbesturingsapparatuur onbruikbaar zijn.

Als je echt serieus met de modelbesturing aan de gang wilt gaan dan kan je het beste een echte besturingsset kopen. Voor relatief weinig geld heb je al een goede set die beter is en verder komt dan dit speelgoed. Daar komt ook nog bij dat het vele malen betrouwbaarder werkt.
Oud 21 juni 2008, 13:33   #9 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

dat is "nikko spul", valt onder de categorie speelgoed. Je print heeft een eigen ingebouwde regelaar, maar kan maar een heel klein motortje aansturen, omdat het maar weinig stroom zal kunnen schakelen.
de optie die je hebt is om die print (zoals je het op je tafel hebt liggen) in zijn geheel in je "Bootje" in te bouwen, maar hou rekening mee dat na 25m je buiten bereik zult zijn!!!
Werf: == (Kehrer) Typhoon (1:150) == (Revell) Typhoon (1:400) ==
Jan de K is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2008, 13:46   #10 (permalink)
Moderatorteam

Burp's schermafbeelding

Standaard

Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat het wat meer "regulier" modelbouwspul zou zijn. Dit is inderdaad niet te gebruiken voor het wat meer serieuze werk. Veel kennis van electronica nodig maar uit jouw vraagstelling begrijp ik dat je niet die kennis bezit.

Zoals Enst al zegt, voor een paar euro koop je veel beter spul wat je prima kan combineren met hedendaagse electronica.
Oud 21 juni 2008, 14:42   #11 (permalink)
weger
Guest

Hartelijk dank voor de adviezen, zo als ik al zei....
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten