![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 12 augustus 2003 Locatie: Steenwijk NL Leeftijd: 47
|
Hoi, Ik heb wat oudere modellen waar in standaard electro motoren inzitten. Zoals een speed 400, een speed 540 en een speed 600. Allemaal 7,2 volt uitvoeringen. Nu mijn vraag. Ik wil deze modellen upgraden naar BL motoren met meteen een 3S lipo. Dus nieuwe regelaar en BL motor. Nu kan ik wel vinden hoeveel watt een speed 400 is (rond de 130 tot 150 watt) maar bij BL staat meestal alleen hoeveel KV of rpm/v. Verder geven ze nog wel eens wat max stroom gegevens maar vermogen is onduidelijk. Ik had bv. een 5000 KV BL die 25A kon doen. Het was een klein motortje dus ik had al wat bedenkingen. ingebouwd in mijn speedbootje gaf een leuk resultaat... ongeveer 100 meter varen met een leuke snelheid en toen Rook (net echt joh)... Had ik maar een camera bijme gehad... Maar ja dat wat toch niet de bedoeling... Wie weet hoe ik de BL gegevens kan vertalen naar een vermogens lijn... Daarna kan ik zelf wel berekenen wat voor prop ik moet hebben voor bv boot of zwever.. Benno
__________________ Firebird, Zap, Speedboot, King2, GL450Ct, CX500SE, DF52, Swift 2, CX250, Mini swift, T-rex 450 FBL vermomd als airwolf, T-rex 700E F3C, A5 waterplane (coming sooooon) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
|
vermogen is stroom maal spanning. 25A met een 3S LiPo betekent dan 25 x +/- 11 volt = 225 Watt. Goed kijken wat de motor kan hebben aan spanning en de regelaar ook daarop afstemmen. Een motor die te veel stroom trekt met een te zwakke regelaar geeft ook mooie rooksignalen.
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Ja ik heb ook lagere school gehad... P=UxI enzo.... Hellaas nam deze motor ruim 50 ampere en dus brande hij uit. Ik geloof ook nooit dat dat kleine motortje 225Watt zou kunnen geven. De speed 540 die erin zat was wel 3x groter. Ik zou het dus met dit gegeven niet in het vermogen maar in de draaisnelheid moeten zoeken... Een BL van 5000 KV is dus op 11 volt 55000 rpm terwijl een speed 500 rond de 12000 rpm is... Wie weet meer???? Benno
__________________ Firebird, Zap, Speedboot, King2, GL450Ct, CX500SE, DF52, Swift 2, CX250, Mini swift, T-rex 450 FBL vermomd als airwolf, T-rex 700E F3C, A5 waterplane (coming sooooon) |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2006 Locatie: Zutphen Leeftijd: 37
|
Benno, In de modelbouwfaq staat hierover een heleboel info, ook op de rest van het forum (zoekfunctie). Met een beetje geluk vindt je zelfs mensen die dezelfde modellen als die van jou hebben omgebouwd of die ook een speed 400 of 600 hebben vervangen door een BL. Zie hiervoor ook de database van PH-AJH. Hint: je moet in ieder geval motoren hebben met een lagere kv. Kijk ook eens bij RCtechnics Internet Store.
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
| Citaat:
![]() Simpele berekening en antwoord op je vraag. Als je vraagt, wie weet meer dan is dat ongeveer iedereen Stel je vraag zo dat we precies weten wat je wilt. Wie weet meer is te algemeen.
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Een borstel moter en een borstelloze motor kan je wat afmetingen aangaat niet met elkaar vergelijken! Zeker de moderne borstelloze motoren niet met die "ouderwetse" speed 540 en 600 motoren. De borstelloze motoren hebben vrijwel zonder uitzondering Neodymium magneten of op z´n minst Samarium-Cobalt. Dat zijn VEEL sterkere magenten dan de ferriet magneten die in de speed motoren zitten. Sterkere magneten geven meer vermogen bij dezelfde afmetingen. Verder mis je die ingebouwde remschoenen, ook wel koolborstels genoemd. Hierdoor is er veel minder verlies en dus warmte ontwikkeling in de motor als hij draait. Dat zijn de redenen dat zo´n "kleine" motor toch zo veel vermogen kan verwerken. Natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen! Dat vermogen kan alleen verwerkt worden als de koeling van de motor voldoende is. Helaas hebben ook borstelloze motoren verliezen en worden ze warm. Die warmte moet natuurlijk makkelijk weg kunnen anders gaat het toch mis ook al blijf je onder het maximale vermogen. Zoals al eerder opgemerkt is het vermogen de stroom maal de spanning. De stroom die de motor opneemt is afhankelijk van de spanning en het toerental. Als je een vrij hoge spanning op de motor zet en je belast hem zwaar dan zal hij langzaam draaien en VEEL stroom trekken. Je komt dan heel makkelijk boven het maximale vermogen uit. Dus ook al kan en mag de motor op 12V draaien dan nog kan hij kapot gaan doordat de stroom te hoog wordt (en dus het opgenomen vermogen). Wanneer je motortje in je speedboot al na zo´n korte tijd de geest heeft gegeven dan heb je duidelijk iets verkeerd gedaan. Waarschijnlijk stond er een te grote prop op en kon de motor niet snel genoeg op toeren komen. Een kleinere prop op de motor zou de oplossing kunnen zijn. Misschien zou het ook werken als je langzamer "gas" zou geven zodat de boot rustig op snelheid kan komen en de motor rustig op toeren. Dat is een kwestie van proberen. De laatste oplossing is het verlagen van de accuspanning maar dat kom je mogelijk niet meer aan het gewenste maximale vermogen. Nogmaals, proberen, testen, meten en zo voorts, met andere woorden experimenteren. Dat is vrijwel altijd de enige manier.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Wij kunnen niet inschatten wat voor achtergrond en kennisniveau nieuwe mensen hebben. Ik zou wel willen weten welke basisschool dat is geweest, die van mij gaf geen natuurkunde/elektrotechniek, in die tijd
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Je hebt natuurlijk gelijk ron. Ik bouwde op mijn 12e jaar al een 1 tor 1 watt driemeter zender met een 2n2219. ondertussen bouw ik veel grotere zenders legaal maar dat geeft mij niet de kennis die ik nodig heb om een BL motor te berekenen. Heb wel voldoende meetapparatuur om input vermogens en trekkracht te meten maar dat dan alleen met wat ik al heb. Ik hoor veel over vuistregels van zoveel watt per kilo vlieggewicht maar ik zou graag wat meer en aan kunnen rekenen (had je ook al eens over die motorcalc gevraagd) Voorlopig zie ik fabrikanten maar spaarzaam omgaan met gegevens over max. motor vermogen en dat snap ik niet. Van een oude speed 400 wordt zo het vermogen gegeven maar van de gemiddelde BL spreken ze alleen over max spanning en max input stroom en die 2 samen zijn toch niet het motor vermogen???? Ik dacht dat je dan ook blokeer stroom en rendament moet weten. Misschien moet deze leek het toch nog eens uitgelegd krijgen... Maar goed, zo onder tussen druppelt er wel meer kennis hier binnen. Benno
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Blokkeer stroom is niet nodig en ook niet zinvol omdat de motoren aangestuurd worden door regelaar. Rendement wordt doorgaans wel gegeven maar vrijwel altijd aan de optimische kant.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Bram, dan vind je alleen de werking van brushless motor, niet berekeningsmethoden. @Benno Ben me nog even het hoofd aan het breken over goede uitleg. Een link posten mag blijkbaar niet, zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ellende-6.html
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 april 2006 Locatie: Houten Leeftijd: 51
|
Ron dat is waar. Zelf kan ik het ook niet uitrekenen. Maar om antwoord te geven op de vraag van de OP Citaat:
Hiermee kun je vermogenslijnen van verschillende brushless motoren vergelijken en nog veel meer. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| brushless, conversie, elektrovermogen |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |