Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 24 juli 2008, 20:09   #1 (permalink)

Algysy's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Standaard werking gyro

Hallo allemaal,
Hoe werkt een gyro? ik bedoel, hoe meet hij de beweging?
Is het mechanisch kwetsbaar.. zijn er bewegende delen?
Bij een crash heeft mijn logictech 2100 een deukje opgelopen, hoe groot is dan de kans dat hij defect is?
thnx for info
Oud 24 juli 2008, 21:33   #2 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Een piëzo gyro heeft - zoals de naam al aangeeft - een piëzo element. In wezen is dit een staafje keramisch materiaal, dat in trilling wordt gebracht. Dit is dus wel degelijk kwetsbaar. Eén van de fabrikanten van piëzo-elementen is NEC en deze beschrijft de werking in deze verwijzing:

Product > Speciality Products > Piezoelectric Devices2 > Piezoelectric Devices >ceramic gyro
Oud 24 juli 2008, 21:51   #3 (permalink)

Standaard

" Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. " hmmm ......bij mij gaat er juist veel vrijetijd in m`n werk zitten, maar dat komt dan zeker omdat het m`n hobby niet is?

Laatst gewijzigd door Algysy; 24 juli 2008 om 21:59
Algysy is nu online   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2008, 22:32   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 55
Standaard

Veruit de meeste moderne gyro's hebben geen mechanische delen, tenminste niet wat wij daaronder verstaan.
De "oude" gyro's hebben dat wel, zie het voorbeeld hieronder.
Click the image to open in full size.
Een motortje laat twee messing schijfjes heel snel ronddraaien (>20.000 omw/min). Wanneer je dit geheel om de verticale as wilt draaien zal het motortje met de schijfjes kantelen. Hoe sneller je draait des te groter de kracht des te verder het motortje kantelt. De gevoelligheid wordt beïnvloed door de kracht van de veren die hem in het midden willen houden. Hoe strakker de veren hoe meer kracht er nodig is dus hoe ongevoelliger de servo wordt. De gevoelligheid wordt ook elektronisch geregeld!
De mate van kanteling wordt met een sensor gemeten en versterkt. De uitgang van de versterker wordt gecombineerd met het stuursignaal van de zender om zo de staart te besturen.

De moderne gyro's werken met een soort kristallen of micro machines. De werking daarvan is veel ingewikkelder en begrijp ik ook niet helemaal.
Bepaalde oudere elektronische gyro's werken met drie kristallen die in een driehoek zijn opgesteld. Op die kristallen zit een heel klein gewichtje gelijmd. De kristallen worden in trilling gebracht en wanneer je het geheel draait zullen de gewichtjes door de massa traagheid de kristallen beïnvloeden. Door de signalen van de drie kristallen te vergelijken kan men de draairichting bepalen en de sterkte van het signaal is een maat voor de draaisnelheid. Een computer meet en regelt alles en stuurt uiteindelijk de servo voor de staart rotor aan.
Modernere elektronische gyro's werken met nog kleinere kristallen en gewichtjes. In plaats van verticaal ligt het geheel nu horizontaal waardoor de gyro sensor kleiner is en ook nog eens gevoelliger. De verdere werking is in grote lijnen eender als wat hierboven staat. Alleen de werking van het kristal is anders en weet ik niet precies hoe.

De gevoelligste elektronische gyro's maken gebruik van SMM sensors. SMM staat voor Silicon Micro Machines. Dit zijn hele kleine sensors van silicium, hetzelfde materiaal waarvan elektronische chips worden gemaakt. Hoe deze sensors precies werken is vrij duister voor mij. Ik heb een paar sites van fabrikanten gevonden maar die vertellen er niet te veel over. Zal wel met de nodige patenten te maken hebben denk ik.
Kijk maar eens rond op DEZE site. Dit is de fabrikant van de sensors die in de Futaba gyro's zitten. Echt uitleggen hoe die sensor nu werkt doen ze niet. Het lijkt erop dat er een soort silicium ring in zit die in trilling wordt gebracht. Wanneer dat verdraaid wordt heeft dat op één of andere manier effect op de ring. Dat wordt gemeten en versterkt en het uiteindelijke resultaat is hetzelfde, de beweging van de staart wordt gecompenseerd zodat je heli netjes recht blijft vliegen.
Oud 24 juli 2008, 22:56   #5 (permalink)

Standaard

Is me nu redelijk duidelijk, beschadigen door schok zal dus bij een moderne gyro wel meevallen en ik begrijp dat als er een soort chips inzitten en hij is stuk hij ook helemaal niets meer zal doen.
Als ik de heli in de hand neem en beweeg, reageert hij daarop, dus zal het in de lucht ook wel in orde zijn.
Bedankt en groeten,
Jan
Oud 24 juli 2008, 23:08   #6 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Als het nulpunt van de heck-servo niet opeens heel anders staat en de reaktie links- en rechtsom zo op het oog het zelfde is, zal er niks aan de hand zijn.

Bij een defekt aan het piëzo element doet-ie namelijk niks meer en als één van de elektroden beschadigd is, geeft het element een andere spanning af en staat de servo uit de middenstand.
Oud 25 juli 2008, 09:33   #7 (permalink)

Helihabit's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

@Algysy: Die deuk is toch niet afkomstig van een blad? Anders even je gyro naar de onderkant verplaatsen.
Oud 25 juli 2008, 11:57   #8 (permalink)

Standaard

Deuk is waarschijnlijk afkomstig van een paddle, beide bladen waren er al af voor hij de grond raakte.
1 houten blad spleet uit de houder op +/- 2 mtr. hoogte, andere volgde een fractie van een seconde later.
Het lijkt me inderdaad een goed idee om de giro aan de onderkant te doen, maar dan hangt hij dus ondersteboven.....is dat geen probleem?
Groeten,
Jan
Oud 25 juli 2008, 12:04   #9 (permalink)

Funky's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Neen, maar dan moet je waarschijnlijk de richting omdraaien : van normal naar reverse of omgekeerd.
Funky is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2008, 21:02   #10 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard

Ja, klopt. Ik heb pas nog zo iets gedaan. De richting waarin hij corrigeert kun je dan reversen.
Oud 27 juli 2008, 03:09   #11 (permalink)

Bertus's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

ik vind het ernstiger dat er een blad in de lucht afvliegt dan dat de giro kapot is.
Mijn broer moet nu door het leven met 1 oog.
Door een defect blad.
Ik was er bij en ik kan je vertellen dat ik de "rommel" die ik toen zag en de vele ziekenhuis opnamen niet prettig waren
Kijk dus goed uit wat je doet.
Oud 27 juli 2008, 05:48   #12 (permalink)

Helihabit's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Zo, dit topic krijgt wel even een heel andere wending

Erg rot voor je broer. Ik hoop dat het goed met hem gaat!
Oud 27 juli 2008, 11:20   #13 (permalink)

Standaard

Veel sterkte, zeker voor je broer, en laat dit inderdaad een les voor ons allemaal zijn.
We staan er misschien niet altijd bij stil waar we mee werken, zeker niet als het al lang goed gaat.
Groeten,
Jan
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten