![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 22 mei 2008 Locatie: Diepenheim
|
Hallo collega's, ik weet niet of dit hier goed post, maar mijn vraag is eigenlijk of het normaal is dat de zendmodule van mijn zender FC18 behoorlijk warm wordt na zo'n 10 minuten vliegtijd. Heeft iemand hier ervaring mee, is dit een normaal verschijnsel? Hopelijk krijg ik hier een antwoord op mijn vraag..... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
Dat is volkomen normaal. Hoogfrequent technieken gaan nu eenmaal met flinke verliezen gepaard. Deze worden in warmte omgezet. De vermogenstransistor van het hoogfrequent deel wordt altijd flink warm, om niet te spreken van heet. Meestentijd voel je deze warmte bij Futaba zendermodulen aan de buitenkant duidelijker dan bij andere merken. Dit betekent alleen, dat het afschermblik de warmte duidelijker aan de kunststof behuizing afgeeft. Bij andere merken wordt de eindtransistor in het module namelijk ook zo warm.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 22 mei 2008 Locatie: Diepenheim
|
Hartelijk dank voor deze snelle reactie, ik denk dat mijn vraag hiermee al voldoende beantwoord is. Ik zelf had al een stil vermoeden in die richting, maar omdat ik de laatste tijd vaker last had van een "storing" begin je altijd te zoeken naar een oorzaak. Ik was bang dat er onvoldoende afvoering was en daardoor de module zo warm wordt. Vriendelijke groet, Gerrit |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 64
|
Deze vraag wordt zeer vaak gesteld aan de servicedienst, vandaar dat er al een pasklaar antwoord klaar lag. Je moet je dus pas zorgen gaan maken als het hf-module niet meer warm wordt. Om wat getalletjes te geven: een hf-module neemt ongeveer 1 Watt aan vermogen op (bij 10 Volt zo'n 100 mA). Hiervan wordt door de antenne effectief maximaal 100 mW afgestraald. Nu neemt de antenne (dacht ik) ook zo'n 30 % van het verlies voor zijn rekening, maar vrijwel het totale resterende deel gaat in de vermogenstransistor verloren.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |