Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 januari 2009, 21:27   #16 (permalink)

Leeftijd: 62
Standaard

Welke soldeerbout is goed, is net zo iets als vragen welke hamer of schroevendraaier moet ik kopen. Daar heb je er immers ook meerdere van. Voor elke toepassing een andere.

Zo gaat dat ook met soldeerbouten. Voor SMD solderen heb je een hele kleine nodig, voor "gewone" electronica is een iets grotere soldeerbout handig. Voor bedrading tot zo'n 2,5 tot 3,5 mm2 en connectoren mag je best een flinke soldeeerbout gebruiken.

Regelbare soldeerstations lossen dit niet op. Het vermogen is wel regelbaar, maar de stift bevat onvoldoende warmte voor grote soldeerklussen. Daar is een soldeerbout voor nodig met een flinke koperen stift als warmtebuffer.

Het maakt dus echt niet veel uit welke je als eerste koopt, er komen er altijd nog wel één of twee bij...
Oud 2 januari 2009, 21:33   #17 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michiel b Bekijk bericht
Waarom een boutje van 15Watt? Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou juist liever voor een bout van 40-50Watt gaan, en dan een zware 80-120Watt erbij.
Leuk als je bouwvakker bent en waterleidingen willen solderen, maar voor electronica zijn beide genoemde bouten gewoon veel te zwaar.

Citaat:
Met een 50Watt boutje kan je namelijk ook prima lichte dingen solderen. SMD componenten en ontvanger antennes gaan prima met een 50Watt bout.
Dit is domweg niet waar. Een 50 Watt bout gebruiken voor fijne electronica, is hetzelfde als tegen een chirurg zeggen dat ie beter een keukenmes kan pakken dan z'n scalpel.

Citaat:
De meest gemaakte fout bij solderen is dat er te weinig warmte is toegevoegd, en dat het soldeer dus niet goed uitvloeit. Een voldoende zware bout is hiervoor een eerste vereiste.
Punt 1 ben ik met je eens, punt 2 niet. Het is helemaal niet waar dat je maar zo snel mogelijk iets warm moet stoken om te solderen.

Citaat:
De truc van het solderen is dat je kort maar stevig je werkstuk verhit. Dat kan niet (makkelijk) met een lichte bout. Te veel verhitten met een zware bout gebeurd niet zo snel. Je soldeerverbinding is dan al lang goed. Bovendien wat de gemiddelde modelbouwer soldeert is toch niet zo gevoelig voor oververhitten.
Beide uitspraken zijn niet waar. Te veel verhitten met een zware soldeerbout gaat juist heel snel. Ik heb bv. al veel printjes gezien waarbij een collega hobbyist zo doorgestookt had dat het koper van het printje had losgelaten.

Met name IC's zijn wel degelijk gevoelig voor oververhitting, maar ook veel SMD componenten kunnen daar slecht tegen.

Een ander, praktische reden voor een kleiner boutje, is de grootte van de stift. Voor fijn soldeerwerk is een stift met fijne punt een absolute vereiste, bij bv. een .3mm pitch ga je niet met een 40 watt pook met 4mm beitel lopen solderen, dan is toch echt een 10~15 watt boutje met een .5 mm stift het minimale om het netjes te willen doen.
  Met citaat reageren
Oud 2 januari 2009, 22:47   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

plotterwelt's schermafbeelding

Locatie: nu in Oss (na 34 jaar Duitsland) en Ik ga lekker weer terug naar Duitsland .
Leeftijd: 57
Standaard

Hezik , weet je wel dat een goede soldeer bout van 50 watt helemaal niet warmer word dan een goede van 15 watt .

Je moet alleen een bepaalde massa aan koper hebben om een bepaalde massa te kunnen varwarmen om te solderen .

En elektronika moet je snel verwarmen met een passende bout .

Ik heb hiervoor een Weller van 40 watt .

Mvg Johan
Oud 2 januari 2009, 22:52   #19 (permalink)

niels's schermafbeelding

Leeftijd: 15
Stuur een bericht via MSN naar niels
Standaard

Ik heb ook een weller 40 watt.. (op aanraden van plotterwelt)
Werkt uitstekend.

niels

niels is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2009, 23:45   #20 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowmansion Bekijk bericht
Sorry voor de kick...
Zo is het juist goed, alle informatie en overwegingen blijven bij elkaar in één draadje.
Oud 2 januari 2009, 23:51   #21 (permalink)

Standaard

Henri, ik heb het vaker beweerd hier, SMD kan nog wel met een 100Watt soldeerbout gesoldeerd worden, mits de punt fijn genoeg is en ik een borreltje vooraf heb ingenomen om mijn hand zeer stabiel te krijgen. Voordeel van lichte 15Watt soldeerboutjes is dat ze minder gewichtig zijn, waardoor je het betere priegelwerk aan kunt. Ik zou het ook houden op een soldeerbout van 30-40Watt voor elektronica, ook SMD, en een kachelpook van 100Watt voor NiMH cellen en dakgoten.
Oud 2 januari 2009, 23:53   #22 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowmansion Bekijk bericht
... Kabel: 1,5 m PVC. ...
Is die kabel naar de soldeerbout incest bestendig?
Oud 3 januari 2009, 00:04   #23 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Twee punten. Johan en Ron jullie hebben beide gelijk. Als je een 100Watt bout vind die niet warmer wordt dan een 15 watt boutje en waar een voldoende dunne stift voor te krijgen is, kun je er ook priegelwerk mee solderen.

Goed dan nu de uitdaging. Ga die 100 Watt bout maar eens vinden. Die is er niet, in elk geval zeker niet in de bouwmarkt. De zwaardere bouten in de bouwmarkt worden wel degelijk warmer en zijn geen dunne stiften voor verkrijgbaar.

Mooi he.. hebben we allemaal gelijk
  Met citaat reageren
Oud 3 januari 2009, 01:51   #24 (permalink)

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik Bekijk bericht
Goed dan nu de uitdaging. Ga die 100 Watt bout maar eens vinden. Die is er niet, in elk geval zeker niet in de bouwmarkt. De zwaardere bouten in de bouwmarkt worden wel degelijk warmer en zijn geen dunne stiften voor verkrijgbaar.
Een goed soldeer station hebben ze ook niet bij de bouwmarkt dus ja die enorme goede bout met smalle stift hebben ze ook niet.
Maar daar hebben we dan ook voor.

Een 100W boutje met een stabiele stift temperatuur is hier te vinden.
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Voor SMD is de standaard meegeleverde stift een beetje te dik.

En het volgende onderdeeltje is een stiftje van 3.2 mm wat daar in past.
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Dat is klein genoeg om een smd vast te kunnen bakken zonder dat de printsporen op krullen.
myshadow is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2009, 01:52   #25 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Twee punten. Johan en Ron jullie hebben beide gelijk. Als je een 100Watt bout vind die niet warmer wordt dan een 15 watt boutje en waar een voldoende dunne stift voor te krijgen is, kun je er ook priegelwerk mee solderen.

Mooi he.. hebben we allemaal gelijk
oef hezik heb mezelf toch vaak belooft om niet overal op in te gaan, maar ron en de rest bedoelen te vertellen dat half de wereld met een weller station met 50 watt smd soldeert..
natuurlijk temperatuur gestuurd,met die 90 overdrijven ze wat om een punt te maken.
en als je de printspoor verbrand dan je echt een hele slechte brader.
en over het algemeen vind ik de 1 a 1,5 mm tin het beste voor normaal gebruik.
heb ook 0.5 maar altijd zit je te kakken dat je weer meer van je rol moet afrollen.
en ik heb geen 3 handen.
beter met genoeg vermogen snel ,als met weinig lang op je werkstuk[print]
groeten wiebe.
die soldeert met een velleman [china]tempgestuurd stationnetje
Oud 3 januari 2009, 01:54   #26 (permalink)

michiel b's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

nee hoor hezik.
Er zijn ook weller soldeerstations met meer dan 100watt vermogen, waarmee prima SMD te solderen is hoor. Kijk maar eens online in de catalogus.
Is het je ook al opgevallen dat Weller (bijna) geen soldeerstations heeft met minder dan 50W. Niet echt voor fietsenmakers dus...
Dat vermogen is echt wel prettig. En als je iets oververhit met een zware bout, ben je gewoon verkeerd aan het solderen. Met een te lichte bout ben je een geheel IC'tje aan het opwarmen/stoken voordat de tin over de pootjes vloeit. Dat is schadelijk voor fijn-elektronica.
Kortom wat jij beweert klopt dus gewoon niet
Oud 3 januari 2009, 01:57   #27 (permalink)

Vliegeniertje's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Evert:-) Bekijk bericht
Werkt perfect, in ieder geval geen Velleman nemen, die was na 2 maandjes al stuk.
Maar goed dat je een jaar garantie hebt op die dingen......
Oud 3 januari 2009, 02:18   #28 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

We hadden het met de discussie over 15 Watt of 40 Watt niet over soldeerstations, maar over soldeerbouten.

@Wiebe: je moet juist wel overal op ingaan, qua argumenten.. hoe meer mensen er zeggen hoe zij er over denken, hoe beter. Zo lang we ons aan het onderwerp houden

@michiel_b: met een 10~15 Watt boutje, kun je al het kleine werk solderen zonder te oververhitten.

Het mooist is natuurlijk een (de)soldeerstation van een gerenommeerd merk, ik gaf een 'cheap-ass' alternatief wat volgens mij genoeg is. Dat er dan betere en duurdere oplossingen (bouten/stations) zijn, is logisch
  Met citaat reageren
Oud 3 januari 2009, 05:36   #29 (permalink)

Standaard

Dan neem ik een 100W soldeerbout van Weller met temperatuur gestuurde stiften.
Wil ik smd solderen, dan stop ik er een stift in van 150 graden en wil ik dikke draden solderen dan een stift van 400 graden.
Alle stiften zijn in naald, pook en alles wat er tussenin zit verkrijgbaar.
Men is dus niet verplicht om een soldeerstation te kopen om toch goed te kunnen solderen.
Een normale pook uit de bouwmarkt kan ook uitstekend dienst doen om smd te solderen.
Maak een stift lang en dun en je punt zal ook niet gloeiend heet worden.
Je moet gewoon creatief zijn en weten om te gaan met je componenten.
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2009, 09:19   #30 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

plotterwelt's schermafbeelding

Locatie: nu in Oss (na 34 jaar Duitsland) en Ik ga lekker weer terug naar Duitsland .
Leeftijd: 57
Standaard

Citaat:
We hadden het met de discussie over 15 Watt of 40 Watt niet over soldeerstations, maar over soldeerbouten.
Daar is de goede 40 watt bout met passende stift precies goed voor het fijne werk .

Citaat:
@michiel_b: met een 10~15 Watt boutje, kun je al het kleine werk solderen zonder te oververhitten.
Je maak hoogstens de elektronica kapot om dat het veelst te lang duurt dat solderen.
Misschien dat je lakdraad soldeer werk er wel mee gaat .

Citaat:
Dat er dan betere en duurdere oplossingen (bouten/stations) zijn, is logisch
Mijn 40 watt Weller heeft maar 26 € gekost .
En daar soldeer ik alles mee ,van print tot 4 mm goudstekker .

Mvg Johan
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten