![]() |
| | #47 (permalink) |
| Lid sinds: 12 november 2007 Locatie: N-H Leeftijd: 25
|
Enige (min)punt is dan wel zoals ik het lees dat aangezien er geen regelbare temperatuur is de punt snel 'te'heet wordt waardoor het soldeertin bij wat te lang wachten verbrand... maar goed dan maar snel werken..
__________________ Revell RMS Titanic 1:400/ |
| | |
| | #48 (permalink) | |
| Lid sinds: 10 november 2008
| Citaat:
Ik heb alleen de aan/uit schakelaar vervangen door een zelfde type met ingebouwd controlelampje, waardoor je bij niet gebruik beter kunt zien of het soldeerstation aan/uit staat. | |
| | |
| | #49 (permalink) |
| Lid sinds: 2 januari 2009 Locatie: Apeldoorn Leeftijd: 18
|
Hee mensen, Heb voor me een soldeerbout gekregen:Lidl 30 W , werk goed met klemmetjes en sponsje. ![]() Hoe hou ik mijn punt het beste schoon? Verder werkt ie lekker dus ja
__________________ E-Sky Lama v4 Brushless - Multiplex Easystar - Multiplex Fox |
| | |
| | #50 (permalink) |
| Lid sinds: 10 november 2006 Locatie: Roeselare, België Leeftijd: 17
|
Punt schoon houden doe ik regelmatig tijdens, en ook na het solderen met een vochtige doek. Bij jou soldeerbout denk ik dat het de bedoeling is dat je dat sponsje nat maakt. En dan tijdens en na het solderen, de punt van je soldeerbout schoon vegen aan het sponsje. grts niels |
| | |
| | #51 (permalink) |
|
Ja dat snap ik, maar die punt was dus altijd mooi zilverachtig en wordt dus zwart-achtig, hoe voorkom ik dat dan? niet?
__________________ E-Sky Lama v4 Brushless - Multiplex Easystar - Multiplex Fox |
| | |
| | #52 (permalink) |
| Lid sinds: 30 maart 2007 Locatie: Delft, ZH Leeftijd: 18
|
Ik heb een goedkoop soldeerstationtje van rond de 20 euro ofzo. Doet het werkelijk fantatisch Ludo
__________________ ex-modelbouwer inmiddels |
| | |
| | #53 (permalink) | ||
| Citaat: Citaat:
Het is gewoon niet waar dat dit duurkoop is. Ik gebruik deze al een jaar en hij doet het nog prima, tevens weet ik waar ik die punt kan krijgen: juist ja, bij de electronicaboer om de hoek
__________________ ex-modelbouwer inmiddels | ||
| | |
| | #54 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
Het sponsje moet nat/vochtig zijn. Je maakt de stift(de punt) schoon voor het solderen. Het beste is om de stift juist niet schoon te maken na het solderen voordat je de bout terug in de houder zet. De stift gaat namelijk dan oxideren, terwijl een stift met tin eraan alleen de tin kan gaan oxideren. Voor het solderen veeg je de tinresten en oxide van de stift eraf op het sponsje. En je kan meteen met een schone stift gaat beginnen. Een soldeerbout waarvan het vermogen geregeld wordt??? Die heb ik nog nooit gezien(wat op zich niks hoeft te betekenen |
| | |
| | #55 (permalink) |
|
Ik weet het niet hoe het wordt geregeld. Er zit een traploos draaibare knop op waarmee je de temperatuur kan regelen. Maar hij meet niet de daadwerkelijke temperatuur ofzo.
__________________ ex-modelbouwer inmiddels |
| | |
| | #56 (permalink) | |
| Citaat:
De verharde soleertin is een beschermlaag voor 's nachts :P Ou, soldeertin wordt ook heet, en doet ook pijn. Wordt ik hard van :P
__________________ E-Sky Lama v4 Brushless - Multiplex Easystar - Multiplex Fox Laatst gewijzigd door Jasper.tm; 25 juni 2009 om 21:15 | |
| | |
| | #57 (permalink) |
| Guest
|
Als je een Weller met temperatuurregeling koopt, heb je nooit problemen. Als elektronicus raad ik je minimaal 40 watt aan, zo heb je altijd wat extra wanneer je een dikke draad of landingsgestel moet solderen. Zelf gebruik ik een Weller WSD81 station. Bij z.g. B merken moet je altijd maar hopen dat je na een paar jaar nog soldeerstifjes kunt krijgen, dit probleem heb je bij Weller niet. Verder adviseer ik je om NOOIT vloeimiddel zoals S39 te gebruiken, dit is echt grote rotzooi. Bezuinig niet op je soldeerbout. De gasboutjes zijn inderdaad geweldig voor op het veld iets te solderen, altijd handig voor erbij. Succes met de hobby. Ron |
|
| | #58 (permalink) |
|
Hallo, even weer omhoog halen. Wilde gisteren solderen, maar de LIDL soldeerbout is er mee opgehouden... Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe soldeerbout. Is vooral om stekkertjes, servodraden en accudraden te solderen. ikzelf had het volgende al gezien Soldeerstation, pomp en tin - Soldeerstation - Conrad Electronic of raden jullie dan eerder deze weller aan Handsoldeerbout Weller SP40 40W - Soldeerbout, elektro - Conrad Electronic
__________________ EF Extra 300 48" EXP, Swift 2(verlicht) | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |