![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Een collega van me heeft voor mij een microcontrollertje geprogrammeerd die een led aanstuurt, afhankelijk van het puls signaal van de ontvanger. Hij wordt gevoed vanaf de ontvanger (dus 5 V). Wanneer de controller wordt aangezet (er komt spanning op), initialiseert hij zichzelf. De op dat moment binnenkomende puls geldt als nulpunt. Neemt de puls frequentie met 25% of meer toe, dan gaat de led knipperen. Neemt de puls frequentie met 25% of meer af, dan gaat de led constant branden (zoek / landingslicht). Op deze manier kun je de led in twee verschillende standen zetten, door middel van bijvoorbeeld een schuifkanaal op je regelaar. Midden = uit. Naar boven is knipperen, naar onder is constant. De gebruikte led is een ultrabright van 1 cm doorsnee met 130.000 mcd lichtopbrengst. Dat is genoeg om 10 minuten sterretjes te zien als je er vol in kijkt... De schakeling wordt uitgevoerd in SMD, en past onderop de led. Dus erg klein en licht... Zijn er meer mensen die een dergelijk lampje wel zouden willen hebben voor hun model(len)? Bij voldoende belangstelling zou ik namelijk een serie kunnen laten produceren. Evenredig verdeeld over alle aanvragen kom je dan uit op een paar euro per ledje. En nog een vraagje: momenteel knippert de led als volgt: 2 x kort achter elkaar, dan een langere pauze (1.5 sec). Is dat realistisch? Laatst gewijzigd door Polystyrene; 18 september 2008 om 16:10 |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 6 januari 2006 Locatie: Duiven Leeftijd: 42
|
Is al een heel topic over ledsetje via een vrij kanaal aan sturen met 4 verschillende programma's. Dus waarom het wiel opnieuw gaan uitvinden. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ichtsetje.html |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Maar voor de goede orde: de schakeling die ik voor ogen heb, is vol SMD, dus 10x zo licht, en 6x zo klein. Ik heb het over 0,8 cm2, ipv 6 cm2. En de prijs ligt eerder rond de 4 a 5 euro, dan 20,-. Als je de schakeling zonder ledje wil, dus gewoon een relais schakeling zoals in de bovenstaande link, dan kom je uit rond een euro of 2 per stuk. En dan dus lichter en kleiner. Maar he, als niemand het wil, prima he... Ik heb het nu voor mezelf gedaan, en ik kan eventueel een serie laten produceren, maar het hoeft niet.... | |
|
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
Voor een indruk wat het ledje doet, en hoeveel 130.000 mcd is, hier een filmpje van het prototype: http://www.youtube.com/v/zgG3dYW6Jsw Opgenomen vanavond om 19.00 uur. Zoals je ziet komt er redelijk wat licht vanaf, maar wel in een vrij strakke bundel. Laatst gewijzigd door Polystyrene; 17 september 2008 om 19:17 |
|
| | #5 (permalink) |
| Guest
|
Deze leds zijn relatief nutteloos. Ze geven enorm veel licht, maar over een kleine straalhoek (20~30 graden). Dat houdt in dat als je er recht inkijkt, je je netvlies beschadigt, maar als je er van schuin opkijkt, zie je niet zoveel meer. Op een vliegtuig houdt dat in dat je praktisch recht je ledje in moet kijken, wil je 'm op behoorlijke afstand nog zien. Beter kun je dan de 120 graden kijkhoek ledjes pakken. Deze hebben weliswaar een lagere rating qua lumen, maar leveren toch meer licht op wegens de grotere kijkhoek. Hoe fel het ook lijkt, de flits op het filmpje zie je in de lucht niet of nauwelijks terug. Weet ik uit ervaring, helaas. |
|
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 6 januari 2006 Locatie: Duiven Leeftijd: 42
|
Zie hier het verschil maar. YouTube - Ledverlichting voor op je Rc-vliegtuig In onze modules worden inderdaad ook 120 graden leds gebruikt. Deze leds hebben maar iets van 3000 mcd gemidddel is ook nog eens afhankelijk van de kleur. Maar 120 graden leds in 5 mm uitvoering zie je nog van alle kanten dan. gr Bobbert |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
in welke programmeertaal is dit geschreven? ik denk dat er aan de hand van dit stukje software wel andere mogelijkheden komen.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 augustus 2003 Locatie: Zeewolde Leeftijd: 54
| Citaat:
Dirk | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
waarom een relais trouwens? waarom niet gewoon een fet of transistor?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Guest
|
Heren, bedankt voor de suggestie 120 graden leds te gebruiken. Het zou inderdaad zonde zijn als je er in de lucht niets meer van ziet. Mij was ook al opgevallen dat van opzij de lichtopbrengst een stuk minder is. Ik ben benieuwd wat een 120 graden 10mm led gaat doen. Het was overigens maar een prototype, met de led in een voetje geprikt, dus er kan zo een andere in. @Cheeta: We gebruiken een controller om aan de hand van het puls signaal van de ontvanger van stand te wisselen. We hebben momenteel 3 standen: uit, aan en knipperend. De huidige microprocessor is geprogrammeerd in C. We zijn nu nog een andere, iets eenvoudigere, aan het proberen, ook in C, en we kunnen een nog kleinere proberen, maar die moeten we dan programmeren in assembler Herprogrammeren van de controller achteraf wordt wel lastig denk ik hoor. Want we gebruiken SMD componenten, dus die chips staan vast gesoldeerd op de print. We etsen een printplaat, bevestigen de componenten met pasta en dan bakken we het in de oven. Het kan ook wel met een voetje, dan kun je de chip eruit wippen, maar dan kom je uit bij grotere, duurdere componenten. Bovendien moet je dan in de print gaan boren, hetgeen het productieproces ook weer duurder maakt. Misschien dat we wel enkele variaties, met verschillende programma's, gaan produceren, als daar behoefte aan is. @dirk57: Zoals het er nu naar uit ziet, kunnen we de printjes gaan maken voor ongeveer 2,- tot 2,50 per stuk. Ligt er een beetje aan welke controller we kunnen gaan gebruiken (die in het prototype was relatief duur). We zitten eraan te denken om een aantal soldeerpuntjes op de print open te laten, waar de gebruiker dan naar believen draadjes, voorschakelweerstandjes e.d. op aan kan sluiten. Solderen moet je toch. We gaan ervoor om de print een maximale afmeting te geven van 10 x 16 mm, zodat je er nog met gemak een krimpkous omheen kan doen. Dat is iets groter dan ik eerder heb gezegd, maar dat zit hem erin dat de bedoeling eerst was om hem geintegreerd met de led te maken. Nu gaan we hem soldeerbaar maken, en we zetten er daarom ook gelijk maar een kleine overspannings- en ompoolbeveiliging op. |
|
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 14 september 2005 Locatie: Aarle-Rixtel Leeftijd: 39
|
Hoi Polystyrene! Leuk initiatief, voor die prijs heb ik zeker interesse (en m'n broer vrijwel zeker ook) Prima specs die je hebt weten te realiseren, gewicht/formaat (al is het iets groter uitgevallen dan in eerste instantie gedacht Paar vraagjes, Als ik het goed begrepen heb, moet schuif voor goede werking altijd ongeveer in midden staan om de drie standen te kunnen gebruiken? In ieder geval niet vol open/dicht bij inschakelen van spanning? Is er niet een vaste "nulfrequentie" te gebruiken? Als je met een schakelaar op afstandsbediening werkt, kun je dus alleen de standen "uit" en één van de frequenties gebruiken? Is het mogelijk om 'm te laten knipperen met alleen voeding, zodat set ook bruikbaar is als er geen kanaal op de ontvanger vrij is? Kunt 'm misschien ook wel met Y-kabel koppelen aan bestaande functie (gas bijvoorbeeld) om automatisch knippergedrag te veranderen als je gaat landen (gas nul of bijna nul)
__________________ Modelvliegclub de Sticks |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
Dank jullie wel voor de feedback. Zaten wat vraagjes bij voor de ontwerper. De belastbaarheid zit met de huidige SMD transistors (die we op de plank hebben liggen) Overigens is de ultrabright die wij hier hadden bij constant aan maar belastbaar tot 45mA (fabrieksopgave). Bij pulsen (< 20 msec) mag je er 150mA doorheen jagen. We hebben de schakeling nu zo gemaakt, dat je twee verschillende weerstanden kan gebruiken, afhankelijk van hoe de led op dat moment wordt aangestuurd, zodat je het maximale uit de led haalt, maar toch de optimale levensduur benut. @Rob: we kunnen hem zo maken dat als je de servo pen niet gebruikt, dat ie na initialisatie blijft knipperen. Eventueel kunnen we, als je de servo pen verbindt met de plus, er nog een alternatief programma aan hangen. @hezik: op dit moment hebben we in het ontwerp geen pennen laten staan voor ICP. Je hebt namelijk op de controller die we gebruiken, meen ik 5 pennen nodig. De ruimte voor de pennen is nog niet het lastigste, maar vooral de banen er naar toe Is het huidige knippergedrag trouwens wenselijk (2 keer knipperen, dan 1,5 sec pauze)? Of zouden we hem anders moeten programmeren, of meer patronen moeten ondersteunen? Softwarematig kunnen we namelijk nog wel het e.e.a. er in kwijt. Laatst gewijzigd door Polystyrene; 18 september 2008 om 16:13 |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |