![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Je kan en moet NOOIT leds op een voeding aansluiten zonder een stroombegrenzing. De meest simpele stroombegrenzing is een weerstand. De waarde van die weerstand moet je voor iedere spanning apart uitrekenen. De schakeling eerder in dit draadje gegeven zal er voor zorgen dat er een constante stroom door de led's loopt de niet afhankelijk is van de spanning. Dat werkt uitstekend maar wordt wat ingewikkeld en misschien ook wel kostbaar. Elke led zijn eigen weerstand geven kan natuurlijk en zal prima werken. Het nadeel is wel dat je veel weerstanden nodig hebt en dat er behoorlijk veel energie verloren gaat. Je hebt 82 led's en een voeding van 18V. De simpelste manier is dan 8 led's in serie zetten met een weerstand. Zo krijg je dan 10 "takken" van 8 led's en een weerstand. De laatste twee led's zet je ook in serie met een eigen, hogere, weerstand. Zie de tekening hieronder. ![]() Dan neem je de plus draden van die 11 "takken" en maak die aan elkaar zodat je één enkele plus draad krijgt. Met de min draden doe je dat ook zodat je slechts 2 draden hebt die je op de voeding aan kan sluiten en klaar is Joiner. Volgens mij is dat de simpelste oplossing, de goedkoopste en ook nog eens de energie vriendelijkste. Er kleeft wel een nadeel aan. Als er ergens één ledje kapot gaat zal die hele tak van 8 led's uit gaan. De defecte led vinden is helemaal niet zo moeilijk. Gewoon elke led één voor één kortsluiten. Als je de defecte kortsluit zullen de 7 andere led's aan gaan. Vervangen van de defecte led zal alles weer doen aan gaan. Gaan er vaak ledjes defect? Nee helemaal niet dus waar zou je je zorgen om maken. Misschien dat je eens per jaar een ledje zal moeten vervangen maar dan moeten ze wel de hele dag en elke dag branden.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 2 oktober 2011 Leeftijd: 33
|
Beste Ernst, Hartelijk dank voor jouw uitgebreide reactie en het schema. Ik begrijp dat een aantal leds in serie te schakelen de beste oplossing is. Maar gezien ik alles al gesoldeerd en ingefreesd heb in een parralel opstelling, denk ik dat het in mijn geval eenvoudiger is om nu per lampje een weerstandje bij te solderen. Tenzij een led niet + en - gevoelig is. Dan zou ik gewoon om en om de + en - draad kunnen doorknippen. Maar ik schat zo in dat dat niet gaat werken. Ik ga een bosje weerstanden kopen. Als ik alles goed heb begrepen, kan ik de weerstand die nodig is voor 1 led gewoon 82 keer herhalen toch? Nogmaals dank voor de adviezen. Groet, Joiner |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Led's zijn zeer zeker + en - "gevoelig". Als je hem verkeerd om aansluit zal de led NIET branden. Wanneer je 18V als voeding gebruikt is er zelfs een (kleine) kans dat de led kapot gaat! Voorzichtig dus! Natuurlijk kan je elke led een eigen weerstand geven dat zal zeker werken. De waarde zal afhankelijk zijn van de stroom die je door de led wil laten lopen. Zijn het witte of blauwe led's dan is 10mA meestal wel voldoende. De weerstanden voor elke led zullen dan 1500 Ohm moeten zijn. Andere kleuren hebben meestal 20mA nodig en dan is een weerstand van 820 Ohm per led nodig. Succes.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
Ernst, Wederom mijn dank voor je info. Ik heb van de led's die zowel rood als groen kunnen branden. Wat ik heb kunnen vinden, zijn ze inderdaad 20mA. Ik ga het proberen met al die weerstanden. In het ergste geval zal ik een andere travo moet halen, maar dat is te overzien. Groet, Joiner. |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Eén of twee van de calculators in het openingsbericht kunnen berekeningen doen voor serie- + parallelschakeling van veel LEDs.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Ron, Ik heb al meerdere keren geprobeerd om het in een parralel setting te berekenen met de door jou gegeven links. Daar kom ik niet helemaal uit, maar met de info en adviezen die ik heb ontvangen moet het gaan lukken. Dank voor je tip! En mijn complimenten voor het openings stuk! Erg duidelijke. Groet, joiner. |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
LED's parallel schakelen is iets wat juist niet wordt gedaan. Door toleranties is de kans heel groot dat de ene LED beter brandt dan de ander omdat er altijd 1 LED tussen kan zitten die de spanning lager houdt dan een andere LED wilt hebben. Wil je het toch weten moet je de waarde van de weestand voor 1 LED delen door het aantal LED's die je parallel wilt zetten.
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2002 Locatie: Ederveen
|
Hier staat ook leuke info: http://download.optotronix.de/files/preisliste.pdf |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |