![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2002 Leeftijd: 23
|
hallo Stel ik ga stroomverbruik meten op een model dan is dit in principe een statische meting, stel daar komt met een 3s lipo, axi 2826/10, 13/7 prop een waarde uit van 30 amps wat gebeurt er dan met deze waarde als het dynamisch word. Kan je hier een percentage aan koppelen of ligt dit puur aan de hoeveelheid "drag", gewicht enz. mvg
__________________ groet tom |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
wat bedoel je exact met statisch en dynamisch? statisch = tegen houden met de hand? dynamisch = een echte vlucht?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
|
daar komt het grof gezegd op neer ja. Lijkt me alleen moeilijk tot onmogelijk om de dynamische belasting op een gewone manier te gaan meten. Ik zou zeggen dat dynamisch er minder belasting is op de motor dan statisch ook als je parameters als weerstand (drag) en zo voort in rekening brengt Stevo
__________________ |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Lijkt me 25% minder zoals ik al zei. Stevo
__________________ |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2002 Leeftijd: 23
|
ok maar die waarde zou toch nog wel is kunnen veranderen als je prop overtrokken is bij statisch of dynamisch ik denk toch dat het heel moeilijk word om daar een goeie waarde te geven
__________________ groet tom |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Dat is nu net het probleem met een dynamische meting. Er spelen zo veel factoren mee dat je nooit tot een goed betrouwbaar resultaat komt vandaar ook de 25% regel, die is impirisch ( door het gewoon te doen) bepaald zonder meer. Een echte corecte meting is bijna niet tot absoluut onmogelijk. Je kan dus totaal vergeten om een juiste waarde tot na de komma te bekomen, dat gaat gewoon weg niet. Stevo
__________________ |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Tom, Dat moet je gewoon in de praktijk (Impirisch) gaan bepalen. Sorry kerel, andere manieren bestaan er jammergenoeg niet. Stevo
__________________ |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Als je statisch beneden de max stromen van accu en regelaar blijft zul je daar tijdens de vlucht moeilijk overheen gaan. Als je het echt wilt weten: datalogger kopen. Of een stuk goedkopere watts-up meter, deze geeft o.a. de minimale spanning en maximale stroom tijdens de meetsessie.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Met een amperemeter die de meetwaarde vasthoudt heb ik in het verleden wel metingen tijdens de vlucht uitgevoerd. De veelgehoorde vermindering van het maximale stroomverbruik van 25 % heb ik niet kunnen vaststellen. De gemeten vermindering was niet meer dan 10 %. Zoals al aangegeven zijn er veel variabelen die deze uitkomst kunnen beïnvloeden, dus met een ander model, motor of propeller kunnen de uitkomsten anders zijn. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Wat ik dan wel een doe (dan bij boten, maar kan bij vliegtuigen ook) is met het model op volle snelheid luisteren naar het geluid / toerental van de motor. Dan een kleinere schroef / prop monteren waarmee de motor dan statisch draaiend op het gehoor hetzelfde geluid produceert. Met die setup dan meten. Het is ook een beetje subjectief natuurlijk, maar misschien een idee?
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |