![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 16 augustus 2008 Locatie: den Haag Leeftijd: 54
|
hallo ik heb een vraag over zo'n lab voeding ik vraag me af of zo'n voeding handig is om bijvoorbeeld led's, motoren, servo's en wellicht andere zaken te testen. er worden veel van die dingen te koop aangeboden op de duitse Eb.. en uit de beschrijving begrijp ik dat zo'n voeding traploos instelbaar is van 0 t/m bijv 30 volt aangezien ik niet echt veel kaas gegeten heb van electronica vraag ik me dus af kan je zo'n lab voeding dan instellen op bijvoorbeeld 1.2 volt en dan een led aansluiten, of instellen op 7.2 volt en een electromotortje aansluiten. wie kan mij hier iets meer over vertellen
__________________ Truck: Scania R470 under construction Tractor: Fendt 926 under re-construction |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
dat kan. een labvoeding is in feite niets meer niets minder dan een voeding die de spanning kan regelen. en de stroom kan begrenzen. echter een motertje tsja tot hoeveel A? 2,5A is vaak de max bij een labvoeding. hij regelt automatisch de spanning terug om de stroom op 2,5A te krijgen als max als je dit ingesteld hebt. stel je hem in op 100mA dan regelt die de spanning terug net zo lang tot die nog maar 100mA afgeeft.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Citaat:
deze bijvoorbeeld regelbares 4fach Labornetzgerät Mc Voice RG-303 pro bei eBay.de: Netzgeräte (endet 09.11.08 23:49:43 MEZ)
__________________ Truck: Scania R470 under construction Tractor: Fendt 926 under re-construction | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
waarom gelijk zo;n dure zware overkill voeding?
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #5 (permalink) |
| was even een voorbeeld en deze gaat tot 5A en 4 uitgangen leek me wel handig, maar zoals ik al aangaf ben een leek Conr.. heeft ze ook maar tot 2A met 2 uitgangen en dan is het prijsverschil niet eens zo groot maar als jij alternatieven hebt wil ik ze graag weten
__________________ Truck: Scania R470 under construction Tractor: Fendt 926 under re-construction |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 december 2007 Locatie: Bovensmilde Leeftijd: 20
|
Ik test mijn motortjes altijd aan mijn robitronic overloader, en voor leds gebruik ik accu's Dit werkt prima, en bij o.a. de motortjes hoef ik niet om het aantal A te denken want dat doet mijn overloader Zo'n grote voeding is wel leuk: Maar wil je zoiets ?? Ik zou het niet op mijn bureau willen hebben staan Groet, Christian
__________________ Snelheid is alles, remmen is angst |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-led-info.html
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 26 augustus 2003 Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant Leeftijd: 23
|
Een labvoeding kan erg handig zijn. Het is echter meer een elektronica-tool, dan een modelbouw-tool. Echter wordt er in de modelbouw natuurlijk veel elektronica gebruikt. Dus het kan er echt heel handig voor zijn! Een beetje feeling met zo'n ding moet je wel hebben. Wat gebeurd er bv als de stroom begrenzing ingrijpt? En wat is een handige waarde om als stroombeveiliging in te stellen? Ook het parallel/serie zetten van uitgangen is even opletten. Maar... Eigenlijk maak ik het nu lastiger dan het is. Je moet alleen even opletten waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld niet zoals ik 24V op een 12V lader zetten... Als je veel met elektronica hobbyt is het bijna een onmisbare tool. Je kan lezen hoeveel stroom je schakeling trekt, en ook tijdig ingrijpen(of dat doet de voeding bij stroombegrenzing). Kan je een hoop elektronica besparen |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |