![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 3 november 2008 Locatie: St.Anthonis Leeftijd: 33
|
Beste Allen, Ik heb hier ook al op gezocht en tegenstrijdige reacties gevonden. Maar ik zou dus graag willen weten hoe het zit. Ik heb zender merk x en ontvanger merk y. Welk kristal moet nu waar in? A. kristal merk x in zender en in ontvanger B. kristal merk y in zender en in ontvanger C. kristal merk x in zender en kristal merk y in ontvanger Ik heb nu C en dat werkt goed, optie B werkte bij mij niet. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
Helaas Dirk, dat is eh*.. ik ben een andere mening toegedaan en baseer mijn mening op de uitlatingen van Corrien. De goede oplossing dan: In de zender ALTIJD het kristal van het merk van de zender. In de ontvanger BIJ VOORKEUR het kristal van het merk van de ontvanger. In principe luisteren ontvangerkristallen doorgaans minder nauw en zijn deze uitwisselbaar. Let wel op het verschil tussen 'single conversion' en 'dual conversion', in een 'single conversion' ontvanger gaat een 'normaal' kristal, in een 'dual conversion ontvanger' gaat een 'dual conversion kristal'. Niet dat er iets bijzonders is aan dual conversion kristallen, ze hebben alleen een andere frequentie. * ik heb van Niek een verbod gekregen op het zeggen van 'dat is niet waar':P |
|
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
@Hezik, wel goed lezen wat er staat .... Korte verklaring van het waarom .... Bij zenders zijn er verschillende systemen om tot de zendfrequentie te komen ... voorbeeld Multiplex zenderkristal voor kanaal 61 is geslepen voor 17,505 MHz en kanaal 61 is in werkelijkheid 35,010 MHz dus precies een factor twee hoger, dus "ergens" in de zender wordt de boel verdubbeld ... maar andere merken lossen dit weer anders op (en zelfs binnen één merk zijn er (historisch) vaak meerdere systemen in gebruik) ... dus als je weet welk systeem gebruikt wordt, zou je dit (in noodgevallen) kunnen uitwisselen met de kristallen van een merk dat het zelfde systeem hanteert (maar de garantie dat het ook werkelijk werkt heb je nooit Bij "single-conversie" ontvangers (de "universele-eenvoudige" ontvanger) ligt het wat makkelijker ten eerste wordt bijna standaard een "ontvanger" chipje van Motorola of Toshiba gebruikt en is de middenfrequentie standaard 455 kHz .... dus gebruikt "iedereen" een kristal dat geslepen is op de werkelijke frequentie -/- 455 kHz, in het kanaal 61 voorbeeld wordt dat 35,010 MHz -/- 455 kHz = 34,555 MHz ... doordat deze ontvangertjes al constructief veel op elkaar lijken (verschillen zitten voornamelijk in de kwaliteit van de filter's) en ze de zelfde kristalfrequentie gebruiken zou de uitwisselbaarheid van kristallen moeten werken ... echter de praktijk is wat weerbarstiger en ook hier werk niet alles zondermeer ... dus ook hier alleen dan uitwijken naar kristal van een ander merk als noodmaatregel, met een goede reikwijdte test voordat de boel de lucht ingaat ...
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! Laatst gewijzigd door Dirk; 23 december 2008 om 11:36 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 44
|
rwijnhov, optie C blijft ook in het verhaal van Hezik overeind. Dat is de enige van het rijtje die ALTIJD werkt. Sommige ontvangers werken inderdaad met andere merken kristallen maar daar is niks met zekerheid van te zeggen.
__________________ Groet, Arjan. Mijn vloot __Fotoalbum VGG leden Dé database Vintage Glider Group website |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |