![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 maart 2007
|
Hai allemaal, Wie kan mij iets vertellen over het zgn. flipperen van servo's. Ik snap dat de oorzaak soms gewoon zit in defecte onderdelen, slijtage of storingen van buitenaf (masten e.d.). Ik heb in mijn boot twee servo's die nergens last van hebben en twee zwaardere servo's die in het middenbereik behoorlijk onrustig zijn (dus helemaal naar links of naar rechts gestuurd, is er niets te merken, beweeg je ze echter wat langzamer op en neer, gaan ze stotteren halverwege...) Gek genoeg de een meer dan de andere... en als ik de aansluitingen ervan op de ontvanger omwissel, is het ook de andere servo. De ontvanger + zender zijn al vernieuwd. Is dit volgens jullie een defect van de servo of gewoon oorzaak van buitenaf/een specifieke frequentie die bij mij in de buurt stoort....??? Kan dit? Het gaat om wat oudere torque servo's die in het verleden misschien soms zwaar belast zijn geweest en nu lichter werk hebben, apart gevoed via 4 nieuwe penlites op de ontvanger. Bedankt voor wie mee wil denken! Groetjes, Joost. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Als de afwijking meewisselt als je de aansluitingen wisselt lijkt het niet aan de servo's te liggen zou ik denken. Probeer ze eens op een heel ander kanaal van je ontvanger; of op een andere ontvanger of zender.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Het wordt wel gezien dat slechts één slechte servo de overige servo's kan storen. Een methode om storing (welke storing dan ook) uit te zoeken is je R/C installatie stap voor stap uitpluizen. Maar dat had je zelf al bedacht
__________________ Liebherr hijskraan 1/8 | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 1 november 2006 Locatie: De Efteling Leeftijd: 39
|
Soms wordt dit stotteren veroorzaakt door een slechte potmeter in je servo. Zeker in boten waar het al snel extra vochtig is kan dit optreden. De servo veel laten werken wil vaak wel helpen, de oxide wordt dan weer weggepoetst.
|
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2007 Locatie: Brugge (Belgie) Leeftijd: 34
|
hiermee kan je het ook doen. Hobbycity Online R/C Hobby Store : GTpower Servo Tester $7.28 het kan idd ook een kanaal zijn in je zender of ontvanger...
__________________ Logo 400- Compass 6HV - Logo600SE All BeastX -FF8Super |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
De zender en de ontvanger zijn al vernieuwd. Hoe zit het met de ontvangeraccu? Is die ook al eens vervangen? Als servo's vervelend doen is dit meestal het gevolg van spanningsinstabiliteit. Dit wordt dan weer veroorzaakt door een te zwakke accu, te lange kabels en/of slechte stekers. Als een servo uitsluitend in het middengebied rottig doet is dit als regel het gevolg van een vervuilde of doorgesleten potmeter. Meestal is het vervuiling, doorslijten komt praktisch niet voor en al helemaal niet in een scheepsmodel. De servo veel laten werken, zoals Mrblobby voorstelt, is dan een goed plan. Om dit te versnellen kun je ook de servo openmaken, één tandwiel verwijderen en vervolgens het eindtandwiel een flink aantal keren met de hand van aanslag tot aanslag bewegen. Uiteraard wel met enig beleid, dus niet met kracht tegen de eindblokkering laten komen. Op deze manier veeg je de Cermetbaan van de potmeter effectiever schoon dan met normale servobewegingen.
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 27 maart 2007
|
Kijk! Hardstikke bedankt voor de snelle reacties allemaal!!! De ontvangeraccu en de draden heb ik netjes nagekeken en die lijken me in orde. Het betreft een tweedehands voerboot waar ik nu echt zo'n beetje alles aan vervangen heb... Veel oxidatie idd! Denk dat daar wel iets in kan zitten! (letterlijk en figuurlijk! Denk dat ik de motor ook maar eens in de Cola laat liggen weken, hahaha!!! Ik ga het eens proberen met veel bewegen of anders toch open maken. Kan best eens werken! Thanx! Groetjes, Joost. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
|
Je geeft aan dat de ontvanger accu is nagekeken. Waar is je beslissing dat deze in orde is op gebaseerd???
__________________ Futaba FX-30 V3.0 NL, 2.4 GHz Robbe Telemetrie, Simprop Telemetrie met gesproken meldingen Laatst gewijzigd door N.P.S.; 3 mei 2009 om 12:38 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |