Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 mei 2009, 11:19   #1 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard probleem met bediening

Hoi,

Ik ben een voerboot aan het repareren maar ik heb een klein probleempje.
Deze voerboot heeft 2 voerbakjes een rechts en een links. deze werden vroeger met de rechtse stick bediend (stick rechts = rechter voerbakje en ja je voelt hem al komen: stick links = linker voerbakje) elk voerbakje werkt met een aparte servo. Ik zit dus met twee stekkers voor een kanaal.
Hoe kan ik dit oplossen?
Dank bij voorbaat

PS het geheel werkte vroeger met een printplaat maar deze wil ik niet meer plaatsen daar ze regelmatig kapot gaat en de kosten te hoog zijn.
Bert51 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2009, 11:43   #2 (permalink)

Michael16tsx's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Hey bert,

Op veel vliegtuigen zit zo'n soort zelfde functie. dit noemen ze hier de dual aileron functie. dat is een instelling die je op je zender kan instellen en waarbij je 1 servo moet aanlsuiten op de aileron van de ontvanger en de andere servo vaak op de aux.

als het goed is staat het in je handboek van de zender beschreven hoe je dit op jouw zender in kan stellen.
Oud 29 mei 2009, 12:32   #3 (permalink)

Leeftijd: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michael16tsx Bekijk bericht
Hey bert,

Op veel vliegtuigen zit zo'n soort zelfde functie. dit noemen ze hier de dual aileron functie. dat is een instelling die je op je zender kan instellen en waarbij je 1 servo moet aanlsuiten op de aileron van de ontvanger en de andere servo vaak op de aux.

als het goed is staat het in je handboek van de zender beschreven hoe je dit op jouw zender in kan stellen.
Maar vergeet dan niet de servo offset mechanisch juist in te stellen want een aileron gaat naar boven en beneden.

Beter is een dual spoiler functie. Ik gebruik dat in RES modellen om te ondersteunen tijdens een bocht in thermiek. Een spoiler gaat dan lichtjes naar boven (of meer in functie van de ATV instelling) en is gemixt met het richtingsroer.
Oud 29 mei 2009, 14:08   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 55
Standaard

De meest simpele manier is 1 servo in het midden die een borgstang naar links en rechts beweegt. Als de servo in het midden staat is de stang zo lang dat beide bakjes vast worden gehouden en er niets gebeurt. Beweeg je de knuppel bijvoorbeeld naar rechts dan zal de servo naar rechts draaien en de borgpen uit het rechter bakje trekken waardoor hij omkiept. De borgpen wordt dan wel verder in het linker bakje geduwd maar als je daar bij de bouw rekening mee houdt is dat geen enkel probleem.
De knuppel weer in het midden is de borgpen weer in het midden. Het rechter bakje is leeg maar het linker bakje wordt nog steeds door de borgpen vast gehouden en blijft dus op z'n plaats.
Beweeg je de knuppel nu naar links dan wordt de borgpen naar rechts geduwd en uit het linker bakje getrokken dat dan ook omkiept. Daarna moet je weer naar de kant om de bakjes weer te borgen en weer vol te doen met voer of je haak er in te leggen.
Dat lijkt mij de meest simpele manier op het zaakje werkend te krijgen. Het kost maar één servo en je hebt geen mixers of andere "moeilijke" dingen nodig.
Moet het toch met twee servo's dan zal je of die servo's via een Y kabeltje aan één kanaal hangen en het bovenstaande systeem gebruiken of je moet twee kanalen gaan gebruiken en gaan mixen.
Het hangt dan af van welke zender je gebruikt maar bij de Futaba zenders die ik heb kan je een mixer instellen waarbij je zelf op kan geven hoeveel je de kanalen mixt.
Je kan ook instellen hoeveel uitslag de servo naar elke kant maakt. Je kan dat instellen van +110 de ene kant op, 0 in het midden tot -110 de andere kant op
Dan kan je twee kanalen via 1 knuppel aansturen maar elke servo maar een halve slag laten maken. Het hoofdkanaal zet je dan op bijvoorbeeld +100, 0, 0. Het slave kanaal op 0, 0, -100. In de middenstand staan beide servo's in het midden. Als je de knuppel de ene kant op beweegt zal de ene servo tot +100 krijgen en dus uitslaan terwijl de andere nog steeds 0 krijgt dus stil blijft staan. Hetzelfde geldt voor de andere kant op alleen beweegt dan de andere servo.
Oud 29 mei 2009, 14:49   #5 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Het simpelste is toch een vrij kanaal gebruiken als je dat nog hebt. 3 motor, 4 sturen, 1 rechter bakje en 2 linker bakje. Het is dan wel stick naar voren ipv stick naar links voor 't linker bakje.
tieske is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2009, 15:00   #6 (permalink)

Michael16tsx's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

ja of je gebruikt 1 van de andere kanalen, kanaal 5 en 6 bv ? dan is het alleen de knop omzetten.
Oud 29 mei 2009, 17:07   #7 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Standaard

@Bert
Voor alle zekerheid: op welke frequentieband 'zit' je? 35MHz band is wettelijk alleen voor RC vliegen, niet voor boten en auto's.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2009, 18:24   #8 (permalink)

edge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren Bekijk bericht
@Bert
Voor alle zekerheid: op welke frequentieband 'zit' je? 35MHz band is wettelijk alleen voor RC vliegen, niet voor boten en auto's.
@ Ron : Ik weet niet waar die vraag op gebaseerd is maar ga je dat aan iedere RC boot/auto bestuurder vragen ???

ps ik zou 2 stangen gebruiken die een vrije slag hebben.
Of twee stangen die door een geleider loopt en in de neutraal stand net niet de voederbak om duwt en als je links stuurt dat een stang tegen de linker bakduwt en dat het stangetje verder weg getrokken wordtvan de rechter bak
en als je rechts stuurt net anders om ( de voederbakken blijven dan wel "open" hangen)
edge is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2009, 19:24   #9 (permalink)

Standaard

Citaat:
@Bert
Voor alle zekerheid zit ik op 40Mhz (het is nl een boot)

De V-mixer (kanaal 3 en 4) op mijn zender is reeds in gebruik voor de motoren aan te sturen.
Er zijn reeds 2 servo's ingebouwd (een voor elk bakje)
Ik zoek eigenlijk een vervanger voor hetgeen op de print zat tervoren.
Voorlopig heb ik ze op 2 afzonderlijke kanalen gezet

Groeten
Oud 29 mei 2009, 20:06   #10 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edge Bekijk bericht
@ Ron : Ik weet niet waar die vraag op gebaseerd is maar ga je dat aan iedere RC boot/auto bestuurder vragen ??? ...
In ieder geval aan iedereen met een voerboot. D.w.z. vissers die niet echt in het modelbouwmilieu zitten en daardoor veel minder goed op de hoogte zijn van regelingen.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 mei 2009, 12:23   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
In ieder geval aan iedereen met een voerboot. D.w.z. vissers die niet echt in het modelbouwmilieu zitten en daardoor veel minder goed op de hoogte zijn van regelingen.
Normaal zouden de boten die in de handel verkocht worden,in orde moeten zijn met de reglementen. Is dit niet het geval, dan maak ik me sterk dat minimum de helft van de vissers niet weten waarover je het hebt, als je over de frequentie begint. Zij kunnen je dan ook niet antwoorden op je vraag. Voor de overigen geldt dat ze misschien geintereseert zijn in de techniek en dus zoals ik even gaan kijken op een modelbouwforum.

Groeten
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten