Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 juni 2009, 22:37   #1 (permalink)
ruba
Guest

Standaard Vreemd gedrag stuur servo

Hallo,
Ben een behoorlijke nieuwkomer op het gebied van modelbouw maar ik heb een probleem waar ik niet uitkom.
Bij mijn benzineauto stuurt de stuurservo bij maximaal naar links ineens maximaal naar rechts. Met boerenverstand kan dit aan ontvanger of servo liggen. Als ik de servo's wissel blijft het probleem bestaan. Dus kanaal 1 doet vreemd ongeacht de servo die ik er aan hang. Conclusie ontvanger stuk. Klopt dit?
Beide servos zijn van het type Graupner C 512
Ontvanger Graupner B4 SSM 40 B
Zender Graupner C4-X SSM 40

Voordat het probleem zich voordeed 'verliep' de stuur instelling telkens. Misschien dat dit nog ergens op wijst?

Als de ontvanger daadwerkelijk stuk zou zijn, waarmee zou deze dan vervangen kunnen worden? Als ik bij bijvoorbeeld conrad kijk zie ik tal van ontvangers. Wat ik er van begrijp moet het een 40MHz AM ontvanger zijn met JR stekkers. Op de ontvanger staat 4 kanal. Waarom zijn er 4 kanalen nodig? Er zitten maar twee stekkers aan. Als ik de plaatjes van 4 kanaalsontvangers bij conrad bekijk zitten daar ook 4 stekkers aan.

Zoals je ziet meer vragen dan antwoorden. Iemand die me wat verder kan helpen?
Alvast bedankt,
Ruben
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 22:45   #2 (permalink)
Sco

Standaard

heb je niet perongeluk het reverse knopje op de afstand bediening omgezet , dan kan het inderdaad zijn dat je stuurservo nu andersom werkt.
Oud 17 juni 2009, 22:52   #3 (permalink)
ruba
Guest

Standaard

Nee reverse is niet ingeschakeld. Bij licht uitsturen gaat alles nog goed totdat je (bijna) maximaal links uitstuurt dan draait de servo ineens maximaal naar rechts.
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 23:00   #4 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Lijkt dat niet meer op een defecte potmeter in de stuurknuppel (of van het stuurwieltje als het een stuurwielzender is)? Een ontvanger die dat doet heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Probeer het eens met een andere zender voordat je de ontvanger gaat vervangen....
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 23:08   #5 (permalink)
ruba
Guest

Standaard

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Wordt die potmeter met de knuppel bedient? Of is die slechts bedoeld als afstelling?
Ik geloof dat er hier iemand in de buurt woont met een modelvliegtuig. zal hem eens vragen om zijn zender te proberen.
Bedankt voor de tip! Is het misschien voor een paar euro weer gemaakt.

Overigens, uit interesse: Hoe zit dat met 2 vs 4 kanalen. Heb je per functie 2 kanalen nodig?
Ruben
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 23:17   #6 (permalink)

Standaard

Je knuppeltje bedient inderdaad een potmeter. En als die vuil of defect is krijg je vreemde stuurbewegingen.

Over de kanalen: een kanaal is waar je één servo mee kunt bedienen. Dus links/rechts is één kanaal, gas open/dicht is er ook één. Voor een auto heb je dus minimaal 2 kanalen.

Graupner zet je soms op het verkeerde been; een MX-12 zender is zeskanaals, waarbij de 12 staat voor de berekening zoals jij die maakte Een MX-16 is dus 8 kanaals. Bij de ontvangers doen ze het in de type-aanduiding soms op dezelfde manier, soms op de gebruikelijke manier.
Oud 18 juni 2009, 00:21   #7 (permalink)

Corrien's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

In je zender is blijkbaar de stuurknuppel gescheurd, waardoor de potmeter is losgeraakt en vervolgens is verdraaid.

Als je de zender openmaakt kun je de stuurknuppel vergelijken met de gasknuppel. Beide knuppels hebben een potmeter met een 8 mm as, waarin een gleuf zit. Als je de gasknuppel in de middenstand houdt, staat deze gleuf precies horizontaal. Bij de stuurknuppel hoort dit ook zo te zijn, maar dat is blijkbaar niet meer het geval.

Je verdraait deze potmeter-as totdat deze ook horizontaal staat. Vervolgens draai je het parkertje los, dat in de kunststof meenemer zit. Dit parkertje zorgde er voor, dat de potmeter-as vast bleef zitten in deze meenemer. In het gaatje laat je wat dunne 5 sec. lijm lopen. Nadat de lijm is uitgehard werkt alles weer, zoals vroeger.
Oud 18 juni 2009, 23:28   #8 (permalink)
ruba
Guest

Thumbs up

Probleem zat hem inderdaad in de zender.
Het meenemertje was gescheurd waardoor hij niet meer goed om het asje klemde. Daarnaast zat de potmeter met as zelf ook niet goed vast. Een beetje secondelijm op beide plaatsen heeft het euvel verholpen.
Allen enorm bedankt voor de snelle respons! Vooral Jan voor de perfecte analyse....dit heb je vast al eens eerder gezien
Morgen maar eens kijken of we hem weer aan praat krijgen.
Groeten,
Ruben
  Met citaat reageren
Oud 18 juni 2009, 23:40   #9 (permalink)

Standaard

Leuk dat je even laat weten dat je het gevonden hebt. Altijd prettig als mensen dat doen
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
defect, ontvanger, servo

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten