Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 oktober 2009, 23:33   #31 (permalink)
Teus
Guest

Standaard

Zoals beloofd mijn bevindingen tot nu toe;

Zoals verwacht functioneerd het zonder problemen na zo'n 4 weken vliegen. Ik heb alle vluchten gelogd en uitgelezen en geen storingen kunnen ontdekken. De code waarvan ik eerst niet wist wat het was is een melding van het terug kanaal dat zijn signaal even wat slechter zag en heeft niets te maken met het zendsignaal naar de ontvanger toe. Ik kreeg hier keurig antwoord op van Weatronic binnen twee dagen.

Reikwijdte test op 1 Mw zonder problemen minimaal 120 passen weg. Geen hinder ondervonden van andere vliegers die tussen mij en het model stonden te vliegen. Tijdens het programeren is het zelfs geen probleem dat ik zender in de huiskamer aan de PC heb om de ontvanger te programeren en dan staat mijn model nog gewoon in de hobbykamer 15 meter verderop en twee muren verder! Dus hier geen problemen met slechte signalen als er wat tussen het model en de zender staat

Programeren gaat ook zeer gemakkelijk en gaat direct naar de ontvanger toe via het zendsignaal, dus geen losse touwtjes om de ontvanger aan te sluiten nodig. Kan gewoon in het model blijven. Ik heb gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een curve op het gas in te programeren daar dat op mijn zender de Mpx 3030 nogal omslachtig is op het gaskanaal. Curve stond er in 3 minuten in en alles is mooi te zien wat je doet in het programma. Wel een aandachtspunt voor de failsafe instelling. Deze staat standaard af fabriek op 0% van het kanaal (middenstand dus). Dat moet je dus gelijk aanpassen daar b.v. je gas naar halfgas toe gaat wat denk ik niet is gewenst.

Conclusie;

Tot nu toe zeer tevreden en gebruiksvriendelijk. Was in 5 minuten gemonteerd in de zender. Werkelijk plug and play!

Gr. Teus
  Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2009, 11:22   #32 (permalink)
Teus
Guest

Standaard

Vond net een zeer interessante thread op RC universe over hoe de signalen van de zender/ontvanger te intrepeteren in Gigacontrol.

Dit verduidelijkt een hoop veer velen denk ik, waaronder mij. Altijd prettig als iemand zich daar in vast bijt.

Weatronic 2.4 diagnostic tool
  Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2009, 14:47   #33 (permalink)

nimbus's schermafbeelding

Standaard

Hoi Teus

Was hem ook al aan het volgen ...hier zullen veel vragen beantwoord worden.

Eigenlijk zouden ze het Gigacontrol menu bij elk ander 2,4 Ghz systeem verplicht moeten bijleveren, al was het maar uit het oogpunt van veiligheid.

Wat ik nog niet wist is dat de Redunante Framerate in PCM modus hoger is als die van PPM modus .....

In PCM there are 25 source frames, whereas in PPM there are 50 source frames. So the PPM mode will be more precise ( if you can feel the difference between a signal that is updated 50 times per second instead of 25 times ). However the PCM mode will be more robust since the PPM transmission will have 50 redundant frames, whereas the PCM one will have 75 redundant frames.

The Weatronic link transmits 100 frames per second. Each frame consists of the orders coming from the transmitter and some data generated by the antenna module ( mostly link quality related ).
The Tx systems send the flight orders at a rate taht is much slower than 100 per second. For example, the JR/Graupner PPM system works at 45 fps, and the PCM system at 25 fps. This rate can be seen in the "source frame" column of the NavView window.

Every time the antenna module is ready to send a new frame to the Rx, it will look if the order has been updated by the Tx. If not, it will send the last order generated.
So for the PPM UNI mode, the system will send two identical order/frames in a row, and 3 identical every 10 frames.
In the PCM mode, the system will send 4 identical orders/frames in a row.

As you can see, even is you loose half of the frames, you will not feel it on a PPM mode.
You can afford to loose 3/4 of the frames on PCM mode before noticing it.
Quite robust...

Heb trouwens van Alwin de mededeling gekregen dat voor het einde van dit Jaar de nieuwe SMALL ontvangers leverbaar zullen zijn en wel een 4Kan en een smalle 8Kan voor in de F3B rompen.

Gr
Nico

Laatst gewijzigd door nimbus; 15 oktober 2009 om 15:11
nimbus is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2009, 15:14   #34 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

[knip] je had je post geedit, nu is mijn opmerking niet meer van toepassing
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2010, 21:55   #35 (permalink)
Teus
Guest

Standaard Binnenkort software update beschikbaar

Interesant voor de Weatronic gebruikers.

O.a. spraak toegevoegd voor de Vario en GPS module

Lees hier het origineel

Citaat:
advance notice ! Software Update

We have detected a little problem that we have to fix. We got a problem with the Flashing Code with the C-Type. We are really sorry about it, but we will have delay until the delivery of the software package to 25th June 2010.

Below an example of the improvements:

-Speech for the Vario system.
-Speech for the GPS.
-Telemetry protocol implemented for 60 sensors.
-Logging of sensor data
-Version check of the used receiver and transmitter
-No twitch at modern servos with receiver ON only
-No servo twitch when overdriving
-With missing Failsafe everything gets switched to "Hold" when there are disturbances
-Multi-module and support Multinaut
-Slave receiver for multi-module receiver without cable (two receivers, one transmitter)
-Sensibility adjusted to normal operate conditions
-Improved handling of binding
-Gyro receiver enabled to normal Gyro operating
-expanded GigaControl

We hope all our clients understand that we have to take another 9 days, but we want to please you with the delivered functionality.

To meet the expected onslaught of updates we request our clients to order the necessary cables and SD-cards etc. We will offer a update package which will be found in the shop these days.

All the new receivers and transmitters will be supplied with this release. The new update will make functions like telemetry, speech output, Vario and GPS possible. Because of the big amount of new functions it will not be possible to make a crosslink between old and new firmware.

All tests are running at full speed. We are glad about the success that our testers Thomas Höchstmann (1.) and Florian Schambeck(4.) had at the German Sail-drag championship. Congratulations!

Florian Schambeck used our newest software, Vario and GPS and was very happy with it.
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2010, 08:03   #36 (permalink)

Arnout Janssen's schermafbeelding

Leeftijd: 63
Thumbs up

De laatse softwareversie 2.30 voor TX en RX geflasht, werkte uitstekend.

Je bent wel verplicht om alle in gebruik zijnde ontvangers van deze sofwareversie te voorzien en opnieuw eenmalig te binden.
De LinkVario, LinkVario Dual en de nieuwe kleine Smart 8 ontvanger (idiaal voor F3J/B modellen) staan in de wachtrij voor uitlevering medio augustus.
Oud 18 juli 2010, 08:12   #37 (permalink)
Teus
Guest

Standaard

Ik moet het nog doen, heb net vorige week mijn update kabel binnen voor de micro ontvangers.

Heb zelf de Smart 8 met Gyro op mijn verlanglijstje staan

Vraagje Arnout,

Ben je na de update van de ontvanger je programering kwijt, of blijf deze er in staan? Zo ja, kan je dan een back-up terugzetten of moet je hem opnieuw inprogrameren?

Gr. Teus
  Met citaat reageren
Oud 18 juli 2010, 18:55   #38 (permalink)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
Vraagje Arnout,
Ben je na de update van de ontvanger je programering kwijt, of blijf deze er in staan? Zo ja, kan je dan een back-up terugzetten of moet je hem opnieuw inprogrameren?

Gr. Teus
Hallo Teus, ik kom net terug van het sleep-zweefvliegen, even de nieuwe software 2.30 uitgeprobeerd; en natuurlijk zoals verwacht, probleemloos. Je kunt nu de zender als het ware boven op het model leggen, binden of quickbinden, alles werkt zoals door WEA opgegeven.
Wat betreft de ontvanger-programering, dit heb ik in de "Wichtige Info" even nagekeken. Je moet een back-up maken van je ontvangerinstellingen en na de software-update deze terugplaatsen. Door de update naar 2.30 wordt de ontvanger terug in de "Werkseinstellungen" gezet.
Zelf gebruik ik mijn ontvangers allemaal in deze standaard instelling en programmeer alleen in de MC4000 zender.
Overigens ben je wel verplicht om deze software-update uit te voeren indien je de nieuwe Smart 8 ontvanger gaat gebruiken. Deze worden alleen in 2.30 geleverd en deze werkt niet met oudere software TX-versies.

BTW, Je kan je bijna niet voorstellen hoe gelukkig ik met de keuze voor Weatronic ben, zeker nu de nieuwe Smart 8 RX en LinkVario op uitlevering staan. Mijn Schulze Skymelody Vario is al verkocht binnen mijn club aan een Futaba piloot, die volgens mij nog lang kan wachten op een totaal geintregreerd Telemetrie systeem in een TX-moduul.
Oud 18 juli 2010, 19:10   #39 (permalink)
Teus
Guest

Standaard

Bedankt voor je reactie Arnout,

Ik ben tot nu toe ook heel tevreden over het systeem, en kan alleen maar nog beter worden als alle nieuwe ontwikkelingen beschikbaar zijn in augustus

Gr. Teus
  Met citaat reageren
Oud 25 juli 2010, 11:56   #40 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

pietervisser's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

zo eergisteren bij nico ook mijn weatronic spullen opgehaald.
na een uitgebreidde uitleg van nico (alle functies en uitleg van de software) de spullen meegenomen en thuis in mijn kist ingebouwd.
Ik heb er al flink mee zitten spelen en vooral alle mogelijkheden in de software moet ik eens verder onderzoeken.
Ik heb nu alles weer werkend in de kist en de rest van de programmeer mogelijkheden ga ik eens rustig uitproberen.
Binnenkort ook de gps module inbouwen (zou nog 3 weken duren) en dan eens zien hoe hoog, snel en ver weg we eigenlijk vliegen.
Tot nu toe erg tevreden met de service van Nico (superwings) en nog geen spijt van mijn overschakeling van fasst naar weatronic...
Oud 25 juli 2010, 12:40   #41 (permalink)

Smile Weatronic versus FHSS

Hallo Pieter! Ik heb de stap ruim 1 jaar geleden gemaakt.Geen enkel probleem gehad met wat voor kist dan ook.Je zult er geen spijt van krijgen.Succes ermee!!!

Groet, Erik.
Erik van Dijen is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2010, 12:59   #42 (permalink)

Standaard

zal wel lukken denk ik....
Oud 3 augustus 2010, 16:16   #43 (permalink)

Thumbs up WEA Shop

De Smart 8 ontvanger, Link Vario, Link Vario Duo en GPS modul staan in de shop en zijn bij WEA te bestellen.
Oud 3 augustus 2010, 16:20   #44 (permalink)

Standaard

ik zag het en de gps module gaat hard....
Oud 9 augustus 2010, 09:48   #45 (permalink)

nimbus's schermafbeelding

Standaard Tja......

Tja ....sommige Nederlanders zullen nog even moeten wachten .....
maar velen ook weer niet.
Mvg.
www.superwings.nl

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Janssen Bekijk bericht
De Smart 8 ontvanger, Link Vario, Link Vario Duo en GPS modul staan in de shop en zijn bij WEA te bestellen.
nimbus is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Labels
weatronic, weatronic 2.4ghz

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten