Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 januari 2010, 23:56   #16 (permalink)

Romke's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

okidokie,

de ombouw is geslaagd! en om het topic even aan te vullen een klein verslagje,

Om de X8D hack module aan te sluiten heb je zoals al bekend 3 pinnetjes nodig: plus, grond en het ppm signaal. waarvan de laatste vaak het probleem is. Op de FX 18 mag dit geen probleem zijn er zitten op het rf bord 3 pinnetjes naast elkaar. van rechts naar links, plus min en ppm. De aansluiting op de FX18 module kan rechtstreeks op de pinnetjes geprikt worden er hoeft dus niet eens gesoldeert te worden!

Click the image to open in full size.

je kan de 3 pinnetjes in het midden van de foto zien, de aansluiting als op de foto gezien is rechts naar links net andersom, maar normaal gesproken werk je niet ondersteboven aan je zender
Een impressie van het binnen werk, begint wel wat rommelig te worden. Daar moet ik het weekend nog maar even naar kijken

Click the image to open in full size.En ook nog even een plaatje van de buitenkant, vind het er zeker gaaf uitzien met de 2 antennes.
En hier nog even beter te zien hoe de antenne nou gemonteerd is.

Al met al vind ik de X8d hack module een super methode om op de 2,4GHZ over te stappen, als je geen zender hebt die module based is. Bovendien kan je de ouwe vertrouwde 35 mhz zo blijven gebruiken. Ik hebt op het moment nog geen switch maar die gaat er wel komen.

Hoop dat ik hiermee nog iemand kan helpen

Groeten, Romke
Romke is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2010, 00:17   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 55
Standaard

Je moet wel uitkijken met het plaatsen van een antenne vlak achter een andere antenne. Als de afstand tussen de twee antennes kan ook kritisch zijn. Als het een gedeelte of veelvoud is van de golflengte kan het voordelen hebben maar ook nadelen. Wanneer een voordeel? Wanneer een nadeel? Ik kan dat niet voorspellen.
Een extra probleem kan de schaduwwerking van die andere antenne zijn.
Hiervoor heb ik het onderstaande tekeningentje gemaakt. Als de 35MHz antenne erg dicht op de 2,4GHz antenne staat kan je een flinke schaduwwerking hebben. In dat gebied kan het signaal van de 2,4GHz een (heel) stuk zwakker zijn. Wanneer je vliegtuig net in die richting vliegt kan je dus reikwijdte problemen krijgen.
Het is geen wet dat dit gebeuren zal maar het kan wel. Houdt daar dus rekening mee.
Oud 20 januari 2010, 00:28   #18 (permalink)

Bronsky's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Ziet er goed uit Romke!

Maar kun je niet gewoon de 35 MHz antenne eruit draaien als je 2,4 GHz vliegt?
Oud 20 januari 2010, 17:54   #19 (permalink)

Romke's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

ik denk dat het inderdaad het veiligst is om de 35mhz antenne eruit te draaien als ik met de 2.4 ga vliegen. Dan ben je van het schaduw probleem af. Maar ik ga eerst even testen of het schaduw effect ook daadwerkelijk optreed.
Romke is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2010, 00:36   #20 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bronsky Bekijk bericht
Het is gelukt! Omschakelbaar tussen 2,4 gHz en 35 mHz.

De volgende schakeling is in de FX18 gebouwd. Hierbij wordt zowel de + als de - geschakeld tussen 35 mHz en 2,4 gHz.
De toegepaste schakelaar is een dubbelpolige tweestanden veiligheidsschakelaar. Zoiets als deze maar dan dubbelpolig.

Het kabeltjes van het processorboard naar de schakelaar liep orgineel rechtstreeks naar de 35 mHz HF gedeelte. Deze is nu dus onderbroken en loopt naar de middelste pennen van de schakelaar.

Vanaf de bovenste en onderste twee polen lopen de + en - van resp. de 35 mHz en de 2,4 gHz (Assan) module.

Het PPM signaal t.b.v. 2,4 gHz wordt afgetapt van de middelste pen van de jack-plug socket. Zie onderstaande foto. Het oranje draadje is het PPM signaal.

Wellicht hebben mede FX18 eigenaren hier iets aan...
Hallo Ik heb inmiddels ook mijn assan module binnen voor ombouw naar 2,4 Ghz. En ik wil ook mijn zender nog kunnen gebruiken voor 35 Mhz. Het schema van de schakelaar is wel duidelijk. Maar waar zitten de +en - draden van de procesor board. Die dan op schakelaar gesoldeerd moeten worden. bij voorbaat dank voor het antwoord.
Oud 19 januari 2011, 18:00   #21 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Erg interessant draadje! Ik heb de FX18, en wil deze dus ook gaan ombouwen.

2 vragen, wat kost zo'n module, en waar kan je die bestellen?
Oud 22 januari 2011, 19:45   #22 (permalink)

skippie's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8D 2.4GHz trainer port X8-hack module (PPM Only)
Oud 8 februari 2011, 02:11   #23 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Standaard

Hoe ik de Assan module aan moet sluiten snap ik nog wel. Ook ik wil beide frequenties gaan gebruiken. Hoe kan ik de 40 Mhz uitschakelen. Is het verwijderen van het kristal voldoende? Of kan ik eenvoudig de 40 Mhz uitschakelen met een schakelaar? (ik wet neit welke draad ik dan moet hebben...
Oud 9 februari 2011, 03:00   #24 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Standaard

Hallo,
Ik heb de module in de zender zitten, en als ik de zender aan zet werkt de module wel, ik zie in iedergeval een rode led oplichten.

Alleen als ik de module in de bind modus wil zetten, krijg ik met geen mogelijkheid de rode led aan het knipperen. Volgens de handleiding zou ik stick 2 tot 2 x moeten bewegen, met een rode knipperende led als resultaat. Bij mij werk dat niet.

Zender staat in PPM mode, zoals beschreven staat.

Iemand een idee?
Oud 9 februari 2011, 05:16   #25 (permalink)
SRS

SRS's schermafbeelding

Standaard

Zo, de hele nacht bezig geweest, o.a. met het zoeken op het www voor info. (zit nu in de nachtdiensten, vandaar)

En het werkt! Alleen heb ik mijn ppm signaal rechtstreeks vanaf de jackplug aansluiting afgetapt. Het signaal op de andere pennen blijken te zwak te zijn, waardoor de Assan module niet gaat werken.

Hier een quote van RC groups.

Citaat:
Couple pictures attached, there are probably many other ways to do this (one being presented in the Jeti Duplex instructions for the FX-1. There is one report on the original Assan X8 thread where the third pin of the same pins (from where I took the power) is reported to give the signal. However, this did not work for me, voltage level appeared to be far too low.
In mijn geval werkte het ook niet, maar na wat soldeerwerk heb ik het alsnog werkend gekregen. Binden gaat nu prima, ff met de stik friemelen en de led gaat knipperen.

Alleen weet ik niet waar de condensator voor dient die bij de module zit.
kan iemand mij daar een antwoordt op geven?
Oud 19 mei 2011, 22:27   #26 (permalink)

Vinze's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

heeft iemand een idee of de assan tx hack module een ondergrens heeft qua voltage? ik heb nu 2 zware storingen gehad waarbij het toestel niet meer controleerbaar was echter nog wel response gaf op stick input.

allebij op dezelfde afstand en nu ik terug kijk was mij accu spanning op de zender ook rond de 9,6 volt
Oud 20 mei 2011, 16:09   #27 (permalink)

JOSKEWATT's schermafbeelding

Leeftijd: 60
Standaard assan-hackmodule

Hello vince,
In mijn mpx zender zitten slechts twee lithions -dus merkelijk minder dan uw 9,6 volt- en deze werkt steed prima, die ondergrens is echt wel laag, zeker rond de 6-7 volt ), ik denk dat uw probleem elders is te zoeken.....
mvg Josse
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten