Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 22 december 2009, 20:48   #1

Standaard Project: Buitenboordmotor (15 KW )

Hey Mensen,

Mijn plan is om met een boot rond de 30km/h te kunnen varen met behulp van een 10-15kw electrische buitenboordmotor, hierbij denk ik aan een Zodiac opblaasbare boot omdat deze met 5pk brandstofmotor al in plannee komen. Ik zal wat dikke accu's moeten vervoeren dus flink wat meer power is welkom.

Er is een bedrijf dat een complete brushless outboard verkoopt, maar helaas kost dit ongeveer 8000 euro.
YouTube - Wasserski mit Elektroboot - 20 Knoten High-Speed mit aquawatt Elektro-Außenbordmotor

Maar dat is dus uiteindelijk mijn doel, na veel motoren te hebben overwogen en de vraag of ik wel een motor moet gebruiken uit de modelbouw, want een normale DC motor is misschien wat beter geschikt voor ruigere werkzaamheden, ben ik uiteindelijk gestrand bij onderstaande :

Jeti Spin 300 A 500 euro
Predator 37 Brushless 1000 euro
Predator 37

Attachment browser: Pletti_and_Spin.jpg - RC Groups

En dit monteren op een bestaande buitenboordmotor 10pk, en de originele brandstofmotor verwijderen.

Een trapje lager zou ook kunnen om de kosten iets te dekken, Jeti Spin 200 staat immers voor rond de 200 euro te koop op vraag/aanbod forum. Maar dan zit ik net aan de grens en zal ik altijd het uiterste uit het de motor en regelaar moeten halen om rond de 10 kw te komen.

Dus een te sterke motor en regelaar is altijd in je voordeel denk ik.

Over de accu's ben ik nog niet uit, ik heb al 2x Optima Yellow top spiraal accu's 12v 55Ah 20kg, maar ik ben meer weg van Lipo's, die houden hun spanning mooi hoog en leveren een zeer stabiel vermogen, stel dat ik om te beginnen 8x 3s 5000mah koop waarvan 4 in serie en dat 2x parrallel. Dus 44,4v 10ah 25c = 11kw continu mogelijk.

Als dit werkt dan koop ik exact zelfde setje lipo's erbij voor betere actieradius en worden accus minder extreem belast.

Ik zie alleen erg op tegen het laden, al deze lipo packs zullen apart geladen en gebalanceerd moeten worden. Dus mijn vraag aan jullie is, of er ook grotere packs bestaan. Bij Hobbycity gaat het niet veel verder als 5000mah, ik heb wel een site gevonden met 10000mah maar heeft een erg lage C.

Liefst heb ik nog grotere pack van 20.000ah of meer, de reden waarom ik voor 3s 11,1v wil gaan is omdat het dan ook te gebruiken is voor andere doeleinden omdat dit in de buurt van 12v zit. een 6s 22,2v zal niet kunnen gebruiken voor andere dingen. zoals mijn andere project die inmiddels af is maar beter accu's kan gebruiken.

YouTube - Bazaki online winching

Hiervoor kan ik de 3s lipo packs dan ook weer voor gebruiken.

Ik hoor graag hoe anderen hier over denken.
Misschien andere/betere ideeen ?
Bazaki is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2009, 22:06   #2
Aaalie
Guest

Standaard

Hey Louis,

die Winch is fantastisch! Wat voor motor gebruik je? Is dat een "standaard" winch?

Voor de buitenboordmotor zou ik anders te werk gaan. Je bepaald in eerste instantie wat voor schroef je met hoeveel toeren rond wilt draaien. Zoek vervolgens een motor die ongeveer het vermogen geeft die de schroef van een brandstofmotor vraagt, en tevens onbelast ca 20% meer toeren draait bij ca 45 Volt (4 stuks 3S lipo in serie onder last). Spanning moet je niet hoger gaan omdat je het in het water (altijd nat) gaat gebruiken, en meer spanning word gevaarlijk.
De Plettenberg is lastig te gebruiken, mede doordat deze niet een goede as heeft waar je het vermogen "aftapt". Zoals ook via mail, ik zou een kijken naar een RS motor.
Lipo's is wel prettig, omdat ze aanzienlijk minder gewicht hebben t.o.v. Loodakku's.

Deze projecten zijn super, maar ik zou ze in eerste instantie betaalbaar houden. Je kan voor minder geld ook twee stuks betaalbare Turnigy's op één as zetten. Je hebt dan wel twee regelaars nodig, maar zelfs dan ben je nog goedkoper .
Twee Turnigy's op één as, je hebt dan dubbel koppel/vermogen, maar je maakt wel gebruik van de hogere Kv van de iets kleinere motoren!

Er staat een kart op joetjoep die drie motoren op één as gebruikt, de link staat in de reviews van HobbyCity. De kart gaat aardig te keer, power plenty!

Greetz, Aldert

ps. mailtje met meer info ontvang je morgen, ik ben nog zoekende naar (ontbrekende) info .
  Met citaat reageren
Oud 22 december 2009, 22:11   #3
Vriend van modelbouwforum.nl

Gerben's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Je zou eens naar deze motor kunnen kijken, en dat 2 a 3 achter elkaar, elk met een eigen regelaar:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) $99.99

Hier een filmpje van een kart met deze aandrijving:
YouTube - EL go kart

Met deze motor op 10S lipo zit je mooi dichtbij het toerental van een benzine buitenboordmotor (+- 5200rpm volgas), dat scheelt je schroeven kopen etc, een dure business.

Groet,
Gerben
Oud 22 december 2009, 23:24   #4

Standaard

De winch die ik heb is een standaard motor 12v 6pk, en er tegenover nog een 12v 6pk dus 12pk. Ze helpen elkaar mee en daar zit nu het probleem bij met Brushless, ga je daar 1 as aan laten drijven door 2 brushless motoren dan loopt dat niet meer synchroon en heb je minder vermogen.

Ik zou denken dat als je een motor neemt die onbelast 6000 rpm draait en tijdens je belasting maar 4500rpm kan halen dat een 2e motor die ook naar 6000 rpm wil, dat ze elkaar alleen maar helpen net als mijn winch, maar dat is dus niet zo.

Ik heb al tig video's gezien en contact gehad met ook de eigenaar van bovenstaande kartmet 3 Turnigy's op 1 as, en ook deze. YouTube - Kanaal van FreEdl63

Deze laatste heeft nu een split-as, dus de achterwielen worden afzonderlijk van elkaar aangedreven door een predator 30 (11kw) en dat x 2.

Jullie idee klink goed verder, dan krijg je dit idee.
YouTube - Kanaal van inertialabs

Zo'n Turnigy 6.5kw van 100 euro heb ik al liggen, maar ik geef liever wat extra geld uit om vervolgens te besparen op de problemen en complexiteit die 2 x een brushless op 1 as gaan geven.

Turnigy heeft nu ook voor weinig een 200A controller die ook afslaat wanneer je hem overbelast dus goedkoper zal het wel zijn.

Ik dacht zelf aan een 15pk buitenboordmotor die op ongeveer 6000 rpm draait. De predator 37 draait dacht ik op 170kv x 44v = 7480 rpm met een beetje meer volt dus ook nog wat hoger en zit ik met die 20% daling precies goed.

Het finetunen wilde ik dan later doen met een verstelbare schroef, heb ik hem dan helemaal optimaal koop ik de juiste schroef.

Dat is het idee.

Nu nog een oplossing voor een groter, of makkelijkere manier voor het laden van de lipo's.
Oud 23 december 2009, 03:01   #5

GJVO's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Allereerst een vraagje, waarom ga je zo laag in je spanning zitten?
Waarom niet met 80 volt aan de gang?
Dan zit je wat stroom betreft veel lager en heb je minder zorgen over accu's en C waarden.
Uitdaging wordt dan de motor.
Je kan zelf een motor wikkelen bouwen / wikkelen.
Op het Powercroco forum staan al enkele projecten die geslaagd zijn maar dat forum kom je niet zomaar op, je moet uitgenodigd worden.
Ook op Yahoo groups, het LRK forum staat het een en ander over grote zelfbouwmotoren.

Als tip voor buitenboordmotor.... kijk eens naar een Yamato OSY motor of naar de lower unit van een F125 motor.
Is erg compact en zeer licht.
yamato.my14daytrial.co.uk
http://www.yamatoeuropa.de/

Mocht je zelf geen motor willen bouwen dan kan je Rolf Strecker gewoon een motor laten bouwen, je geeft de specs op die je hebben wilt en hij bouwt hem.
Ik weet dat hij een 84 volt motor gebouwd heeft voor een 3 meter F3A-x kist.
Plettenberg doet dat ook maar die is wat duurder.

Lipo's moet je gewoon uit China halen, er zijn grote cellen (20Ah en groter) te koop die met 5C ontladen kunnen worden, enige probleem kan het vervoer zijn.
Boesch of Riva heeft ook een electrische skiboot die op lipo's vaart, stond 2 a 3 jaar geleden al op de beurs, misschien eens een mailtje naar hen sturen?

Als regelaar moet je een regelaar hebben die goed in deellast kan draaien.
Op 80 volt kom je op custom regelaars maar YGE heeft er 1 gebouwd, voor die Strecker motor.
Dus een mailtje naar Heino Jung van YGE kan ook geen kwaad.

Succes,

Gert-Jan
GJVO is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2009, 10:46   #6

Standaard

Ik zal me er eens even in verdiepen. Maar custom iets laten maken lijkt mij duurder als iets zo op de plank ligt, mocht er dan iets stuk gaan bestel ik zo weer een nieuwe.
Maar ik kan het mis hebben.

zelf dacht ik Lithium packs, en dan liefst 24v40ah, volgens kan je deze laden zonder te balanceren.

http://img.alibaba.com/photo/2041628...ttery_pack.jpg
http://www.bridgat.com/files/48V20AH...ttery_pack.jpg

Prachtig spul is er te koop, en het liefst geen 48v pack maar 24v omdat ik 24v ook nog wel voor andere doeleinden kan gebruiken, 48v niet.

Maar na contact te hebben gehad met de leverancier, die vertelde dat er een ingebouwde BMS in zit ververwekt, stukje electronica en die kan maar max 80a en de nieuwste 120a aan. Dat schiet dus ook niet op zo. Ik vraag me af of het ook zonder die BMS kan.

Maar een pack A123 cellen is wel een leuke oplossing dacht ik, gewoon 2 packs van 10kg in totaal. Maakt het lekker eenvoudig met vervoer en laden.
Oud 23 december 2009, 13:05   #7

Standaard

Good day

This is Denny from Kayo Battery Co., Ltd. Nice to talk with you on our web messenger. As per our talking you are requesting 24V40AH LiFePO4 battery pack with Max continuous discharge current of 312.5A for your boat application. After confirm with our engineer I am glad to tell you that we can make the battery pack to you request.

To meet your requirement we will have to make some change on the BMS of the battery, so the lead time for your first order will be longer, about 40 days. Following is pricing information for your reference:

Model: KFL2440
Voltage: 24V
Capacity: 40AH
Dimension: 235*236*190mm
Including BMS
Max continuous discharge current: 350A
Unit price: USD788.2 FOB Hongkong
MOQ: 10 pcs
Payment: 30% down payment and balance before shipment

Please feel free to contact me if there is anything we can help

Thanks and best regards

Bovenstaande is dus wel mogelijk, moet ik 2 van die packs hebben, veel geld gaat het wel kosten, maar dan heb je ook wat !

Toch vraag ik me af hoe het zit met die A123 packs, ik zie veel projecten waarbij ze nog meer amperes trekken uit deze packs, het is jammer dat je BMS je grens bepaalt terwijl je Cell veel meer kan hebben.
Oud 23 december 2009, 13:28   #8

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJVO Bekijk bericht
... Waarom niet met 80 volt aan de gang?
Dan zit je wat stroom betreft veel lager en heb je minder zorgen over accu's en C waarden ..
Dat maakt niet zo veel uit, ervan uitgaande dat je in beide gevallen, lage en hoge spanning, evenveel energie/accumassa/accuvolume meeneemt. Bij hoge spanning zet je dan meer cellen in serie. De stroom is dan wel lager, maar aangezien je kleinere cellen gebruikt, blijft de stroombeperking relatief gezien hetzelfde.

Citaat:
... Uitdaging wordt dan de motor. Je kan zelf een motor wikkelen bouwen / wikkelen. Op het Powercroco forum staan al enkele projecten die geslaagd zijn maar dat forum kom je niet zomaar op, je moet uitgenodigd worden ...
Of Electric Motor Design and Construction - RC Groups

Citaat:
... Ook op Yahoo groups, het LRK forum staat het een en ander over grote zelfbouwmotoren ...
Niet schrikken van de boeventronie: lrk-torquemax : building high-torque brushless e-motors

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazaki Bekijk bericht
... Maar custom iets laten maken lijkt mij duurder als iets zo op de plank ligt ...
Motorkit zelf wikkelen. Bijvoorbeeld kits van Innov8tiveDesigns.com. Direct www.scorpionsystem.com
Zij leveren de 'zwaarste' kits, alle motoren zijn als kit leverbaar, en er komen nog grotere motoren/kits aan.
Dit gezegd hebbende, dergelijke grote motoren als eerste motor bouwen is tikkie moedig, gezien de stromen die er lopen. Eerst kinderschoentjes verslijten met iets kleiners is mijn advies.

Meer kit leveranciers/fabrikanten, wereldwijd:
RCLine Forum - E-Motoren, Regler & Steller
-> Aussenlaufer, eine Übersicht der Produzenten (wichtig/sticky, Engelstalig)

Citaat:
... Op het Powercroco forum staan al enkele projecten die geslaagd zijn maar dat forum kom je niet zomaar op, je moet uitgenodigd worden...
Ralph Okon, de forum-beheerder, is bang dat Chinezen met de informatie/ontwikkelingen aan de haal gaan, ergert hij zich dood aan, vandaar. Je moet binnen bepaalde tijd iets zinvols posten anders wordt je verwijderd. Ik begrijp dat jij wel iets bijgedragen hebt in tegenstelling tot ondergetekende ?

edit: ik zie dat Ralph het forum heeft gestopt: http://www.powercroco.de/Forum.html

Ralp's zelfbouwmotoren bijbel (dus niet het forum)
powercroco brushless Motoren selber konstruieren und bauen (ook in Engels).
Peter Rother's iets oudere bijbel:
www.aerodesign.de/peter

Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 23 december 2009 om 13:40
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2009, 19:09   #9

Standaard

Zelf bouwen zie ik niet zitten, ik koop liever een kant en klare 15KW motor, heb vandaag uitgebreid met Aldert gesproken over dit onderwerp en daar kwamen dan toch uit op losse Lipo Packs.

Lichter en goedkoper dan de A123 packs, tenzij iemand nog andere ideeen heeft hierover ?

Bovenstaande links heb ik nog even doorgenomen, bedankt hiervoor, ik ben nog niet direct een concurrent tegen gekomen in 15kw range.

Laatst gewijzigd door Bazaki; 23 december 2009 om 20:04
Oud 23 december 2009, 20:21   #10

Bronco Dappe's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Citaat:
MOQ: 10 pcs

Bovenstaande is dus wel mogelijk, moet ik 2 van die packs hebben, veel geld gaat het wel kosten, maar dan heb je ook wat !
Moet je minstens met 10 packs kopen, wordt dus heel erg duur.
Bronco Dappe is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2009, 08:53   #11

Standaard

Probeer op de sloop een total loss prius te vinden heb je in 1 keer alle ingredienten alleen volgens mij zijn ze nog best $$ op de sloop. (en heb je 55Kw electro motor )
Pinky-II is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2009, 10:51   #12
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinky-II Bekijk bericht
Probeer op de sloop een total loss prius te vinden heb je in 1 keer alle ingredienten alleen volgens mij zijn ze nog best $$ op de sloop. (en heb je 55Kw electro motor )
Ga je niet vinden, en als je er een vind heb je zware NIMH accu geen lipo.

Toyota Prius - 2010 Performance & Specifications

Bart,
Oud 24 december 2009, 12:31   #13

Standaard

Och 54 Kg 200V (DC) 6,5A kan je een hoop mee doen mijn prius rijdt er in ieder geval 4Km op (50 Km/u). Maar net wat je zegt je zal een gesloopte prius niet gauw vinden aangezien ze zeer geliefd zijn en anders ze retour toyota gaan ivm KCA.
Pinky-II is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2009, 12:39   #14

Standaard

Prius idee was bij mij ook al opgekomen, maar ik denk dat de motoren ook groter zullen zijn en zwaarder.

Hier heeft iemand al een heel leuk pakketje samengesteld, hahaha zo heb je een in vuurwerk een "slof" Astronauten, en hier lijkt het wel een "slof" Lipo's

Attachment browser: IMG_5510.jpg - RC Groups

Attachment browser: IMG_6284.jpg - RC Groups

Zo te zien heeft ie ook de regelaardraden Parrallel aangesloten. Om toch de cellen in de gaten te houden, mooi stukje techniek !
Oud 24 december 2009, 13:14   #15
Aaalie
Guest

Standaard

Citaat:
Hier heeft iemand al een heel leuk pakketje samengesteld, hahaha zo heb je een in vuurwerk een "slof" Astronauten, en hier lijkt het wel een "slof" Lipo's

Attachment browser: IMG_5510.jpg - RC Groups
Fijne laders .

Greetz, Aldert
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Model elektronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten