![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #76 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
Klopt. Maar op een Black & Red 300 (weegt 35kg en begint veelste snel te trillen) was dat toch niet echt een optie Nu staat er een HBM250x400 (120kg) en kan ik ook glimmend draaien iets wat mij absoluut niet lukte op de vorige machine en ik eerst weet aan mijn eigen kunnen. De stang en buis koop ik uiteraard ook gewoon. Deze cilinder is voor het uitschuiven van de mastdelen op de autolaadkraan. Vandaar de zeer kleine afmetingen. *lengte is nog niet heel erg relevant omdat ik die op moet zoeken.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #77 (permalink) |
|
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #78 (permalink) |
| Lid sinds: 6 mei 2007 Locatie: Lent Leeftijd: 35
|
Ik zou het zuigertje uit een stuk draaien, dan ligt hij ook vlak aan in de clilinder. De Oring krijg je er wel over de rand heen. Tevens zou ik een centreer randje in de zuiger draaien waar de stang een stukje in gaat. Dan weet je zeker dat de zuiger exact in het midden op de stang zit. Als dit niet zo is, gaat hij klemmen zodra de cilinder helemaal is uitgeschoven. Hoe ga je de stang afdichting maken, dit is wat onduidelijk.
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt Laatst gewijzigd door StefanF; 27 juli 2011 om 19:55 |
| | |
| | #79 (permalink) |
|
hallo stefan, volgens mij heb ik jouw bericht toen helemaal gemist. zie hem nu pas voor het eerst! de tekening van de cilinder komt er wel. echter zit ik met een ander probleem en dat zijn de slangen. Dubbelwerkende cilinders zijn mooi. Echter krijg ik dan heel veel slangen naast de kraan en wordt het niet meer realistisch. Ik ben nu dus aan het bekijken of het mogelijk is om met enkel werkende cilinders te werken met een doorvoer. Boren 2mm 150mm lang bestaan er dus dat is alleen een uitdaging maar geen probleem. Echter kan ik enkelwerkend de autolaadkraan mast in en uit schuiven. Ik heb wel wat zwaartekracht maar zijn er nog andere manieren behalve zwaartekracht en veren om hem terug te laten zakken.
| | |
| | #80 (permalink) |
|
Lekker op tijd...moet me aan Stef denken, maar goed. Die 2mm boren 150mm lang met een tolerantie van 0,5mm gaat niet lukken lijkt mij. Je kunt beter naadloze buis laten verchromen 4x0,75mm bijvoorbeeld (gat van 2,5mm) Je zou in het gat van de buis nog een buisje van 1,6x0,3mm moeten maken. Je hebt dan weer 2 aansluitingen waardoor je weer een dubbelwerkende cilinder hebt. Het buisje loopt dan door de zuiger heen, de ruimte tussen het gat in de stang en het buisje boor je aan net boven de zuiger aan de stangzijde. zo kun je de stang van de enen cilinder aansluiten op de cilinderbuis van de 2e cilnder en zo verder.
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt |
| | |
| | #81 (permalink) |
|
hmm ik snap wat je bedoeld echter wordt de lat dan wel erg hoog denk ik zo.. overigens zijn er speciale boren voor diepgatboren. Stabiele langgatboren Sandvik Coromant - Verspanen - MetaalNieuws deze zouden dit tegenwoordig redelijk goed moeten kunnen. enkelwerkende cilinder functie is geen optie in dit geval? of zou dat ook moeten kunnen. denk dat ik er is op los ga met tekenen.. en informeren hoe het zit met verchromen van materiaal want dan moet ik ook hardsolderen. EDIT: @stefan dit is wat je bedoeld neem ik aan
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen Laatst gewijzigd door Cheeta; 8 mei 2012 om 19:52 |
| | |
| | #82 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2009 Locatie: Zoetermeer
|
Dit soort boren zijn maximaal 30x D. oftewel 75 mm. Mocht de lengte haalbaar zijn is de prijs van dit soort boren geheel niet intressant voor hobbydoeleinde. De prijs licht tussen de 200 en 300 Euro. Het messing buisje lijkt me een handigere oplossing Groetjes Jeroen
__________________ Let the virus take controle. Als je koorts krijgt, je truck op de grond zetten en ga rijden tot de koorts gezakt is. http://www.schiebroekstraat.nl http://www.youtube.com/user/Jeroen1707 |
| | |
| | #83 (permalink) |
|
hmm ik kan boren vinden van 15 euro 150x2mm... speciaal geschikt voor diepe gaten te boren dus lijkt mij wel dat ze met een reden gemaakt worden. wel loop ik tegen het feit aan dat ik zo gauw geen 4*0,75 en 1,6*0,3 kan vinden.. dichtsbijzijnde is 4*0,45 (lijkt me te dun) 4*1 (lijkt me te dik met een gat van 2 wordt de ruimte voor de binnenste buis wel erg compact) 1,5*0,2 deze lijkt me dan een iets minder probleem omdat er vloeistof aan beide kanten van de buis blijft.
| | |
| | #84 (permalink) |
| ![]() beetje lastig te zien daarom hoge resolutie. als ik het goed begrijp moet het op deze techniek kunnen werken? of zie ik wat over het hoofd. Er zit een 2mm gat onderin de 4mm zuigerstang. In de kop zitten 2 aansluitingen. En dan nog de 2 normale cilinder aansluitingen(nog niet in de tekening)
| | |
| | #85 (permalink) |
| Lid sinds: 5 februari 2009 Locatie: Zoetermeer
|
Langgatboren is een vak apart. Ook de kwaliteit van een boor is veel voor te zeggen. Een 5 eurobak boor is niet te vergelijken met een boor van €300,00. Vanuit mijn werk gebruik ik geen goedkope materialen, omdat dit niet de gewenste kwaliteit leverd. Niet zozeer de diameter, maar wel de rechtheid en de rondheid. Doe er je voordeel mee Groet Jeroen
__________________ Let the virus take controle. Als je koorts krijgt, je truck op de grond zetten en ga rijden tot de koorts gezakt is. http://www.schiebroekstraat.nl http://www.youtube.com/user/Jeroen1707 |
| | |
| | #86 (permalink) | |
| Citaat: Dat van het boren kun je wel vergeten, op zo,n lengte boren verloopt die al gauw 1mm en dan ben je al door de wand heen. Een duitse kennis van mij (Matin Kampshoff) maakt o.a. cilinders voor telekranen en die heeft ook eerst het boren geprobeerd vanaf twee kanten naar elkaar toe boren, maar zelfs dat gaat niet. Hij heeft toen stalen hydrauliekbuis laten verchromen zoals ik eerder beschreef.
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt | |
| | |
| | #87 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Locatie: Leiderdorp Leeftijd: 36
|
Het hele compacte en lichtgewicht gaat er wel een beetje af met zo'n cilinder. Volgens mij kun je dat met een autolaadkraan die meerdere malen uitschuift niet echt gebruiken. Is het geen optie om een holle zuigerstang te nemen, en alleen de doorvoer voor uitschuiven door de cilinders heen te voeren, en de retour om in te schuiven met slangen langs de mast. Dan heb je voor elke sectie maar 1 slang langs je mast lopen, dat moet toch mogelijk zijn. Kijk eens in dit bouwverslag, deze kraan werkt nog niet, dus of het de oplossing is weet ik niet, maar hij gebruikt een relatief dunne soepele slang. Voor het in en uitschuiven heb je ook niet zoveel kracht nodig als het op- en aftoppen en knikken. Eigenbau MAN/ÖAF F90 33.463 6x6 Felbermayr Nr. 364 mit EFFER 62NE/7S ![]() ![]() Hij heeft overigens wel gewoon twee slangen langs zijn mast lopen, maar dit kun je dus halveren.
__________________ Groetjes William |
| | |
| | #88 (permalink) |
| @william theoretisch zijn de cilinders zelfs lichter met buis dan met een massieve cilinder stang. Buitenbuis 8x1mm Cilinder 4x1mm Binnenste buis in de cilinder 1.5*0,2 de rest zijn maar relatief kleine stukjes messing. dus wat gewicht betreft denk ik niet dat het echt zwaarder is dan een normale cilinder. Ik ken het soortelijk gewicht van de olie niet uit mijn hoofd maar dat is meestal lager dan een metaalsoort. dus waarom zou mijn gewicht toenemen? we hebben het over cilinders van ca. 150mm lang en 8mm dik. @stefan heb jij toevallig een goed adres voor het verchromen? testen zonder chroomlaag zal waarschijnlijk weinig succes opleveren echter zit je vaak met de opstartkosten van het verchromen en ik heb daar nog geen ervaring mee maar vermoed dat ik het messing gepolijst moet aanleveren dat houdt in dat het relatief snel verchroomd moet worden om niet weer te corroderen?
| | |
| | #89 (permalink) |
|
Je zou Martin een kunnen vragen of hij nog iets moet laten verchromen, of misschien heeft hij nog wel wat verchroomde buis staan. Modellbau-Kampshoff - Hydraulikzylinder
__________________ Niets is onmogelijk als je maar geduld hebt |
| | |
| | #90 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Locatie: Leiderdorp Leeftijd: 36
|
Hoi Alwin, Met die maatvoering is gewicht inderdaad niet het probleem, maar het is wel eng dun allemaal. Ø1.5x0.2 is praktisch een opgerold stukje folie. Ik wil je niet ontmoedigen, maar weet je zeker dat je dat wil toepassen? Realiseer je ook dat capillaire buis en dunwandige buis niet goedkoop is. Of je moet een adresje gevonden hebben. Bovendien moet je ook nadenken over het bevestigen van de buis. Solderen of lijmen, weet niet wat je in gedachten heb. Ik zou er nog eens goed over nadenken. Denk aan KISS ( Keep It Simple, Stupid! ) Gepolijst aanleveren van te verchromen producten scheelt uiteraard geld, dan hoeft de verchromer dat niet te doen. En tegen corroderen kun je toch een beetje olie gebruiken. Voor het verchromen worden de producten toch ontvet. Gebruik alleen geen dik vet, en vertel de verchromer dat je de onderdelen een beetje met olie tegen het roesten heb ingesmeerd. Dan komt het wel goed. Jij bent niet de eerste die iets laat verchromen.
__________________ Groetjes William |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |