![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 26 januari 2008 Leeftijd: 64
|
Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar resten van Messing en Brons rondstaf vanaf : 70mm tot 100mm rond. Lengte van 100mm of langer Dit messing en Brons is bestemd voor de CAT 385 CL-RE Wie O wie weet er een site waar ik restanten Messing en Brons kan kopen/bestellen.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes Laatst gewijzigd door VOLVO FH 16 660; 29 december 2011 om 17:58 Reden: Tekst aangepast |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 december 2011 Locatie: brunssum Leeftijd: 29
|
Mischien proberen bij de kleine ijzerwaren zaak. kom zelf bij een zaakje waar ik afval restanten voor 2 euro de kilo krijg. messing wel te verstaan. Grz Bernd
__________________ ![]() real men dont need a\8/ |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Maak in prijs geen bal uit hoor
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 26 januari 2008 Leeftijd: 64
| Citaat:
Hallo Stefan, Als ik geen restanten messing kan kopen voor de voorwielen, dan wi ik brons gebruiken. De voorwielen worden 67 mm rond. Ik kan het ook bestellen bij : De Metaalwinkel, maar dan wordt het nogal duur per cm lengte. De sport van mij is om een mooie rupskraan te bouwen die wel betaalbaar moet blijven. Ik kan alles wel heel duur aanschaffen, maar dan vind ik het niet leuk meer ! Dan kan ik er beter een rupskraan in Zwitserland laten bouwen voor 18.000,= Euro Vaak is zijn er wel restanten messing of brons te koop, maar dat moet je dan net treffen dat er wat in de handel is. Als het helemaal niet anders kan dan maak ik de voorwielen van staal. Aluminium is een laatste optie.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2002 Locatie: Emmen
|
Ik zou de voorwielen en alles wat met zand te maken krijgt van staal maken. Als het beschadigd en dat gebeurd,dan lijkt dat voor geen meter. Een grondverzet machine met goudkleurige wielen heb ik nog nooit gezien En staal is ook een stuk goedkoper En als het beschadigd dan begint het mooi te roesten en dat lijkt veel echter. Uiteraard is dat je eigen keus natuurlijk. Laatst gewijzigd door chof; 27 december 2011 om 16:30 |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
Hallo Christiaan, Bedankt voor de tip. Inderdaad, als de voorwielen beschadigen, zie inderdaad de messing of brons kleur. De voorwielen worden van staal ! De rollenwagens worden ook van staal. De boom en de stick en de bak worden ook van staal De cabine en body van de bovenbouw wordt wel van messing. Ook de kleine detail onderdelen worden van messing. Toch mooi dit Truckersforum, als je elkaar kan helpen met nuttige tips Zo zie je maar weer, 63 jaar jong en ik leer nog steeds. Ik zal best nog wat meer vragen stellen, want ik wil me wel goed voorbereiden, alvorens de bouw van CAT 385 CL-RE van start gaat. Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juni 2009 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 18
|
Op marktplaats staat een handelaar die afvalmessing verkoopt. Teminste voor hun is het afval. Weet niet precies hoe diegene heet effe zoeken. Grtz Mitchell.
__________________ Liebherr hc-l 355 in aanbouw. Mercedes sk 8x4 in aanbouw. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Locatie: Leiderdorp Leeftijd: 36
|
Hoi Piet, Tja, ik zou je voorliefde voor messing wel laten varen als ik jouw was. Je bent en dief van je eigen portemonnee als je alles per se van messing wil maken. Staal is veel goedkoper. Denk dan ook eens aan de optie om de stalen onderdelen van het onderstel niet zwart te spuiten, maar chemisch te laten zwarten. Dit geeft geen extra dikte, en blijft lang mooi. Super slijtvast is het niet, maar verf vliegt er bij de eerste keer in het zand meteen vanaf, veel machinedelen worden gezwart, en het ziet er hartstikke mooi uit vind ik. Black Oxyde Nederland B.V. - Chemisch zwarten. CZL Tilburg B.V. - Chemisch zwarten - staal - RVS Chemisch zwarten Geloof me Piet, als je stalen onderdelen hebt gemaakt en gezwart, vergeet je de liefde voor messing snel, dit is veel praktischer en goedkoper. Bovendien word messing boterzacht bij hardsolderen, en staal blijft lekker hard, het vervormd ook veel minder bij het hardsolderen. Maar het zijn wel jouw euro's en niet de mijne!!!!! Deze tips zijn overigens volkomen gratis
__________________ Groetjes William |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Hallo William, Bedankt voor je gratis tips Tja, het doet wel een beetje pijn, dat ik over (moet) gaan naar staal. Maar ik zal voor de kleine detail onderdelen en de ombouw van de bovenwagen wel messing gebruiken. Maar staal heeft ook weer veel voordelen : De prijs. Het is iets lichter dan messing. Ik kan het elektrisch lassen, ik heb een elektrisch lasapparaat, 30 jaar oud, maar doet het nog goed. Ook autogenisch lassen, maar ik heb geen gas en zuurstof en een lasbrander, ga ik ook niet aanschaffen. Ik kan het heel mooi hard solderen met zilver, maar ook met messing lassen. Is wat lastig met een gasbrandertje, eigenlijk gas en zuurstof nodig. Messing lassen kan ik wel bij mijn schoonzoon doen, maar is weer lastig moet ik steeds naar zijn bedrijf in Duitsland. Het is sterker en taaier dan messing. De lak hecht beter op staal. Nadelen : Roesten (wat ook wel weer mooi zal staan bij de rupskraan, net als bij de echte) Wat stugger met buigen Iets moeilijker te bewerken Ik weet niet of je het al had gelezen in dit topic, maar ik had al besloten om heel veel onderdelen van staal te maken, na adviezen van Stefan en Christiaan. Ik had al aardig wat messing materiaal besteld, maar dat kan ik wel voor andere doeleinden gebruiken. Trouwens messing wordt alleen maar duurder, dus hoe langer ik het op voorrad bewaar, hoe meer het waard wordt ! Ik ga in het nieuwe jaar even de stalen materialen, die ik nodig hebben bestellen en sommige onderdelen even op maat laten knippen. Ik heb de maten allemaal nog bij de hand van de bestelling van de messing materialen. Dus William, jullie hebben me kunnen overtuigen om met staal te werken. Met staal werken is mij overigens niet vreemd hoor, vroeger heb in mijn stage-periode regelmatig met staal gewerkt. lassen, draaien, schaven, frezen, knippen, buigen, walsen, enz.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Piet, Je zou kunnen kijken voor een hardsoldeerset zoals in de koudetechniek veel word gebruikt, je hebt dan 1 ltr gas en 5 ltr zuurstof. Ik heb zelf zo'n set ooit gekocht van Rothenberger, maar die leveren dat niet meer. Je hebt ze wel van Gloor en Perkeo. Lasspetters Kijk in de link even op pagina 22, bovenaan de pagina bij het propaanset, dat is vergelijkbaar met wat ik heb. De gasbussen zijn wegwerp, de zuurstof laat ik bijvullen. Ik heb er grote pitten bij zitten, maar ook kleine pitjes van 0,5 mm, ik gebruik dit set voor al mijn soldeerwerk, ik heb niets anders. Werkt perfect, en propaan is heel betaalbaar, ik koop de gasbussen gewoon bij de Hornbach. Het setje weegt maar een paar kilo en staat bij mij gewoon in de hobbykamer in de kast, ik soldeer op een aluminium plaat op de eettafel, dat is voor mij een tweede werkbank, met de kachel en de radio vlakbij Die folder is een algemene van veel leveranciers, je kan altijd even kijken bij een technische groothandel in de buurt, ik heb mijn set gekocht bij Hugo Schipper in Den Haag, een adres waar wij voor het werk ook regelmatig spullen bestellen.
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Even op Marktplaats gekeken, het eerste set is dezelfde die ik heb, op de derde foto zie je het kleine pitje. Zijn trouwens allebei bij jouw in de buurt Marktplaats.nl > Klein autogeen lasapparaat ook voor vastzittende bouten/moer - Auto diversen - Gereedschap Marktplaats.nl > Autogeen lasapparaat - Doe-het-zelf en Verbouw - Gereedschap | Lasapparaten
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hallo William, Hmm, interessant ! Ik zal er eens naar kijken, beide adressen vlak bij mij in de buurt. half uurtje rijden. Ook het bedrijf in Oldenzaal voor het chemisch zwarten is ongeveer een half uurtje rijden. Bedankt voor je tips.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Leuk zulke setjes, maar kijk je wel EERST waar ze die flessen verkopen !
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |