![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 21 september 2010 Locatie: Spaubeek Leeftijd: 16
|
Hallo Als je de schaal 1:14 wilt meten moet je de volgende som maken: -Ware Truck In Mm: 6.970 (Scania T) -Ware Truck in Mm moet je delen door: 12,8 6970 : 12,8 = 544,53125mm Mvg
__________________ More Modelbouw: click here ..Thanks timmi Your Stuff His Super Quality... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 mei 2009 Locatie: Papendrecht Leeftijd: 37
|
Hoi, Misschien heb je hier iets aan ? http://www.man-bodybuilder.co.uk/drawings/ Met mijn daf heb ik hetzelfde probleem gehad. Het beste kan je de foto vergroten tot de juiste maat of je moet alles gaan terugrekenen. Je hebt dan wel 1 vaste maat nodig zoals de breedte of lengte van een cabine. Bijvoorbeeld , een cabine is 2 meter breed , op jouw foto is die 4 cm breed. Dan is het dus 2000cm delen door 4cm = 50 Als je dan een hoogte van het raam op de foto hebt van 1 cm , dan vermenigvuldig je dit met 50 = 50cm Als je deze maten hebt kan je alles weer delen door 14 (1:14) of 13 (1:13) Hoe groter de foto , hoe preciezer je kan meten moet je wel in je achterhoofd houden Ik kwam met de standaard tamiya assen voor m'n Ginaf (origineel +/- 250cm breed) uit op schaal 1:13,2 Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Groet, Marcel
__________________ in aanbouw : DAF Turbotwin 2 & GINAF 12x10 Laatst gewijzigd door ruitje; 28 januari 2012 om 23:57 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2011 Locatie: Rijssen Leeftijd: 32
| Ik neem aan dat jij aan de hand van de foto's de schaal voor je model wilt bepalen? Je zou een mooi referentiepunt kunnen nemen: bijv een wiel. Je zoekt de werkelijke maat op. Bereken door middel van opmeten van het wiel op de foto de schaal. Vervolgens kun je op deze manier ook weer terugrekenen naar je model.
|
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 1 juli 2004
| Citaat:
Om even antwoord op de vraag te geven: je kunt vanaf een foto alleen maten (of een schaal) bepalen als je van tenminste iets op de foto de werkelijke maat weet. En dan moet je nog rekening houden met vertekening als gevolg van perspectief ed. | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 mei 2009 Locatie: Papendrecht Leeftijd: 37
|
Ik heb m'n vorige tekst aangepast en een uitleg er bij gezet Je moet idd een vast punt hebben waar je de maat van weet. Van daaruit kan je dan alles terug rekenen. Ik wil je wel op weg helpen hoor als je me een foto stuurt en een vaste maat. Groet, Marcel Edit: iets wat in schaal 1:14 1cm lang is, in werkelijkheid ( 1 x 14 ) 14 cm lang
__________________ in aanbouw : DAF Turbotwin 2 & GINAF 12x10 |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
| Citaat:
Tamiya scania id 1/13.5 , amerikaanse trucks zijn 1/12.8 echter als je andere onderdelen nameet kunnen er weer andere schalen tevoorschijn komen. Makkelijkste is onderdelen die je nu hebt opmeten. Meestal banden. En foto dezelfde bandenmaat geven. Meestal zijn de banden leidend in een model.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 21 december 2007 Leeftijd: 43
|
hoe wil je dat nou zuiver kunnen opmeten vanaf een foto?? ga naar man site en haal daar maten van de cabines vanaf, of koop klein schaalmodel 1:50 bijv en gebruik die als 3D voorbeeld, doe ik nu ook met een man tga dagcabine maken van de tamiya man tgx |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 juni 2009 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 18
| Citaat:
Iets in schaal 1:14 moet je de echte mm delen door de schaal in dit geval 14. Iets in schaal 1:12,8 moet je de echte mm delen door de schaal in dit geval 12,8. Meten vanaf foto's vertekent altijd heel erg. Eigenlijk is er vanaf een foto niet 100% te meten. Hiervoor moet de foto precies haaks op de cabine gemaakt zijn. En als nog vertekent het beeld. Er is wel te schatten vanaf foto's maar zuiveren maten worden dit nooit. Succes met uitrekenen. Mvg. Mitchell.
__________________ Liebherr hc-l 355 in aanbouw. Mercedes sk 8x4 in aanbouw. | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 26 januari 2008 Leeftijd: 64
|
Hallo da_flex, 1. Het beste en het makkelijkste is om naar de site van MAN te gaan en daar de maten voor een bepaald model af te halen en deze om te rekenen naar 1:12.8 2. Of naar een MAN dealer gaan en daar om documentatie vragen, dit lukt meestal wel, als je even uitlegt waar het voor is. 3. Of detailfoto's maken van de (echte) truck en dan de truck met een rolmaat opmeten en deze maten ook weer omrekenen naar 1:12.8 Ik zelf ben nogal vrij en stap gewoon naar een desbetreffend transportbedrijf en vraag netjes of ik foto's mag maken van hun truck en of ik de truck zelf mag opmeten. (wel even uitleggen waarom je de truck wilt fotograveren en op wil meten) Eigenlijk ben ik nog nooit afgewezen en is het mij altijd gelukt om de maten op de meten. Als je gaat meten is het wel handig om dit met z'n tweeën te doen en een trapje mee te nemen, anders kan je de hoogte niet meten. Ik zelf neem altijd een Altrex uitklaptrapje mee. Zo heb ik enige tijd geleden samen met mijn schoonzoon de CAT 385 CL-RE rupskraan opgemeten, dit was wel een hele klus trouwens, veel klim en klauterwerk. Vanaf en gemaakte foto een truck opmeten lijkt mij geen goed plan, altijd een vertekend beeld, hierdoor krijg je niet de juiste maten !
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2010 Leeftijd: 37
|
Ik zit vast aan de breedte van mijn Traxxas Slash, die is 29.5 cm. Daarop wil ik een MAN of Iveco cabine zetten a la Dakar stijl. Maar ik heb moeite om de juiste verhoudingen om te rekenen. Op de site van MAN en Iveco heb ik wel wat maten gevonden, maar niet van de cabine alleen, wel van 2x4 en 4x6 chassie's (schrijf je dat zo?) Een ander idee is een cabine van een Bruder te verzagen, en er stukken tussen te zetten zodat ik op de juiste buiten maten uit komen. Enige nadeel is dan dat de lampen en grill enzo niet meer kloppen qua schaal. Enkele voorbeelden: Laatst gewijzigd door da_flex; 30 januari 2012 om 21:47 Reden: tekst toegevoegd |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
29,5 dan ga je naar schaal 1/8 - 1/10 over het algemeen een bruder 1/16 verbouwen is dan geen optie. dit wordt of zelfbouw of mogelijk is kijken wat er aan lexaan kappen leverbaar is al op vrachtwagens.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 25 december 2011 Locatie: brunssum Leeftijd: 29
|
Hallo da flex,gewoon voor en zijaanzicht van de cabine.En biginnen . Heb ik ook gedaan met mijn streamline.Veel bouwverslagen bekijken,en een flinke vooraad polistirol en lijm halen. Mvg Bernd
__________________ ![]() real men dont need a\8/ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |