![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 9 augustus 2006
|
Hoi collega's modeltruckers, Ik ben onlangs in de gelukkige situatie geweest om mijzelf een volledige truck aan te schaffen, waarbij mijn keuze is gevallen op Tamiya.. Inmiddels binnen zijn de Knight Hauler, Semi-box Trailer, Motorized Legs, wat koggellagers (helaas nog geen oliegevulde schokdempers (10 stuks nodig)) en onder andere de MFC-01 unit van Tamiya.. Betreft de laatste even een vraagje: Als ik extra leds aan zou willen sluiten op de positieverlichting, kan ik die gewoon toepassen met deze unit ? En aansluiten via de bedrading van de standaard leds ? Ik ben een noob op electronicagebied, dus vandaar deze vraag. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of meer verstand van. ~Erix |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Locatie: heist op den berg @ Belgium Leeftijd: 25
|
hey, je kan op de mfu extra led aansluiting zolang je niet overdrijft.Je kan dit wel niet zomaar inpluggen op de mfu.Je dient dan stroom af te tappen van een aangesloten led verlichting diedat op de mfu verbonden zit. Ik zou zeggen,verder veel succes met de bouw hiervan en fotos mogen zeker steeds gepost worden. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 20 oktober 2005
|
Ik heb het heel simpel opgelost, precies wat yveske zij. BV: De volvo heeft 2 daklampjes. En op de MFU zitten er 5 ( USA ). 2 heb ik in de hoeken geplaatst van de volvo. En 2 andere heb ik aangesloten op een reeks van elke kant 5 led's voor contour verlichting ( zij verlichting ). En dan heb ik nog 1 led over... Deze heb ik er tot nu toe uitgelaten, die moet ik verdelen met glasvezel ( dat komt in het dashboard ).
__________________ TABEE |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juni 2007 Locatie: Friesland Leeftijd: 24
|
Is het mogelijk om 4 kleine led lampjes op de MFU aan te sluiten? zo ja, hoe ??? ik krijg het zelf niet voor elkaar...
__________________ Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie... |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
alle 4 op 1 kanaal schakelen? in serie plaatsen en een transistor ertussen zetten om de stroom te beperken zo kan je tot Amperes gaan met een transistor of logicfet.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 oktober 2005
| Citaat:
Waarom vraag je dit ? Staat volgens mij duidelijk aan gegeven in mijn vorige bericht en het bericht van yveske. Dus GEEN extra stekker aansluiting op de MFU. WEL met draadjes aftappen van een bestaand lampje ( dak verlichting ). Succes.
__________________ TABEE | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juni 2007 Locatie: Friesland Leeftijd: 24
|
@ truck freak, ik heb de vraag een beetje verkeerd gesteld. Ik bedoelde eigenlijk kleine gloeilampjes. Ik heb deze geprobeerd aan te sluiten, maar er komt geen licht uit.
__________________ Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie... |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
hangt van de stroom af. ik weet niet hoeveel stroom de mfc mag geven zal max 100ma per kanaal wezen vermoed ik. Een gloeilampje trekt 40 - 50mA. Zou betekenen dat er 2 per kanaal mogen. Met een transistor kun je grotere stromen schakelen. Code: +Accu
1k |
MFC -=--<
|
|| (weerstand afhankelijk van de aangesloten spanning en lamp)
|
v led / gloeilamp
|
_ GND (-Accu).
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 21 november 2007 Locatie: Maassluis Leeftijd: 31
|
Weet niet of je het topic van marten77 heb gevonden met de MFU uitbreiding . hij gaf aan dat je ook gebruik kan maken van een optocoupler (als ik het zo goed schrijf) En dat werk het als een schakel functie zodat je veel zwaardere lampen kan aan sluiten op de output's van de mfu. Ik heb zelf vrij veel extra leds aan de mfu toegevoegd op kanaal 14 en 20 t/m 23 en dat gaat gewoon goed. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
een optocoupler is puur galvanische scheiding tegen het storen. hiermee kan je geen zwaardere lampen schakelen. Daar heb je die bovenstaande transistor schakeling voor nodig hiermee kun je afhankelijk van de lamp 5 - 10000+ lampjes aansluiten. Een optocoupler is niet nodig als je maar hooguit 10 lampjes aansluit daarboven kan het aan te raden zijn om geen storing terug te krijgen. *hoe groter de stroom hoe groter de amplitude des te groter de storing*.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |