![]() |
| | #46 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juli 2007 Locatie: Den Haag Leeftijd: 35
|
Hey Harry, Ziet er goed uit... Is dat niet te kwetsbaar, om via sleepkontakten te werken ? (en te bewerkelijk) Hopelijk vind je er een goede lichtsluis voor... (led met een fototransistor, of ander bruikbaar spul !?) Dit zou het meest makkelijke zijn en het minst kwetsbaar. |
| | |
| | #47 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 december 2008 Locatie: Oudewater Leeftijd: 56
| Citaat:
Dat bewerkelijke valt denk wel mee, heb het geprobeerd met een lichtsluis maar dan veranderen de waarde's dat kan je wel weer goed krijgen, maar dan stuur je BVB waarde 50 uit en dan ontvang je BVB waarde 30, dat komt door de demping van de lichtsluis. Dat vertrouw ik dus niet, nu stuur ik waarde 50 uit en ik ontvang waarde 50, dus dat is betrouwbaar.
__________________ Groeten Harry. | |
| | |
| | #48 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
hoi harry, als je al 2 draad communicatie hebt ben je een heel eind. 1 draads simplex zou voor een trailer voldoende moeten zijn. en dit kan je dan ook over een IR led gooien.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #49 (permalink) |
|
@ Cheeta. Nou ja twee draads, het is massa en het signaal draad. Heb het geprobeerd met IR maar Als je BVB code 50 verstuurd dan ontvang je code 30, als je het signaal met de scoop bekijkt dan zie je dat er een kleine vertraging optreed bij het IR zend en het IR ontvangst gedeelte, en als ik er 20 meter twee aderig snoer tussen hang heb ik dat niet, dus ik vertrouw de IR sluis niet zo. Maar je moet toch een kleine aanpassing op de kingpin maken, dus of je nu een gaatje moet boren voor een IR led of voor een pennetje waar het signaal door gaat, toch. ![]() Heb het programma uitgebreid naar 13 kanalen en getest en het werkt perfect, heb er ook een motorregelaar aan gehad en ook dat werkt prima het toerental is prima te regelen, en links en rechtsom ook. Servo's aan sturen gaat ook maar dan wel met een eigen kleine processor, heb een heleboel andere metodes geprobeerd maar dat werkt niet, omdat het aansturen reeltime moet gebeuren. Dus er is nu wel van alles mogelijk. Heb er trouwens wel een eigen protocol voor gemaakt, dus geen RS232 of I2C.
__________________ Groeten Harry. |
| | |
| | #51 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
marten kom je nog langs vanavond of :P? heb nog niks van je gehoord hoe het heet tsja meestal rs232 lambiek je moet rekening houden met de zend frequentie van IR. en een connector in de kingpin geeft op langere termijn problemen.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #54 (permalink) |
|
Hallo allemaal. Ben verder aan het testen geweest met het tweedraads bussysteem, heb een test programma op de pc gemaakt die de poorten van het bussysteem 1000 x aan en uit gezet heeft, zo kon ik zien of er andere uitgangen hoog werden behalve de aangestuurde, heb dit bij acht verschillende kanalen uit laten voeren, en alles werkte zonder storing. Ben ook verder gegaan met het besturen van een servo via het bussysteem en ook dat is nu mogelijk, je stuurd de servo naar een positie en als die daar is dan blijft deze bekrachtigd. De servo wordt bestuurd door een kleine controler van het type 12F628, dit wordt dus een servo module, de knipperlichten kan via het zelfde principe gaan werken, maar dan wordt het een knipperlicht module. Heb ook een motordriver getest, en dat werkt ook via het zelfde principe. De modules kunnen met elkaar doorverbonden worden via twee draaden. Tot zover de test, graag een reactie. EN VERDER AAN IEDEREEN PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR.
| | |
| | #55 (permalink) |
|
Hoi Harry, Dat ziet er al veel belovend uit Mischien een idee, om ook gebruik te gaan maken van de EEProm ! Voor een stuuras-servo kanaal bijv., kun je nu 3 kanalen aan toepassen. 2 zijn er voor het sturen (zoals je het nu toepast) en eentje voor het resetten naar middenstand. De middenstand is dan in de EEProm opgeslagen, bij de PIC-12F628 die de servo aanstuurd. Eventueel kan ook de snelheid ingesteld worden en opgeslagen worden in de EEProm. Of indien er een King-pin besturing aanwezig is, dat die stuurservo weer via dat systeem reageerd. Dan hoeft die middenstand niet in de PIC-12F628 opgeslagen te worden. Edit: Dit betekent dat het progje in de king-pin besturing erbij komt. En dat die PIC-12F628 komt te vervallen Verders kun je met een enkel kanaal, 2 posities opvragen van een servo. Die 2 posities sla je op in de EEProm van de PIC-12F628. (positie is instelbaar via een instelpotmeter) Is het kanaal HOOG, dan staat die in positie-1, maak je hem LAAG, dan gaat die naar positie-2 Ben benieuwd of het goed zal werken... Dit bespaard eventueel weer een normale ontvanger, voor die stuuras functie. Laatst gewijzigd door marten77; 22 december 2008 om 20:28 |
| | |
| | #56 (permalink) |
|
Hallo Marten. De servo module is eigenlijk voor de bediening van de steunpoten of voor de oprij platen of voor een laadklep. Dus het is niet bedoelt voor een stuuras of assen. Ga straks gebruik maken van de 12F675 daar zitten vier analoge ingangen op, voor de potmeter. Wat betreft het gebruik van een eeprom, als je daar iedere keer heen schrijft gaat het een keer fout, het is eigenlijk de bedoeling dat je er data in zet, en dat alleen maar uitleest en niet iedere keer er heen schrijft.
| | |
| | #57 (permalink) |
|
Hoi Harry, Ik vermoed dat je het idee anders leest dan bedoeld. Je stelt eenmalig de middenpositie in en/of de snelheid en klaar. Nu heb je continu dezelfde waardes. Met kanaal-1 stuur je naar rechts Met kanaal-2 stuur je naar links Met kanaal-3 zet je deze functie uit en ga je naar de middenstand of king-pin besturing. Volgens mij werkt een 1/1 op dezelfde wijze... Via een knuppel geef je een tikje naar links, of rechts. Of hou je de knuppel vast, dan zal die tot zijn max positie gaan. Dit doe je nu in feite met kanaal 1&2. Naar mijn mening, prima te gebruiken voor deze functie. |
| | |
| | #58 (permalink) |
| Lid sinds: 29 november 2004 Locatie: Beverwijk Leeftijd: 56
|
Hallo, Die infrarood van Gewu. Kan dat samen met de MFU van Tamiya!!! En zo ja, hoe doe ik dat dan. Ik ben zelf niet zo handig met electronica. Mvg... Maar nu weet ik nog steeds niet of ik een IR systeem op mijn MFU van Tamiya kan aansluiten. En als iemand iets kan maken wat kost dat dan? Laat het eens weten. Mvg en fijne feestdagen voor een ieder... |
| | |
| | #60 (permalink) | |
| Citaat:
Ben er niet echt mee verder gegaan, kreeg er zo weinig reacties op. En heb het nogal druk met andere zaken. Heb wel tests uitgevoerd en dat zag er goed uit, het werkt via twee draden. Een servo functie kan ook.
__________________ Groeten Harry. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |