![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 28 december 2008 Locatie: Heel ver in het zuiden richting de zee Leeftijd: 38
|
Op dit forum al meerdere keren door meerdere personen aangeraden: bol.com | Das Thermikbuch für Modellflieger, Markus Lisken | Duitse boeken Koop dit boek zou ik zeggen Voor die 2 tientjes kun je er een leuk stukje aan lezen.
__________________ My spare time is controlled by a Weatronic FX-30 2,4 Ghz dual FHSS |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
|
Hmmm, we beginnen allemaal oud en vergeetachtig te worden. 90% van wat hier vandaag is gepost kun je ook in dit draadje terugvinden. Even een paar reacties zo uit mijn hoofd van wat ik gelezen heb:
|
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: ede Leeftijd: 40
| Citaat:
| |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
en dat corloise effect ( ik zeg maar gore loekie) kan ik thuis niet beamen . de ene keer gaat de kolk in het fontein linksom en de andere keer rechtsom . en nee we leven niet op de evenaar .ik blijf er bij dat dat effect echt eens goed nagezien mag worden . of je mag me bewijzen tonen van je logger ,dat je op dat moment in de bel gezeten hebt een aantal rondes linksom en een aantal rondes rechtsom (laten we zeggen 5 cirkels) , dan zal de gps logger dus een verschil in snelheid moeten laten zien over de 5 gevlogen rondes in het gemiddelde (niet elke cirkel zal gelijk zijn ) bewijs me maar dat ik er naast zit ,graag zelfs .kan ik alleen maar van leren |
| | |
| | #35 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Citaat:
Als kleine jongen wilde ik altijd in het bad blijven zitten als het leegliep... spelen met de afvoer. Ik ontdekte toen al dat het gewoonlijk dezelfde kant op draaide, maar als je er flink in roerde met je vinger kon je het water ook zo ver krijgen de andere kant op te draaien...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | ||
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
| Citaat:
![]() Dirk | |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 april 2011
| Citaat:
zo zie je maar, een bel kan dus wel degelijk draaien.... ook erg logisch, want de warme lucht die stijgt, koelt waarschijnlijk aan de ene zijde van de bel harder af, dan aan de andere zijde (achterzijde/voorzijde) of de wind die de bel vooruit duwt zorgt dat ie wervelt (hoe precies, heb ik geen idee van) het lijkt me dus sterk dat de bel gaat wervelen, en volgens mij zelfs ook de kans in bestaat dat je een "trechtertje" gaat krijgen, NET als een tornado. het filmpje dat iemand postte waar de thermiekbel de plastiek opneemt, zie je dat de plastiek op de grond rond 1 zelfde punt blijft DRAAIEN..... (jawel, de plastiek draait rond, dus de bel ook!) zou je de plastiek vervangen door zand bv, dan zou je een stofwerveling krijgen (zoals op 1 van de eerst geposte filmpjes) ga er dus niet te snel van uit dat iets niet kan, omdat je het nog niet zelf zag! Laatst gewijzigd door fireforx309; 28 september 2011 om 21:13 | |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Je hebt het niet begrepen. Het gaat niet om het draaien van de bel. Dat kan (natuurlijk) wel, maar de ene kant op sterker klimmen dan de andere kant op kan niet. Jouw vliegtuig heeft geen enkel idee welke kant de wind op gaat en kan er al helemaal niet op reageren.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Cirkel je met de draairichting van de bel méé, dan draai je sneller dan de andere kant op. (Niet t.o.v. de lucht, maar t.o.v. het universum.) De centrifugaalkracht maakt dus dat je model zwaarder is; ergo tegen de bel in cirkelend zal je beter stijgen. (Ik zei er dus ook bij dat ik niet wist of het meetbaar was!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
ik denk niet dat Didier daar op doelde..... In ieder geval moet ik de eerste bel nog vinden die zo snel draait dat ik de ene kant op merkbaar harder in de rondte ga dan de andere kant op. Ik weet van mezelf trouwens wel dat ik linksom netter kan draaien dan rechtsom omdat ik (mode 1 vliegend) op de één of andere manier de sticks nauwkeuriger kan bedienen.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #42 (permalink) | |
| Citaat:
al is er maar een verschil van 0,5km/h de ene kant op met de andere kant dat is op het oog niet te zien ,maar met een logger wel die op gps basis werkt ,dat er op de grond wervelingen zijn door temperatuur verschillen ja dat is te merken ,maar op 50 meter en hoger ,kan ik geen verschil op maken in grondsnelheid(mijn oog is geen meetinstrument). met een logger is dit wel kenbaar te maken . dat een bel langs de buitenzijde dalende lucht heeft en rond het midden stijgend ,had ik al begrepen (dat is het punt wat je zoekt om in te draaien ) en een bel bweegt met de luchtstroming mee het zij in opwaartse beweging zodra hij de bron van verwarming heeft verlaten . zo jammer dat ze niet zichtbaar zijn voor ons (alhoewel ik dat betwijfel voor vogels ) | |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | ||
| | |
| | #44 (permalink) | |
|
quote even wat praktijkervaring en ook de waargenomen aktiviteiten van beesten die er voor hun leven in vliegen Citaat:
| |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
ik zie in de link van wubbe mensen die daar beweren dat een bel niet draait nu opeens wel beweren dat een bel draait , rare mensen . ik weet genoeg en ga achter de praktijkmensen/vogels aan die begonnen zijn met vrije vlucht . Laatst gewijzigd door serge pot; 28 september 2011 om 23:42 Reden: voordat ik verkeerd begrepen wordt |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| dlg, thermiek |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |