![]() |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 14 december 2011 Leeftijd: 26
|
Ziet er goed uit maar ik ben op het moment net zo ervaren als jij. Ben ook zo lang bezig geweest met pluizen om het geschikte te vinden. Heb ze nu besteld. Heb alleen zelf de fout gemaakt om een categorie te grote ESC te bestellen maar is niet zo erg denk ik (wat extra gewicht). Power not sufficient to hover heeft niks met de accu te maken maar hoeveel mechanisch vermogen het apparaat kan leveren en dat is weer afhankelijk van het vermogen van de motoren. Als power not sufficient to hover is kan je bijvoorbeeld kiezen om grotere propellers te kiezen of met meer pich als je motor nog exces vermogen heeft. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juli 2010 Locatie: Meteren Leeftijd: 45
|
Volgens mij heb je nog niet in de motoren database gekeken: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-database.html zeer leerzaam.
|
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 1 september 2003 Locatie: Made Leeftijd: 33
|
Ik vraag me af of dat alleen de signaaldraad aansluiten van de regelaars op mijn arducopter board genoeg is, of moet de aarde ook verbonden zijn? Ik ga ervnuit dat de aarde wel in de regelaar is doorgelinkt. maar toch ff voor de zekerheid deze vraag....
__________________ http://home.hccnet.nl/corne Ik kocht mijn kist als ARF, en verkocht hem als bouwpakket |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2011 Locatie: Wormer, the netherlands Leeftijd: 33
|
Tnx KeesvR, ik heb de motoren database inderdaad ook gelezen, maar voor mij is dat nog wel erg lastig te interpreteren. Ik denk dat ik binnenkort de HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 3530-1340kv Brushless Outrunner Motor ga bestellen met HobbyKing R/C Hobby Store : 9x5 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc) props en dan maar hoop dat het uiteindelijk gaat werken @Corné, ik ben veeeel te noob om jou vraag te beantwoorden, hopelijk doen de experts dat nog want ik ben wel benieuwd Ik had nog wel een nieuwe noob vraag. Kan het kwaad om vanuit stilstand meteen 100% vermogen te geven aan de motoren? Moet je bijvoorbeeld rekening houden dat je het vermogen langzaam stapsgewijs opvoert? Of zijn ze daar wel op gemaakt en mag je dat gewoon doen? |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 januari 2009 Leeftijd: 34
| Citaat:
Alle gekheid op een stokje, waarom wil je het doen?? Je moet het zeker niet doen als de props eraf zijn, dat vinden de motoren niet zo lekker. 100% vermogen op alle 4 motoren zorgt er gewoon voor dat je copter er vandoor gaat, ervaren mensen doen dit wel (eens??). Wil je een throttlecurve inbouwen?? Vermogen stapsgewijs opvoeren zal zeker wel gebeuren in de flightcontroller maar niet langzaam anders zou de copter nooit kunnen corrigeren.
__________________ Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruďneerde spullen. | |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Tnx weer Nodri! Ik heb de afstandbediener zelf gemaakt, en wil ook alle programmatuur op de quad zelf programmeren. Stel dat ik op de afstandbediener zeg "ga 6 meter hoog vliegen" en hij is 0 meter hoog dan zullen de eerste versies van mijn software zeer waarschijnlijk zeggen "oh, dat is nog een heel eind, ga maar meteen op 80%". Ik wil altijd wel 20% marge overhouden om correcties te kunnen doen. Maar ik ken mijn code, gaat vast wel vaak even iets niet zoals gepland en de kans dat hij dan eens van 0 meteen naar 100 gaat is aanwezig Goed om te weten dat ze mogelijk dan nog niet meteen stuk zijn. Tijdens het ontwikkelen zal ik de copter ook goed vastmaken aan een nog te bedenken constructie, dus heel ver zal hij niet (mogen) komen. Tnx! |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 16 januari 2009 Leeftijd: 34
|
Aha, maar kun je dan niet zeggen "if command is 6 meters up take 1 meter steps" of zoiets? Lijkt me wel het handigste om zoiets in stappen te doen dan in 1 keer omhoog knallen, je zal maar de komma verkeerd gezet hebben. Geloof me, voor mijn werk moeten we wel eens deiningscompensatie tunen. Dit doen we door de hydraulische schuiven te meten en aan te sturen. 1 keer de komma verkeerd gezet en 78 ton staal ging aan de haal!!! Dat wil je niet nog eens meemaken. Maar dit kan net zo goed gebeuren met een multicopter.
__________________ Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruďneerde spullen. |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
hoi, ik heb weer eens een vraag. Ik ga uiteindelijk voor de DT700 motoren (HobbyKing R/C Hobby Store : hexTronik DT700 Brushless Outrunner 700kv) en wil daar dan de 11*4.7 props op zetten (HobbyKing R/C Hobby Store : Counter Rotating combo 1147 (1147*1 & R1147*1) (2 x 3pc Each)). De motor shaft is 4mm en wat ik uit het commentaar bij de props begrijp is dat deze 2.5 mm zijn. Ik heb geen idee hoe ik die props op deze motoren zou kunnen monteren. Weet iemand mij te vertellen wat ik daar allemaal voor nodig heb? (prop adaptor, prop saver, spinner, etc)? @Nodri, ik heb je post gemist |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2006 Locatie: bilthoven Leeftijd: 18
|
gewoon prop iets opboren en klaar
__________________ rijden: tt zk2 brushless-lipo, varen: depron airboat, t2m seacret vliegen: axn floater jet, extra 330 shocky, multiplex magister, extra 330 55", mini quadje, mx-12, lama v4! |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Tnx vinnygogo..., maar dan nu een mogelijk nog dommere vraag |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2006 Locatie: bilthoven Leeftijd: 18
|
met die schroefdraad as is het inderdaad gewoon de prop tussen 2 moertjes klem zetten
__________________ rijden: tt zk2 brushless-lipo, varen: depron airboat, t2m seacret vliegen: axn floater jet, extra 330 shocky, multiplex magister, extra 330 55", mini quadje, mx-12, lama v4! |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 augustus 2011 Leeftijd: 41
| Citaat:
De baro is perfect te gebruiken, maar niet opzichzelf. Ten eerste zijn er nogal wat barometric sensoren te verkrijgen die een verschillende resolutie hebben. De bmp085 is kost effectief perfect maar nogal lastig met externe invloeden zoals temperatuur en een 'schone' voeding. De nieuwere sensoren zoals de ms5611 hebben zelf al een temperatuur compensatie en een hogere resolutie. Maar dan je punt van 'jumpen'. Ja klopt, het beste werkt ook de baro samen laten werken met de andere sensoren, vooral op de 'z' as. Als de accelerometer een z versnelling detecteerd is dat sneller dan de baro, je kan dan in de PiD loop of kalman filter deze mixen. Samen met een magnetometer en een GPS in een goed filter kan je een resolutie krijgen van 5-15 cm. Ik heb in een andere thread een voorbeeld filmpje laten zien hoe een nauwkeurig een barometrische hoogtemeting op een quad kan zijn, ook in windkracht 6. Een multicopter heeft ook voordeel van een hogere pwm frequentie richting de esc's. Hoe sneller de motoren gestuurd kunnen worden, des te sneller de compensatie. De huidige plush regelaars kunnen tot 400hz werken (ultrapwm), maar als je nog oudere of andere kan vinden met een atmega mcu in de regelaar zijn er alternatieve firmwares te flashen (rcgroups) die een nog hogere pwm toestaan en de regelloops eruit slopen. De regelaars zijn namelijk gemaakt voor vliegtuigen of single rotor heli's en niet voor multicopters die eigenlijk een zo lineair mogelijke aansturing willen. Over enkele maanden zal je 'vallen' over de 32 bits regelaars van verschillende projecten die dit fenomeen 'aanpakken' Veel succes, je neemt letterlijk de lastigste weg en dat kan fantastische resultaten geven, in ieder geval de meest leerzame. Wel ben ik het met andere eens dat doornemen van alternatieve projecten die al die obstakels al genomen hebben ook leerzaam kan zijn. Zoals arducopter, (of megapirates), multiwii en openpilot. Denk dat multiwii een mooi voorbeeld is voor multisensor support en goede uitleg en ardu een mooi voorbeeld van een framework met de verschillende atitude / navigatie codes Menno | |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Hoi Menno, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg leerzaam. Ik heb meteen je linkje opgezocht, dit is 'm volgens mij: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post2447275 en inderdaad, echt bizar hoe stabiel dat ding blijft hangen. Ik heb nu alle spullen besteld maar enkele dingen staan in backorder bij HK, dus dat kan nog wel even duren. Wel bij de Gamma aluminium profielen gekocht wat ik alvast in elkaar wil zetten. Kwam toen weer op de volgende noob vraag. De propellor is 11 inch. Maar is dat dan 11 inch per blad (dus een totale lengte van 22inch)? Of is het 11 inch over de totale lengte? 11 inch is namelijk maar 28cm en dat lijkt mij zo weinig voor zo'n beetje de grootst vergrijgbare propellors (tenminste, volgens mij is alleen 12inch nog groter bij HK). |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| newbee, noob, quadcopter, vragen, zelfbouw |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |