Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Ornithopters

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 mei 2005, 23:09   #31 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Ik neem aan dat de maten gelijk zijn, ik zal morgen eens exact meten aan de Kestrel. Dat rompje kan ik ook wel voor je maken. Wel effe zoeken naar die gfk plaat van 3 mm welke net groot genoeg is. De plaat die ik heb gebruikt is via via op de Tacu gekocht. Eens kijken of die epoxyplaat die ik nog heb liggen ook goed werkt. Prijs hebben we het wel over als ik alle kosten ken.
  Met citaat reageren
Oud 19 mei 2005, 23:43   #32 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Ben erg benieuwd
Oud 20 mei 2005, 08:09   #33 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl
Moderatorteam

Niek's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Thoe, kan je hier nog even linken naar dat duitse forum?
Oud 20 mei 2005, 14:04   #34 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Niek die staat nog nergens in de forums. Wel enkele andere beelden van hem gevonden.

Click the image to open in full size.
http://www.torcman.de/faszination/ev...003/flatterer/

http://www.inter-ex.com/deutsch/inte...ild1004.htm#57
  Met citaat reageren
Oud 20 mei 2005, 14:28   #35 (permalink)

Standaard

Die vleugel ziet er goed uit Het motor uit had ik ook al maar aangezien dat ding nauwelijkt hoogte wint heeft dat nog weinig nu Misschien is een borstelloze buitenloper (vliegwiel ) nog wel een leuk idee, al is het maar om een meer constante motor loop te krijgen en meer rendement.

Eerst die vleugel verbeteren....
Oud 27 mei 2005, 02:16   #36 (permalink)
fbk

fbk's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Ik ben het met je eens Tadango, eerst de vleugel verbeteren, volgens mij zit daar toch wel het probleem van het slechte vliegen van de Eagle.
Kijk bv. naar de Slow Hawk, die is groter, zwaarder en toch vliegt ie prima met dezelfde 300 motor als in de Eagle.
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met diverse proeven/veranderingen aan de Eagle en ik denk dat ik op de goede weg ben om hem/haar? beter te laten vliegen.
Ik wil niet meer vermogen gebruiken, ik gebruik een kokam lipo 2S 750mAh, spanning ca. 6.8V belast en de stroom is ca. 6A voor de speed 300_6V echt wel maximum. 3S lipo's zijn eigenlijk teveel, dat houdt die motor niet lang vol volgens mij.
Veranderingen aan de vleugel blijken heel veel uit te maken, ik ben een beginner op ornithopter gebied, wel al zo'n 25 jaar ervaring met elektrisch vliegen. Ik zag een paar filmpjes op internet en was meteen verkocht, dit vind ik prachtig!

Theo Coenen, jij hebt duidelijk al meer ervaring met de RC vogels, heb jij een tekening van de Kestrel romp? Die zou aardig moeten overeen komen met de Eagle, zijn dat concurrenten of zo? de ontwerpers van Kestrel/Eagle? Ik zou de Kestrel ook graag willen bouwen, de Eagle romp (lijkt er wel op maar is toch anders van opbouw) van multiplex valt wat tegen, ik heb al diverse reparaties moeten plegen na wat harde landingen, toch probeer ik voorzichtig te zijn, maar ja................
Oud 27 mei 2005, 07:34   #37 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Ik heb idd een tekening gekocht van de Kestrel.

De Eagle is een "kopie" van de Kestrel. Er zijn mensen geweest die enkele Kestrels hebben laten overkomen en die deze weer zijn gaan namaken. Men wilde goedkoper zijn in de bouw en hebben dus voor een triplex romp gekozen die lang niet sterk genoeg is om alle krachten daadwerkelijk op te vangen. De originele romp is gemaakt van G-10 plaat maar dat kon ik hier in Europa nergens krijgen dus heb ik via via op de Tacu een plaat GFK gekocht van 3 mm en deze heb ik met de figuur zaag bewerkt. Voordat ik de romp en de andere onderdelen uit de plaat gezaagt had waren me al een kleine 25 zaagblaadjes gebroken.

Als je de triplex romp vervangt door een GFK versie ben je al aardig op de goede weg. Daarnaast dienen de koolstof stokjes die de flap achter strak moeten houden op het doek gelijmt te worden met behulp van dubbelzijdige tape en een stukje doek. Ook de hulzen van de neuslijst en de achterlijst moeten gelijmt worden en niet genaait. Dat geeft meer stevigheid en een betere vleugelvorm tijdens het klapwieken. Het maken van een nieuwe vleugel kost mij ongeveer 2-3 uur tijd. benodigd zijn dan een strook van 50 cm x 100 cm ripstop van een lichte kwaliteit, 2x koolstof staaf van 1,2 mm, en ongeveer 4 meter Dacronband van 5 cm breed. Daarnaast is er een speciale dubbelzijdige tape (3M 9460) in 4 breedtes nodig die in Europa bijna niet te verkrijgen is en als je hem krijgt is deze vrij duur. Deze tape wordt in de staal bouw gebruikt en heeft een hechtkracht van 100 kilo per vierkante centimeter. Ik wil ze best wel op bestelling maken tegen materiaal kosten en een kleine vergoeding voor de tijd. Eigen materiaal opsturen kan ook anders de kleur opgeven.
  Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 08:09   #38 (permalink)

Standaard

Noem nu eens een prijs van zo'n vleugel
Oud 27 mei 2005, 08:15   #39 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Er zit al snel voor 25 euro materiaal in. Het ripstop en de dacron zijn prijzig. Bij de maker van de Kestrel en ook bij de andere bronnen kost een losse vleugel normaal 50 euro. Voor 35 euro denk ik wel iets te kunnen maken. Als er een staartje bij moet dan komt er nog 5 euro bij. De plaat voor de romp kostte iets van rond de 15 euro en daar krijg je krap 2 rompen uit met alle toebehoren, daarnaast vele figuurzaag blaadjes nodig, dus zeg 20 euro voor een rompje.
  Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 08:25   #40 (permalink)

Standaard

Als jij een mooie vleugel voor 35 euro wilt maken vindt ik dat goed Ben erg benieuwd of dat veel beter vliegt? Wekje kleuren kan ik uit kiezen
Oud 27 mei 2005, 08:27   #41 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Gooi maar eentje in de groep dan kijk ik wel of die vliegershop die kleur heeft. Zo uit mijn hoofd weet ik niet welke kleuren hij op voorraad heeft.

Dit wordt wel pas iets voor na de vliegshow op onze club.
  Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 08:35   #42 (permalink)

Standaard

tuurlijk wil ik daar wel op waachten hoor

zwart is hij nu en voor een adelaar lijkt me dat wel mooi. Staart is goed en die mag blijven
Oud 27 mei 2005, 09:03   #43 (permalink)

Leeftijd: 37
Standaard

theo, wat is er nog meer nodig om zo'n ding af te bouwen aan niet te verkrijgen materialen?
los van de vleugel, staart en romp.
Ik wil ook wel een keer zo'n ding bouwen en kan wel een beetje bij tadango kijken hoe het bij hem in elkaar zit.
Als je figuurzaagjes wilt sparen kan ik de rompjes eventueel wel cnc frezen uit epoxy plaat, dan moet ik wel de onderdelen op tekening hebben al dan niet in cad.. dan frees ik ze zo..

Peter
Oud 27 mei 2005, 09:27   #44 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Daarnaast zijn nog nodig enkele aluminium draai en frees-onderdelen. En de tandwielen daarvan heb ik adressen om ze te bestellen. En natuurlijk nog enkele koolstof staven voor de neus en achterlijst en wat klein schroef materiaal wat soms nog iets bewerkt moet worden.

Dat freeswerk klinkt goed. Dan zal ik die romp iets aanpassen zodat die lipo's er beter inpassen. Op die manier zijn er dan ook geen problemen met de copyrights.

Als Tadango dan een gipsmal maakt van zijn rompkapje kunnen we een heel mooie vogel aanbieden. Stuur eens een uitlijn van dat kapje naar mij dan kan ik de romp van de kestrel vergelijken en pas maken voor dat kapje.
  Met citaat reageren
Oud 27 mei 2005, 13:45   #45 (permalink)

Leeftijd: 37
Standaard

theo.. Dat frezen komt wel voor elkaar. Je mag als je wilt mij ook wel op de lijst zetten voor een vleugel en staart in het zwart.
Kan ik die aluminium onderdelen en tandwielen ook eventueel bij jouw krijgen?
Ik kan als het kapje ok is wel een mal maken van het kapje en gfk kapjes maken.

Is de tekening van de kestrel nog ergens te krijgen? Ik wil me alvast een beetje inleven in dit project.. ik heb nog nooit iets gedaan met ornithopter.

Peter
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Ornithopters
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten