![]() |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 61
|
Een paperclip (of een ander gewicht) verkleint de uitslag van die vleugelhelft iets en daardoor wordt deze minder effectief, met als gevolg dat de afwijking gecompenseerd wordt, dus dat werkt prima Indraaien van de draadstang zal helaas niet werken, de totale uitslag van die vleugelhelft blijft even groot, naar boven iets minder en naar beneden iets meer, het enige effect zal zijn dat de gemiddelde V-stelling iets minder wordt en dat de romp een klein beetje scheef tussen de vleugels gaat hangen.
__________________ < Frank_________________pa0fbk |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Guest
|
Vandaag eerste goede vlucht gemaakt. Ik denk dat ik ongeveer 5 min kan vliegen (speed 300 , 740 mAh WOW Lipo). Volgende keer zal ik beter timen. Sturen is OK. De hoek van de straat is 20 graden. Iets kleiner en de vogel kan geen hoogte maken. Ik zal eens een foto posten want ik heb de constructie moeten aanpassen na een zware crash (voorbouw was stuk). PS Mooie nieuwe kop voor je Eagle, Frank
|
|
| | #33 (permalink) |
|
gefeliciteerd met de eerste goede vlucht Gilbert! De duur van 5min met 740mAh is niet slecht, ik weet niet precies meer hoelang mijn Eagle met 740mAh kan vliegen, ik heb in het begin Kokam 750mAh gebruikt, maar ben vrij snel overgegaan naar cellen met meer mAh, nu gebruik ik meestal Konion 2S 1100mAh, daarmee haal ik ongeveer 14minuten vliegen, dit is sterk afhankelijk van de windsterkte, windstil is ca. 15min, veel wind is ca. 10min. Het nadeel van cellen met kleine capaciteit is dat de spanning onder belasting meestal lager is dan grotere cellen, dus kies je voor wat grotere cellen, dan heb je meestal ook wat meer vermogen. Je hebt moeite met hoogte maken begrijp ik, dat duidt op problemen met power, bij volgas moet je toch redelijk goed kunnen klimmen. Ziet het er bij jou anders uit dan op mijn filmpjes van de Eagle? Deze filmpjes zijn gemaakt bij bijna windstil weer.
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juli 2005 Locatie: Odijk
|
Hallo, Ik wilde even melden dat ik ook bezig ben met de bouw van een Eagle. Nog bedankt allemaal (vooral Frank, als eagle expert) voor de info! Inmiddels heb ik de overbodige naaisels van de vleugels gesloopt leverde 6 gram aan stof op en ben druk bezig met plakken van de romp. Ik ga proberen de staartconstructie van Frank (fbk) na te bootsen. De electronica heb ik in huis ben benieuwd of ik em in de lucht krijg (beter = hoe lang). Groeten, Eefjan |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Hallo Eefjan, leuk, weer een ornifan erbij! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Eagle, houd ons op de hoogte svp. Mocht je problemen ondervinden, laat het weten, wellicht kunnen we je helpen Een tip: houd het gewicht in de gaten, blijf in ieder geval vliegklaar onder de 400 gram. sukses!
| | |
| | #36 (permalink) |
| Guest
|
Ja, welkom bij de orni's. Ik had problemen om de Eagle vliegend te krijgen maar dankzij de goede raad van Frank is het toch gelukt. De eerste vlucht was een enorm leuke ervaring. Ik heb de staart lichter gemaakt en ben begonnen met een nieuwe vleugel. Uiteindelijk wil ik een orni volledig zelfbouwen, incl reductie. De romp van de Eagle is niet zo sterk en is snel beschadigd. Voorzie voldoende schokdempers tijdens de eerste vluchten. Ik heb een nieuwe voorbouw moeten maken. Ik zal binnenkort eens een foto posten. Veel succes Gilbert |
|
| | #37 (permalink) |
| Guest
|
Hey, Heb een volledige nieuwe vleugel en staart gemaakt, de orni weegt nu zonder accu 273 gram! Deze middag gevlogen, met veel wind. Ging goed, maar was moeilijk om de vogel in de wind te houden. Uiteindelijk kleine crash op 100 m van mij. Maar inmiddels al hersteld. Ik denk dat voor tegen de wind in te vliegen de staarthoek minder dan 20 graden te zijn. Ook met 273 gram denk ik dat de staarthoek minder mag zijn. De volgende investering zal een nieuwe zender zijn. Ik vlieg op dit moment met slechts 2 kanalen. Frank, wat is een goede batterij om langer te kunnen vliegen? Ik zelf vlieg met wow rc 740 mah van bij perba. Welke connectoren gebruik ik het best? Ik zelf gebruik nu JST stekkertjes of hoe doe ook heten. Voor mijn 1/10 rc wagens, gebruik ik vegulde connectoren (soort bananenstekker), maar dat weegt dan weer te veel. Nu vraag ik me af of die 5-6 Amp niet te veel is voor die kleine stekkertjes. omdat foto's meer zeggen dan text: ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
| | #38 (permalink) |
|
Je hebt een mooie vleugel gemaakt Gilbert, welk doek heb je gebruikt? Hoeveel gr/m2? Verder ben ik benieuwd hoe je het doek hebt bevestigd, het lijkt wel of je een stukje van hetzelfde doek uitknipt en dat erop lijmt? 273gr is mooi licht, ik zit momenteel op 300gr zonder accu. Wellicht gaat het met 15graden instelhoek ook nog goed met dit lichte model en die lichte accu, je merkt het vanzelf als de hoek te klein is. Hij wordt dan instabiel, vooral als je van de wind af snel wilt vliegen, ik probeer het wel eens door wat down te geven tijdens vliegen, dat gaat dus soms niet goed. Gelukkig heb ik wel 3 kanalen en kan dus herstellen. Een derde kanaal is dus wel aan te bevelen Ik gebruik 2mm goudpluggen, een soort bananenstekker, maar dan dus dunner en lichter, werken goed en blijven ook goed contact maken. RCtechnics heeft ze o.a. http://www.rctechnics.eu/goudplug-20...ale-p-669.html Ik heb veel types accu's in de Eagle gehad, de beste ervaringen heb ik persoonlijk met Konion 1100/1300/1600 cellen en Kokam 1500cellen, de Kokams zijn iets lichter. Ik vlieg met 2cellen. De Konions zijn echter veel robuuster, zowel mechanisch als electrisch http://www.elektromodellflug.de/akku...onion-1300.htm Er zijn meer van dit type cellen te koop, wel oppassen, niet alle cellen zijn geschikt voor ons, de inwendige weerstand moet laag zijn Met de 1100 Konion haal ik tussen de 12 tot 16 minuten, afhankelijk van de wind en de vliegstijl, met de 1600 Konion heb ik ooit 23 minuten gehaald.
| | |
| | #39 (permalink) |
| Guest
|
Bedankt Frank Ik gebruik inderdaad een stukje van hetzelfde doek en stik het dan vast (Ik bouwde vroeger vliegers). Het doek is standaard spinnaker van 't Vliegertje. Ik zal binnenkort 2mm contacten plaatsen. Een derde kanaal is voor deze zomer.... Als de vleugel 100% OK is, dan wil ik experimenteren met luchtkleppen (à la Eskalibri) Gebruik jij een lipo saver? of merk je aan het vermogen dat he tijd is om te stoppen. Welke brushless is het meest geschikt? Nogmaals bedankt voor alle goede raad. |
|
| | #40 (permalink) |
|
Gilbert, hoe werkt dat stikken, doe je dat met de hand of met een naaimachine? En gebruik je gewoon naaigaren? Liposavers vind ik niets, als je hoog vliegt zie je het ledje niet en gaat het alsnog fout De meeste moderne regelaars zijn geschikt om te gebruiken met lipocellen en kun je instellen op terugregelen van motorvermogen als de minimum spanning is bereikt. Ik laat hem terugregelen bij 3.0V per cel, dus op 6.0V. Het motorvermogen zakt dan redelijk snel in, maar landen gaat nog wel. Tja, welke brushless, er zijn veel mogelijkheden, deze gebruik ik momenteel: HiModel 2040U-14T KV4000 TP Series Brushless Motor W/ Finned Can Koelvinnen afgedraaid naar 24mm diameter, de speed 300 maat. Gewicht is dan ongeveer 60gram. Deze motor doet het prima in de Eagle, stroom is duidelijk minder bij wat meer vermogen.
__________________ < Frank_________________pa0fbk Laatst gewijzigd door fbk; 11 augustus 2008 om 03:23 |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Guest
|
Stikken doe ik met de naaimachine, het garen is van polyester. De bandjes kleef ik eerste vast (met goede afplaktape) en stik het dan geleidelijk vast. Als wederdienst, wil ik dat wel eens doen voor je Die brushless komt uit USA, geen problemen met douane? |
|
| | #42 (permalink) |
|
Gilbert, bedankt voor het aanbod, ik houd het in gedachten Die brushless heb ik vorig jaar gekocht bij RCtechnics, maar ik zie die motor nu niet meer op zijn website staan. Daarom heb ik maar gelinkt naar een willekeurige (google) andere website
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
| http://www.rctechnics.eu/b20407t-bru...61kv-p-95.html zoiets lijkt me ook goed toch? Iets minder KV, maar die volgende is 5916KV en das weer wat veel. En mijn favoriete winkel in hongkong: https://www.unitedhobbies.com/UNITED...idProduct=3850 Die lijkt best op die uit jouw link Frank Alleen die paste er niet standaard in toch? Bestel ik die in ieder geval volgende keer ook erbij |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juli 2005 Locatie: Odijk
|
Mooi werk Gilbert! Frank, Hoe heb je precies de connectie tussen de staart en de romp gemaakt? Het lijkt op een koolstof plaatje.... Ik ga een iemand met een draaitafel een gunst vragen denk ik. En een connectie van aluminium (laten) maken/draaien. Groeten, Eefjan ps tzt zal ik ook wat foto's plaatsen. |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
@sietse: Die eerste motor zal misschien werken, maar dan heb je een vrij groot tandwiel nodig, de flapfrequentie moet wel in de buurt van 6 per seconde uitkomen. De motorbevestiging wordt dan lastig, de motor moet hoger gemonteerd worden De originele speed 300 heeft ongeveer 5000KV. Die tweede motor lijkt wel wat op die van mij, ze geven op dat ie 20mm dik is, is denk dat ze daarmee het echte huis bedoelen, zonder de koelvinnen, die van mij had koelvinnen van 28mm, dus afgedraaid naar 24mm. @Eefjan: Inderdaad heb ik koolstofplaat gebruikt, ertussen een koolstof staafje, spullen die ik nog had liggen
__________________ < Frank_________________pa0fbk Laatst gewijzigd door fbk; 11 augustus 2008 om 03:25 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |