Tamiya Sand Scorcher 1979 renovatie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 10 feb 2024.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Een tijdje geleden deze sand scorcher voor relatief weinig kunnen overnemen. Hij stond gelukkig niet geadverteerd als sand scorcher, anders schiet de prijs heel snel omhoog voor deze dingen. Zeker als het een original is zoals deze, geen rerelease.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het chassis zelf is redelijk ok, maar de body en veel van de accessoires ontbreken of zijn beschadigd of gebroken.
    Normaal trek ik mij niet veel aan van originaliteit, ik ga eerder voor restomods en wat modernisering van aandrijving, om te kunnen rijden. Had dit een rere geweest, dan keek ik zeker niet naar originaliteit, maar gezien het een original is, wilde ik toch gaan voor een resto zonder de mod (buiten mss het lakwerk en wat details). Ik wil wel dat deze rijdbaar is, maar echt mee gaan rijden zal niet gebeuren.
     
    ikonmy en Mark300 vinden dit leuk.
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Klein begin, de kooi achteraan was er erg aan toe. Dankzij de rere kun je vele onderdelen nieuw kopen ter vervanging. Maar daar is weinig leuk aan, soms prijzig ook en het idee dat er zoveel mogelijk echt originele stukken gebruikt zijn, vind ik aangenamer.

    [​IMG]

    Begonnen met ijzerdraadjes in te smelten om wat stevigheid te verkrijgen. Met kneedepoxy de mankerende stuken opgevuld en nadien gevijld, geschuurd. Dit is relatief stevig, bij gebruik zou dit snel terug barsten. Het is niet erg functioneel. Maar de vorm is er terug, en eens gemonteerd zeker goed genoeg.

    [​IMG]

    Dan de grootste issue van deze: de body. Ik had nog nooit verf gestript van een body, doorgaans schuur ik wat nodig is. Maar deze tamiya bodies hebben veel detail en er leken 20 slordige lagen op te liggen. Dit is gebeurd met remvloeistof. Ik heb het dagen laten weken in een gesloten plastic zak, nu en dan eens shaken.

    [​IMG]

    Dikke vellen kwamen er van af, nadien goed gespoeld en met tandenborstels en detergent te lijf gegaan. De remvloeistof doet goed zijn werk, maar door de vele details toch nog opschoonwerk aan.

    [​IMG]

    Het grijze leek een onderste verflaag die resistent was tegen de remvloeistof, kwam er niet af. Grootste bummer die bleek met de gestripte verf, is dat de body vroeger heel grof machinaal opgeschuurd moet geweest zijn. Veel van de trims waren gewoon weggeschuurd, overal diepe schuurkrassen, sommige vlakken gewoon veranderd van vorm... Enorm spijtig. Heb overwogen toch te kijken voor een andere body, ook omdat deze veel barsten had enz. Maar na wat opzoekwerk gezien dat de rere een andere body heeft en deze made in japan echt wel de moeite is en ook zelfs vormelij goed te onderscheiden is van latere en andere kever bodies zoals van de blitzer en monster truck.

    Dus toch maar rustig aan begonnen.

    [​IMG]

    Secondelijm was mijn vriend, vele ml's gebruikt voor barsten en andere herstellingen. Het dakje ontbrak ook. Dit kun je bijkopen, net als de neus enz. Maar ook dat is niet leuk. Heb er eentje gemaakt. PS van 1mm verwarmd en over het dak bol gezet en dakje uitgesneden (ik zie net dat het dakje zelf niet op de foto staat...).

    De neus was er enorm slecht aan toe: ontbrekend stuk en wat er nog was, erg gebarsten op verschillende plaatsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    PS plaatje verwarmen, vormen met de hand, in lijmen, vijlen, schuren, plamuren...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De body zelf. De vele diepe krassen en grove beschadigingen ben ik met polyesterplamuur en nadien spuitplamuur aangevallen.
    Dat kom neer op gewoon plamuren-schuren-repeat
    En dat in heel kleine stapjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het donkere is spuitplamuur, het bleke polyesterplamuur in erg diepe krassen. Wss hebben ze ooit met een schraper of zo verf proberen te verwijderen. Blasfemie.

    De meeste randen van de spatborden, rond de ramen, trimlijnen... waren gewoon weggeschuurd. Ik ben ze terug beginnen opbouwen mbv afplaktape en polyesterplamuur. Ik heb overwogen een strip van iets erop te lijmen, maar dit leek the way to go.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met het dakje er eens in ook.

    Ik spuit een laag spuitplamuur met ofwel ervoor of erna een laag grijze primer meestal. Zo zie je perfect waar al geschuurd en hoe de vorm er begint te komen.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het dakje er origineel in zit, gelijmd? Ik zie vaak dat het wat schuin staat, maar nog geen foto gezien hoe dat gebeurt.

    Ik heb het gedaan zoals ik ooit met mijn blitzer gedaan heb, waar dat dakje ook ontbrak:

    [​IMG]

    Aan de binnenkant is nog een laagje PS gelijmd wat in het gat van de body valt. Voor dat 2de laagje gelijmd is: verzonken gaatjes met boutjes in gelijmd. Van langs binnen dus met 4 moertjes op zijn plaats. Het dakje sluit mooi aan ook zo.

    Er zat maar 1 achterlicht meer op, zonder dan nog het rode deel.
    Deze kun je dus ook wel kopen, maar wil je rode lichten, moet je die weer al gaan verzagen/versnijden.
    Het enige wat ik dus gekocht heb voor een paar euro voorlopig (naast de (spuit)plamuur, lijm enz natuurlijk :) ) is de 3D file van een netjes getekend achterlicht, wat ik 3D geprint heb in hars. Heel netjes. Links en rechts zijn trouwens identiek, wat ik niet verwacht had.

    [​IMG]

    De uitlaat was in stukken, geen foto's van maar op zelfde manier hermaakt als de kooi achteraan. Helaas ontbrak deconische uitlaat. Die heb ik met wat foto's als hulp, gauw getekend en ook geprint. En dan veel steviger gelijmd dan origineel, met een klein metalen staafje.

    [​IMG]
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zo ziet de body er voorlopig uit. Nog een beetje te gaan. Maar dit is al van een maand of 2-3 ver, ik doe maar sporadisch eens door. Wanneer de zin er is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    M@rcel, Rchobbes en Tamaniac vinden dit leuk.
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Respect voor het reconstrueren van alle naden, resultaat is top! Niets mooier dan een body in de grondverf :koud:.
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Pfoe, netjes hoor!
    Tof ding!
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Knap werk. Daar zitten wel een paar uurtjes TLC in.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dank!
    Alleen voor een wat zeldzaam geworden body van ruim 40 jaar oud is dit de moeite vind ik.
    En vele uurtjes waarschijnlijk wel, is wat ontspanning op sommige avonden, zoals bij de meesten hier denk ik.
    Ik was van plan om hem in 1 kleur te spuiten, nl metallic erg donker grijs. Maar bedacht me dan nadien dat de stickers wel eens minder mooi zouden uitkomen. Ik twijfel dus nog. een two tone zoals de originele is een optie (wel niet met dat blauw dan), maar de grenslijnen zijn zo goed als niet erg strak te krijgen, zeker niet in de binnenhoeken, dan doe ik het liever niet.
    Ik laat het nog wat sudderen..
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    2 tone met ingekleurde vakken zou ook niet mijn favoriet zijn om af te plakken.

    Misschien een herinterpretatie van het geel-groen-roze zoals die was?
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    je mening wordt gewaardeerd, maar ze is fout ;)
    Zo van die schuin of rechte strepen geheel over een model vind ik niets.
    Heb nog even tijd...
     
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zijn de stickers al gekozen, of staat dat nog vrij?
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat is het andere enige wat ik gekocht heb. Sand scorcher stickers, wel de rere natuurlijk.
    Heb eens geprobeerd scans die ik online vond van de originele te plotten, maar de resolutie van de scans is telkens wat te laag naar mijn zijn.
    Weet nog niet welke ik ervan zal gebruiken, to be seen...
    Ik vind het tof om met mate een aantal stickers aan te brengen. Doorgaans vind ik wat "boxart" is, veel te druk.
     

Deel Deze Pagina